۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۰۸۵۹۳
امام جمعه شهرستان چمران:

پژوهش در حوزه های علمیه همراه با نیاز سنجی صورت گیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان چمران با اشاره به این که در حوزه های علمیه در زمینه پژوهش و تحقیق تحرکات و پویایی مشاهده شده اما باید نیازسنجی صورت گیرد، گفت: حوزه های علمیه با پژوهش، نیازهای ضروری و فرهنگی نظام دینی را برآورده کنند.
پژوهش

حجت الاسلام سید منتصر هاشمی، امام جمعه شهرستان چمران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به آیه قرآنی «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» ابراز داشت: در این آیه آمده است که هر آینه خداى بر مؤمنان منت نهاد که در میانشان پیامبرى از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنان مى‏خواند و پاکشان مى‏سازد و کتاب و حکمتشان مى‏آموزد، در حالى که پیش از آن آمدن پیامبر هر آینه در گمراهى آشکارى بودند.

 

وی با اشاره به این که براساس این آیه نخستین شخص دین یک پژوهشگر است، اظهار داشت: در دین مبین اسلام و مذهب تشیع دو بعد اعتقادات و شرعیات داریم که فقها در باب اعتقادات تقلید را حرام برشمردند.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: یعنی هر مسلمانی باید در دین و مکتب یک پژوهشگر باشد و بنابر پژوهش خود به مقام و هدف برسد که این بزرگ ترین ارزش برای پژوهش در نگاه اسلام است.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به جایگاه و ارزش توجه هرچه بیشتر طلاب به انجام فعالیت هی پژوهشی در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: الحمدالله امروزه با نگاه و توجه مرجعیتی حوزه های علمیه به این سمت و سو کشیده شده اند و ماهیت کار آن در حقیقت باید پژوهش باشد.

 

امام جمعه شهرستان چمران با اشاره به این که در حوزه های علمیه در زمینه پژوهش و تحقیق تحرکات و پویایی مشاهده شده اما باید نیازسنجی صورت گیرد، گفت: حوزه های علمیه با پژوهش، نیازهای ضروری و فرهنگی نظام، دینی و حتی در بعد اقتصاد از پویایی برخوردار باشد؛ چراکه دین اسلام در همه زمینه ها جامع است.

 

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی که به دغدغه رهبرمعظم انقلاب تبدیل شده و قرآن نیز رهنمودهای بسیاری را در این زمینه بیان کرده است، تأکید کرد: مکاسب شیخ مرتضی انصاری در باب اقتصاد از طریق پژوهش قابل استفاده و بهره گیری است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که طلاب و محققان شهرستان چمران در زمینه پژوهش و تحقیق برخوردار از ظرفیت های لازم هستند، ادامه داد: یک ساعت پژوهش که در حقیقت تفکر می باشد، بهتر از یک سال عبادت است که اگر این ارزش مورد توجه قرار گیرد آثار و برکات بسیاری به همراه خواهد داشت./9453/302/ب1

ارسال نظرات