۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۳۰۸۹۷۲

کرسی نقد کتاب «ملحق نهج البلاغه» در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کرسی نقد کتاب «ملحق نهج البلاغه» به روایت احمد بن یحیی بن ناقه الکوفی، به تصحیح محمد جعفر اسلامی و اشراف قیس العطار در مشهد برگزار شد.
نقد کتاب ملحق نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد جعفر اسلامی، مصحح کتاب «ملحق نهج البلاغه» عصر امروز در جلسه ی نقد کتاب خود که توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و با حضور استاد محمد وفادار مرادی، کارشناس نسخ خطی و حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد سطوح عالی حوزه و جمعی از علما در مرکز پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید اظهار کرد: این کتاب به روایت احمد ابن ناقه کتابی است که توسط کتابخانه اسناد مجلس شورای اسلامی چاپ شده است.

 

وی در ادامه افزود: تصحیح کتاب مذکور براساس سه نسخه خطی می باشد و در آن روایات حضرت علی (ع) آمده است  که در مصادر موجود حدیثی تا قبل از آن که کتاب تصحیح شود  وجود نداشته و برای نخستین بار این روایات در مصدری با عنوان «ملحق نهج البلاغه» ثبت می شود.

 

اسلامی با اشاره به این که نقدهای صورت گرفته قابل قبول بوده است تصریح کرد: چند نقد به کتاب «ملحق نهج البلاغه» صورت گرفت که یک نقد قابل قبول است و آن نقدی است که به روایت احمد بن یحیی بن ناقه صورت گرفته است.

 

وی تشریح کرد: اگر در مقدمه کتاب به روایت احمد بن یحیی بن ناقه نمی آمد و به ملحق نهج البلاغه اکتفا می شد بهتر بود که این نقد قابل پذیرش است.

 

اسلامی به بیان نقد دیگر استاد محمد وفادار مرادی که گفته بود «این کتاب به جز شش صفحه اول، ملحق نهج البلاغه نیست و ارتباطی با نهج البلاغه و ابن ناقه ندارد» اشاره و اظهار کرد: استاد وفادار قبول کردند که کل کتاب ملحق نهج البلاغه هست اما کل کتاب روایت احمد بن یحیی بن ناقه نیست.

 

محمد وفادار مرادی، کارشناس نسخ خطی در خصوص کتاب «ملحق نهج البلاغه» به تصحیح محمد جعفر اسلامی، گفت: کتاب «ملحق نهج البلاغه» حاصل زحمات و تلاش های پیگیر و عمیق و دقیق آقای اسلامی است و علما و بزرگان زیادی به فرمایشات حضرت علی (ع) پرداختند.

 

وی در ادامه افزود: کتاب مذکور از سوی خانم سوسن عباسیان به فارسی ترجمه شده که استقبالی از تصحیح آقای اسلامی قلمداد می شود./861/202/ب2

ارسال نظرات