۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۳۰۹۰۶۸
نخست وزیر عراق:

با حضور نظامیان خارجی در عراق کاملا مخالفیم

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش با هر گونه حضور نیروهای زمینی آمریکا یا هر کشور خارجی دیگری مخالف است.
حيدر العبادي نخست وزير عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حیدر العبادی نخست وزیرعراق، در مصاحبه تلفنی با رادیو ملی آمریکا  تاکید کرد که کشورش با هر گونه حضور نیروهای زمینی آمریکا یا هر کشور خارجی دیگری مخالف است.

 

العبادی گفت: ما به هیچ عنوان مایل به حضور نیروهای زمینی در عراق نیستیم و نمی خواهیم نیروهای رزمی برای اجرای عملیات نظامی وارد عراق شوند، زیرا نیازی به آن نداریم.

 

وی درعین حال کمک های آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلافی که تحت عنوان مبارزه با داعش از تابستان 2014 شکل گرفته است را به عراق محدود توصیف کرد و گفت: من فکر می کنم ما می توانیم داعش را نابود کنیم و نیروهای زیادی هم در جبهه داریم که با داعش در حال نبرد هستند، اما برای پیشروی در مقابل داعش به اطلاعات درست و پشتیبانی و حملات هوایی مناسب نیاز داریم.

 

در حال حاضر حدود سه هزار و 500 نظامی آمریکایی در عراق مشغول اجرای عملیات هوایی و آموزش ارتش این کشور هستند.

 

العبادی همچنین منطقه مرز میان عراق و سوریه را برای گروه های تروریستی قابل نفوذ دانست و گفت: داعش هر دو طرف مرز را در کنترل دارد و تروریست های خارجی زیادی از طریق ترکیه به سوریه و عراق وارد می شوند، علاوه بر این، مقادیر زیادی نفت و دیگر اقلام برای تامین مالی ماشین ترور داعش قاچاق می شود که همه آن ها باید متوقف شوند.

 

هرچند آمریکا و ائتلاف تحت رهبری اش از سال 2014 در حال اجرای حمله های هوایی در عراق و سوریه بوده و مدعی هستند که مواضع داعش را 9 هزار مرتبه بمباران کرده اند، اما شواهد و نیز گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که حملات هوایی نه تنها تاثیر مشهودی بر تضعیف توان گروه های تروریستی از جمله داعش نداشته بلکه به قیمت تخریب زیرساخت ها و کشته شدن غیرنظامیان این دو کشور تمام شده است.

 

العبادی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شهروندان این کشور گفت: دمکراسی در آمریکا به جای خودش، اما همواره به آن ها (سیاستمداران آمریکایی) گفته ام که لطفا متوجه باشید که هر کلامی که بر زبانتان جاری شود، اینجا در عراق تاثیراتی به همراه دارد.

 

وی افزود: وقتی شنیده می شود که آمریکا ارتشی 100 هزار نفری از کشورهای منطقه به عراق اعزام خواهد کرد، در واقع زنگ خطر به صدا در می آید و این سوال ها شکل می گیرند که این چگونه ارتشی است؛ چه کسی آن را کنترل می کند؛ این ارتش در منطقه چه می کند؛ آیا این نیروها قرار است عراق و سوریه را اشغال کنند؟

 

چندی پیش حنان الفتلاوی رییس فراکسیون اراده در پارلمان عراق از اظهارات منتسب به جان مک کین در خصوص اعزام 100 هزار نیروی نظامی از کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش به عراق خبر داده بود. در همان زمان گفته شد که نخست وزیر عراق با این پیشنهاد مخالفت کرده اما مک کین گفت این تصمیم قطعی شده است.

 

پیش تر نیز ران جانسون سناتور جمهوریخواه آمریکا خواستار اعزام 100 هزار نظامی به عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش شده بود./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات