۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۳۰۹۱۹۰
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلامی سازی علوم انسانی جز با ارتباط علوم دانشگاهی و حوزوی میسر نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فاریاب گفت: پیوند میان حوزه و دانشگاه مسیری دوطرفه است که هر یک را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رساند و برای اسلامی سازی علوم انسانی راهی جز ارتباط علوم دانشگاهی و حوزوی وجود ندارد.
اسلامی سازی علوم انسانی جز با ارتباط علوم دانشگاهی و حوزوی میسر نمی‌شود
حجت‌الاسلام محمدحسین فاریاب نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو منبع و مرکز انتشار علم و دانش هستند، گفت: این دو مرکز علمی، سابقه‌ای بسیار طولانی دارند و از دور که آن‌ها را برانداز کنیم، گویی میان آن دو ارتباطی نیست، یعنی دانشگاه برای تأمین دنیای انسان‌ها و حوزه برای تدبیر آخرت است و راهی که هر یک در پیش‌گرفته‌اند، سرانجامش غیر از سرانجام دیگری است.
 
وی با اشاره به‌ضرورت پیوند و وحدت میان حوزه و دانشگاه، افزود: این پیوند، ضرورتی انکارناپذیر دارد و از زوایای مختلفی قابل‌اثبات است.
 
حجت‌الاسلام فاریاب اظهار داشت: دین الهی فرستاده ‌شده تا راه سعادت دنیا و آخرت را به انسان بشناساند، اگرچه باید پذیرفت که دنیا مزرعه آخرت است؛ ازاین‌رو دنیا را باید در راستای آخرت نگریست.
 
استاد موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره)، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه به فراخور وظایفشان هر دو می‌توانند کارکرد دینی داشته باشند، اما برای آنکه دانشگاه، تأمین سعادت دنیا را مستقل از آخرت ننگرد و حوزه نیز خود را بیگانه از دنیا نداند، ضرورت دارد میان این دو نهاد پیوندی عمیق وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: حوزه باید دنیا را بشناسد تا بتواند سعادت آخرت را از مسیر دنیا ترسیم و تدبیر کند و افزون بر آن، کشف عجایب نظام هستی می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای شناخت خدای سبحان فراهم آورد تا دانشمند حوزوی در پرتو چنین شناختی، معرفتی عمیق‌تر به دست آورد و آن را به دیگران نیز منتقل سازد که دانشگاه و علوم دانشگاهی در این مسیر یار حوزه می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام فاریاب بیان داشت: دانشگاه نیز باید مبانی دینی و روابط میان رفتار و تأثیرش در سعادت اخروی را بشناسد تا بداند نه هر دانشی ضرورت آموختن دارد و نه هر آنچه آموخت را می‌تواند بی‌پروا و بی‌قاعده به کاربندند؛ بلکه باید از دین بیاموزد که چه دانشی آموختنی است و چه دانشی را چگونه استفاده کند که در این مسیر نیز، حوزه یار دانشگاه خواهد شد.
 
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در کشوری که نظام جمهوری اسلامی را به‌عنوان مدل حکومتی خود پذیرفته، شایسته نیست که متون علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها همان آموزه‌های پذیرفته‌شده در کشورهای غربی باشد؛ چراکه آن آموزه‌ها مبتنی بر اندیشه‌های غیر الهیاتی بوده و اصولاً بر تفکرات اومانیستی استوار است.
 
وی اضافه کرد: بنابراین همکاری حوزه و دانشگاه جهت اسلامی سازی علوم انسانی یک ضرورت است تا دانشجوی مسلمان تمام تلاش خود را برای آموختن آموزه‌های غیر الهیاتی صرف نکند، بلکه با مبانی دینی نیز آشنا شود.
 
حجت‌الاسلام فاریاب تأکید کرد: پیوند میان حوزه و دانشگاه اولاً مسیری دوطرفه است که هر یک را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رساند و ثانیاً برای اسلامی سازی علوم انسانی راهی جز ارتباط علوم دانشگاهی و حوزوی وجود ندارد./846/302/ب1
ارسال نظرات