۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۰۹۵۹۷
آیت‌الله جوادی آملی:

عقل و کسب معرفت بهترین راه تعالی انسان است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله جوادی آملی به راهکار قرآن کریم برای تعالی انسان اشاره کرد و گفت: تنها راهی که جامعه را به سعادت می‌رساند و قرآن کریم نیز برای تعالی و تربیت انسان به آن تأکید فرموده است، راه معرفت، علم و عقل است که همراهش عمل صالح نیز باشد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، سه‌شنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه «زخرف» گفت: قرآن کریم برای پرورش انسان بهترین راهی که ارائه کرده و تنها راهی که جامعه را به سعادت می‌رساند، معرفت و علم و عقل است که به همراهش عمل صالح باشد، از این‌رو در ساختار خلقت مائده علم را مطرح کرده است.

 

وی افزود: خداوند نخستین فضیلتی که به انسان داد همان علم بود و اصولا نقشه جهان بر روی علم است، بر همین اساس و مهندسی همه انبیا روی علم کارشان را شروع کردند و وجود مبارک پیامبر(ص) نیز طلب علم را بر هر مرد و زن مسلمان واجب کردند، وچود مبارک حضرت ابراهیم(ع) مردم را دعوت کرد تا قیام‌کننده به عقل و علم باشند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر کسی باغ و زمینی را آباد کرد نباید از خودش غافل شود؛ یا اگر کسی به آسمان برود و شمس و قمر را نیز مالک شود، آن زینت آسمان است، اما زینت انسان آن است که با داشته‌هایش مهاجرت کند و بتواند با خودش به عالم آخرت ببرد، زیرا چیزی را که باید بگذارد و برود و باید در برابر آن پاسخگو باشد، دیگر زینت نیست، این را همه انبیا گفته‌اند که چیزی که جدای از جان انسان است، آن دیگر زینت نیست.

 

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره حجرات مبنی بر این که ایمان زینت انسان است، اظهار کرد: بت‌پرستان عظمت را در مال می‌دانستند و آن ما‌ل‌دار را عظیم می‌پنداشتند و می‌گفتند که «وَقَالُوا۟ لَوْلَا نُزِّلَ هَـٰذَا ٱلْقُرْءَانُ عَلَىٰ رَجُلٍۢ مِّنَ ٱلْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ ﴿٣١﴾»، گفتند چرا قرآن بر یکی از ثروتمندان مکه یا مدینه نازل نشده است.

 

آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِى ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍۢ دَرَجَـٰتٍۢ لِّیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًۭا سُخْرِیًّۭا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌۭ مِّمَّا یَجْمَعُونَ ﴿٣٢﴾»، گفت: آیا تقسیم رحمت به دست برخی از مردم است، ذات اقدس اله می‌داند که چه کسی شایسته رحمت است و چه کسی شایسته رحمت نیست، ما این امور دنیایی و معیشت دنیایی را عادلانه تقسیم کردیم و به هر کسی عادلانه دادیم؛ اما حسابمان حساب عدل است و خیال نکنید که ملاک تقسیم ثروت، ارزش‌ انسان‌ها است.

 

وی ادامه داد: خداوند انسان‌ها را در دنیا با سلامتی و بیماری امتحان می‌کند، داشتن ثروت، نشانه فخر نیست؛ بلکه آزمونی برای پیش‌بردن جامعه است، این تفاوت برای این است که جامعه حرکت کند، در جامعه اگر همه سالم بودند یا طبیب، مهندس، فقیر و ثروتمند باشند، کار جامعه پیش نمی‌رفت؛ زیرا ممکن نیست جامعه یکدست به مقصد برسد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: هر کسی با سرمایه خلق شده است و این سرمایه را انبیا نشان دادند؛ در این میان، رحمت پروردگار از همه بهتر است، از لطیف‌ترین بیانات امام علی(ع) روایت «قیمة کل امرئ ما یحسنه» است که فرمودند «هر کسی هنری دارد و به همان اندازه می‌ارزد./914/پ202/ف2

ارسال نظرات