نشست مهدویت در قرآن برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا گودرزی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشستی با عنوان «مهدویت در قرآن» که شامگاه سه شنبه در اتحادیه تشکل های قرآن و عترت برگزار شد با اشاره به موضوع مفهوم شناسی مهدویت در قرآن کریم، گفت: نگاهی وجود دارد که مدعی است مهدویت فقط در مورد امام زمان(عج) بحث می کند، اگر چنین نگاهی داشته باشیم باید به آیات المهدی در قرآن اشاره کنیم، اگر مهدویت را موعودگرایی بدانیم به اندیشه موعود گرایی باید بپردازیم و این موضوع درنگاه ما به آیات تاثیر خواهد گذاشت، نگاه به موضوع آخرالزمان نیز در این مباحث مورد توجه مفسران میباشد.
وی افزود: برخی مدعی هستند آخرالزمان یعنی قیامت، اگر چنین نگاهی داشته باشیم باید به آیات قیامت توجه کنیم، برخی از افراد مدعی هستند آخرالزمان یعنی قبل از قیامت و از این دیدگاه ظهور و حوادث ظهور را باید بررسی کنیم، برخی از مفسران قائل هستند که هیچ آیه ای مبنی بر این نگاه در قرآن وجود ندارد و در مقابل نیز برخی هستند کل قرآن را نشانه مهدویت می دانند، البته نظر متعادل در 10 آیه و 200 آیه نیز وجود دارد.
گودرزی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: نگاهی سومی وجود دارد که مدعی است آخرالزمان حوادثی است که منجر به ظهور می شود، نگاه عامه مردم نیز وجود دارد که می گویند ما در آخرالزمان هستیم.
استاد دانشگاه با اشاره به موضوع مهدویت از منظر یک نظام، ابراز کرد: باید توجه کنیم که موضوع مهدویت در قرآن مهجور است، رکن اساسی که در مهدویت وجود دارد موضوع عوالمی مهدویت است، برداشت ما این است که تفکر مهدویت تفکری است که موعودش عوالمی کار می کند، یعنی این فرد در عالم های مختلف حضور دارد.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر مهدویت نگاه تاریخی به این موضوع است، یعنی مهدیت را باید یک حرکت پیوسته تاریخی بدانیم و توجه داشته باشیم که این موضوع فقط از زمان امام حسن عسکری(ع) مطرح نشده است، البته برخی نیز این بحث را از زمان امام صادق(ع) می دانند، اگر دقیق نگاه شود می توان از قرآن برداشت کرد که مهدویت یک ریشه های تاریخی نیز داشته و پیامبران مختلف به نحوی به موضوع مهدویت اشاره داشته اند.
گودرزی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در داستان حضرت ایوب تعبیری وجود دارد که حضرت می فرماید کاش به یک رکنی تکیه می کردم که در تفاسیر می خوانیم منظور از رکن امام عصر(عج) است، ما می توانیم میان انبیا در قرآن و موضوع مهدویت نکات مشترک را پیدا کنیم، اگر کار کارشناسی انجام شود می توان به این موضوع دست یافت که موعود ادیان مختلف امام زمان(عج) هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به موضوع آینده پژوهانه در مهدویت، گفت: برخی نگاه آینده پژوهانه به مهدویت ندارند ولی به نحوی نگاه آینده پژوهانیه به موضوع مهدویت وجود دارد، موضوع دیگری که از منظر قرآن در مهدویت وجود دارد ولایت است، نمی شود این دو عنوان را از یکدیگر جدا کرد.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید به جبهه باطل نیز در این بحث توجه شود، رجعت نیز از جمله اموری است که در بحث مهدیت وجود داشته ولی به آن کمتر توجه می شود.
گودرزی گفت: باید موضوع مهدویت در قرآن را یک پازل بدانیم، در این زمان است که ولایت بسیار روشن می شود، برخی اوقات این آیات حوادث را پیش بینی کرده است، بحثی وجود دارد که آیا قرآن اطلاعاتی از آینده داده است یا خیر، اگر قرآن سبب وحدت شود این کتاب الهی از مهجوریت جدا می شود.
استاد دانشگاه با اشاره به علائم قطعی ظهور در روایات، گفت: ظهور سفیانی، ظهور یمانی، صیحه آسمانی، فرورفتن در صحرای بیداء و قتل نفس زکیه از علائم قطعی ظهور بیان شده که تا کنون رخ نداده و اگر اتفاق افتد براساس روایت مانند دانه های تسبیح پشت سر هم محقق خواهد شد./811/202/ب1