۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۳۰۹۶۶۷
رییس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

خانواده مبدأ فعالیت های فرهنگی در تبلیغ عفاف و حجاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دعایی خانواده را مبدأ فعالیت های فرهنگی در تبلیغ عفاف و حجاب دانست و گفت: در سوره احزاب خداوند متعال به زیبایی پیامبر خود را آمر به معروف و ناهی از منکر دانسته و صراحتاً به او دستور می دهد که مروج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد.
حجت الاسلام سيد محسن دعايي مدير مؤسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محسن دعایی، رییس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و سخنگوی شبکه ملی فرهنگی حجاب و عفاف، امروز در نشست تخصصی فعالان فرهنگی عرصه پوشاک اسلامی که با عنوان «قدر گوهر» که به همت فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد، گفت: پیش از آن که درباره چگونگی و چرایی حجاب و عفاف صحبت کنیم، لازم است از خود بپرسیم که اساساً اعتقادات و اخلاقیات چه جایگاهی در در سبک زندگی ما دارد؟ اساساً ما که حکم حیا و حجاب را رعایت می کنیم، بر صراط حق هستیم یا کسانی که عفت ورزی را از زندگی خود حذف کرده و به اصطلاح امروزی، آزادی جنسی دارند؟

 

تفاوت اصلی انسان و حیوان در حیاورزی است

رییس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مهم ترین ویژگی حجاب و عفاف را عقلانیت و ارزشمند بودن آن دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم خیلی مختصر و مفید حجاب را معرفی کنیم و اهمیت عفت ورزی و حیا در زندگی را بدانیم، باید از خود بپرسیم که تفاوت انسان و حیوان در چیست؟

 

وی گفت: تفاوت اصلی انسان و حیوان در حیاورزی است. برای حیوان عنصری بنام حیا بی مفهوم است؛ چرا که هیچ حیوانی وجود ندارد که در طول دوران حیات خود، عفت را رعایت کند و مثلا اطفاء شهوت را منحصر در مکان، زمان و اصول و اخلاق بداند. حیوانات هرجا که بخواهند قضای حاجت می کنند، هرجا که بخواهند اطفاء شهوت می کنند و اساساً مفهومی بنام پوشش برای آنها مطرح نیست.

 

حیا و عفت یک ارزش ذاتی برای انسان به ما هو انسان است

حجت الاسلام دعایی اظهارداشت: به این ترتیب، اگر ما تقیّد به حیا و عفت را از عنصر وجودی انسان و از سبک زندگی او حذف کنیم، سطح وجودی او را تا حدّ حیوان تنزّل داده ایم. حیا و عفت یک ارزش ذاتی برای انسان به ما هو انسان است. به این خاطر است که جامعه اسلامی ما باید به خود ببالد که انسانی و مبتنی بر ارزش های اخلاقی ممتاز انسانی زندگی می کند.

 

اندیشه های لیبرالی و اباحه گرایانه غرب، ضد انسانی است

وی اندیشه های لیبرالی و اباحه گرایانه غرب را ضد انسانی خواند و گفت: در فرهنگ اسلامی فارغ از آن که فرد چه جنسیت یا ملیتی دارد و به چه مکتب و مذهبی معتقد است ـ تنها به واسطه ذات ارزشی و کرامت اخلاقی انسان ـ، عفت ورزی و حجاب توصیه می شود. حال چگونه است که اندیشه بدوی لیبرالیسم، عریانی و بی عفتی را اشاعه می دهد و منادی تمدّن، آزادی و ترقی هم هست؟ گفتمان اباحه گری اساساً نه تنها ضد اخلاقی و ضد ارزشی، بلکه ضدّ انسانی است.

 

خانواده؛ مبدأ فعالیت های فرهنگی در تبلیغ عفاف و حجاب

رییس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به آیه 59 سوره مبارکه احزاب، خانواده را مبدأ فعالیت های فرهنگی در تبلیغ عفاف و حجاب دانست و اظهار داشت: در سوره احزاب خداوند متعال به زیبایی پیامبر خود را آمر به معروف و ناهی از منکر دانسته و صراحتاً به او دستور می دهد که مروّج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد.

 

وی ادامه داد: در این آیه که در آن آمده است «یا اَیُّهَا النَّبی قُل لِأَزواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ المُؤمِنین یُدنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلابیبِهِنَّ ذلِکَ أَدنی أَن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَینَ وَ کانَ اللهُ غَفوراً رَحیما»، خداوند شخصاً پیامبر اکرم (ص) را مأمور کرده و وی را عامل تذکّر و اجرا قرار می دهد، چرا که «قُل» در اینجا به معنای گفتن و مکلّف ساختن بر اجرا می باشد.

 

حجت الاسلام دعایی افزود: در ادامه آیه، افزون بر آن که در موضوع پیاده سازی فرهنگ حجاب و عفاف، خانواده مهم تر و اولی تر از جامعه دانسته می شود، زیرا عبارت «أَزواجِکَ وَ بَناتِکَ» مقدّم بر «نِساءِ المُؤمِنین» است، بر اهمیت بعد اجتماعی حجاب و عفاف نیز تأکید می شود. این اوج عقلانیت ورزی در تمدّن متعالی اسلام است که راه حفظ امنیت اجتماعی را حجاب می داند.

 

بدترین اتفاق ممکن، آن بود که حجاب، سیاسی شود

حجت الاسلام دعایی تاکید کرد: متأسفانه بعضی جریان ها تلاش کردند که موضوع رعایت حجاب سیاسی شود، به همین خاطر هم در حال حاضر، هرکس که می خواهد به سیاستی از نظام اعتراض کند، فوراً حجاب را کنار می گذارد. در حقیقت امر، بدترین اتفاق ممکن، آن بود که حجاب، سیاسی شود.

 

وی گفت: چقدر بدفهمی و بی اخلاقی لازم است تا کسی به خاطر عقاید سیاسی شخصی و منافع حزبی فردی، بدحجابی کند و ذهن جوان ما را منحرف و خانواده ها را در معرض خطر فروپاشی قرار دهد. امروز حفظ حیا در جامعه مهم ترین بند امنیت ملی برای ماست و این را از فرمایشات رهبر معظم انقلاب می توان دریافت؛ آن زمان که فرمودند «باور کنید در جنگ هستیم» و یا زمانی که فرمودند «دیگر با کارهای فردی، نمیتوان کاری در عرصه عفاف انجام داد».

 

رییس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خطاب به مسؤولان و مدیران دستگاه های اجرایی کشور خاطرنشان کرد: چرا میلیاردها تومان بودجه صرف مقابله با بزهکاری و اقدامات سلبی می شود، در حالی که از گسترش فرهنگ حجاب به صورت ایجابی و جریانی غافل مانده ایم؟ در حالی که تلاش دشمن برای ضربه به نظام از حوزه بی بند و باری و تهاجم فرهنگی به وضوح مشاهده می شود، یکی از مقامات عالی رتبه کشور در مصاحبه با شبکه‌ای  فرانسوی می گوید «ما آن قدر مسائل مهم تر از حجاب داریم که به اینها نمی رسیم».

 

رصدنمای عین؛ طرح جامع نظارت بر محصولات فرهنگی حجاب و عفاف

سخنگوی شبکه ملی حجاب و عفاف، در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات این شبکه پیرامون فرهنگ سازی در مقوله عفاف و حجاب اظهار کرد: شبکه ملی فرهنگی حجاب و عفاف متشکل از 200 مؤسسه فرهنگی کشور از دوسال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است. در طول این مدت، 19822 اثر فرهنگی پیرامون موضوع عفاف و حجاب شناسایی و در 14 سرفصل موضوع بندی و طبقه بندی شده است.

 

وی افزود: افزون بر شناسنامه دار کردن آثار فرهنگی، 840 محصول نیز به مرحله اجرایی راه یافته و به زودی از سوی کارگروه های تخصصی شبکه، بهترین پوشش ها، بهترین روش های تبلیغاتی و بهترین محصولات فرهنگی چندرسانه ای در قالب یک نظام امتیازدهی منسجم معرفی می شوند.

 

حجت الاسلام دعایی گفت: طرح کلی به نام «طرح رصدنمای عین» که به نام مخفف سه ریشه اصلی نظام عفاف و حجاب کشور یعنی عفاف، عزت و عشق است، به محضر فرماندهی کل سپاه، سردار عزیز جعفری نیز ارائه شده است و پیرو آن، آثار فرهنگی برگزیده مذکور در سه درجه برند طلایی عین، برند نقره ای عین و برند برنزی عین رونمایی می شود./863/202/ب1

ارسال نظرات