۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۰۹۶۷۲
در نشست بررسی نظریه دینی فیلم مطرح شد؛

تاملی در باب ضرورت و امکان سینمای دینی

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام شیخ گفت: هنر سینما تجمیع تمام مقوله‌های هنری در قالب یک هنر است، چرا که از تمام تکنیک‌های موجود بهره می‌برد.
نشست امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست بررسی نظریه دینی فیلم، صبح امروز در محل سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.


حجت الاسلام شیخی در این نشست به توضیح طرح پیشنهادی خود با عنوان بررسی نظریه دینی فیلم پرداخت.


وی گفت: سینمای دینی هر چند در سویه عامه‌پسند آن، با ساخت فیلم های تاریخی از زندگی پیامبران هالیوود و توجه به ابعاد روانشناختی وجود انسان در آثار هیچکاک آغاز شد، اما در سینمای ایران، تنها پس از انقلاب اسلامی بود که سینماگران داخلی توجهی ویژه به آن پیدا کردند.


تحلیلگر و نقاد فیلم در ادامه به چرایی موضوع پرداخت و ذکر چند سؤال دلیل خود برای طرح این پیشنهاد را توضیح داد و افزود: در سال های اخیر فیلم‌هایی مانند(بهار، تابستان، پاییز، زمستان و دوباره بهار)، (درخت زندگی) و (زندگی پای) نمونه هایی از سینمای دینی هستند که بعد هستی‌شناسانه و فلسفی دین را به درستی نمایندگی می‌کنند.


وی بارزترین و کامل ترین هنر را هنر سینما عنوان کرد و بیان داشت: هنر سینما تجمیع تمام مقوله‌های هنری در قالب یک هنر است، چرا که از تمام تکنیک‌های موجود بهره می برد.


حجت الاسلام شیخی ماده فیلم‌سازی را بر دو نوع داستانی و فیلمیک بسط داد و تصریح کرد: در ماده داستانی نویسنده به شکاف در داستان می‌پردازد و با توجه به توانایی خود تا پایان داستان بیننده را به دنبال خود می‌کشد تا به پاسخ برسد اما در مقوله فیلمیک مرکز توجه به یک سمت هدایت می‌شود و نوع تصویربرداری، میزانسن و کنتراست نور بر روی ذهن بیننده اثر می‌گذارد.


وی در ادامه به ساختارهای فیلم سازی اشاره کرد و تمام فیلم ها را مبتنی بر دو ساختار الگو و نتیجه تقسیم بندی کرد که ساختار الگو خود مبتنی بر چهار  گروه(نظم – نظم، نظم – بی نظمی، بی نظمی – نظم و بی نظمی – بی نظمی ) است و ساختار نتیجه نیز نتیجه‌گرایی را هدف غایی خود می داند و در قالب ژانر، مجموعه ای از قرار دادهای روایی که خواستگاه عمده آن تماشاگر می باشد عرضه می شود.


گفتنی است، در پایان این نشست که با حضور اساتید، فضلا و دانش پژوهان برگزار شد، سرکار خانم دکتر خرازیان، حجت الاسلام عبدالهیان و سایر مدعوین به نقد طرح سؤال و تبادل نظر پرداختند./859/203/ب2

ارسال نظرات