انزجار عمومی از اندیشه تکفیری زمینه ساز گسترش اسلام ناب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت، امشب در بیستمین نشست علمی «تأثیر اندیشه سلفیه بر تحولات جهان اسلام» با اشاره به مباحث گذشته جلسات، در ارتباط با سلفیت اظهار داشت: یکی از معضلات جهان اسلام سلفیه است و در جایی از جهان اسلام نیست که نوعی از جریان سلفیه باشد و مردم متأثر از آن نشده باشند و حتی امروز در آفریقا هم رسیده است و به همین جهت باید این جرایانات مورد توجه قرار بگیرد و لازم است همه ما شناخت کاملی نسبت به آنها و عقایدشان داشته باشیم.
وی با اشاره به ضروت آینده پژوهی برای اسلام، اضافه کرد: ما باید برای جهان اسلام سناریو تعریف کنیم و برنامه ای تدوین کنیم و راه رسیدن به آن را نز مشخص کنیم و به همین خاطر برای متوجه شدن تأثیر اندیشه سلفیه بر تحولات جهان اسلام از سه عنصر مهم باید یاد کرد.
آگاهی ما نسبت به جریانات تکفیری بسیار محدود است
حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به آگاهی به عنوان عامل نخست شناخت جرایانات سلفی و تأثیر آنها، ابراز داشت: متأسفانه ما آگاهی و اطلاعات کاملی نسبت به جریانات سلفی و تکفیری و برنامه های آنها نداریم؛ به عنوان نمونه بوکوحرام فقط آموزش قرآن و حدیث را جایز می داند و الان هم داعش بحث خلافت را مطرح می کند اما ما نمی دانیم که مفهوم خلافت از منظر داعش در هشت مرحله می شود؛ که از بحث جاهلیت شروع شده و تا هجرت و امربه معروف و نهی از منکر ادامه پیدا می کند و بعد از جهاد و توحش و تمکین و امت سازی به خلافت می رسد؛ ولی آگاهی ما کم است که چرا جذب جریان داعش در جهان این قدر زیاد است.
وی با اشاره به عامل دیگر مؤثر در فهم ما از تأثیر اندیشه سلفیه در جهان اسلام، به زمان اشاره کرد و گفت: آیا زمانی که ما در آن قرار داریم برای مقابله با اندیشه تکفیری است موسع است یا محدود؟ به طور یقین وقت و زمان ما بسیار محدود است و وقت ما برای برنامه ریزی کم است؛ شما نگاه کنید در یک روز داعش سه استان عراق را می گیرد و نگوییم در ایران خطری نیست چرا که در عراق و لیبی هم کسی فکر آن را نمی کرد؛ پس عنصر محدود بودن زمان را باید در نظر داشته باشیم و هر لحظه تحولات جهان اسلام را رصد کنیم.
رییس پژوهشکده حج و زیارت، افزود: عامل سوم ابزارهایی است که در اختیار تکفیری ها است؛ آنها فقط 947 فیلم با کیفیت در جهت نشر افکار خود تولید کرده اند و ایالت ها متعددی نیز درست کرده اند؛ در حالی که ما هم ابزارها و استعدادهای خوبی داریم ولی ورودی به این مطالب نداشته ایم.
تأثیر متضاد جریانات تکفیری
وی با اشاره به دو تأثیر متضاد جریانات تکفیری، اظهار داشت: تأثیر نخست این جریانات وجهه پررنگ یعنی مخرب بودن آنها است چراکه آنها در جهت مبارزه با اسلام اسلام ستیزی فعالیت های خود را با به راه اندای امواجی شروع کردند و در موج اول در دهه هفتاد میلادی آیات شیطانی نوشته می شود وقتی به نتیجه ای نمی رسد، روی موج دوم یعنی هنر و فیلم سازی آورده می شود و سعی در پایین آوردن شخصیت پیامبراکرم(ص) را داشته است و ما در مقابل این ضربه باید کارهای آنها خنثی کنیم.
مصر و عربستان متولیان اصلی سلفیگری
حجت الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: پروژه اسلام ستیزی یا همان اسلام علیه اسلام و همه اندیشه های سلفی از ده سال اخیر شروع شده است و مهمترین مراکز آن مصر و عربستان است و شبکه های فدک، یاسر الحبیب و شبکه اللهیاری هم ابزار دست شده است و غرب هم به راحتی رها نمی کند و به همین دلیل با ورود روسیه به سوریه ناراحتی خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به ایجاد شکاف در بین مذاهب اسلامی به عنوان نخستین ابزار اسلام ستیزی، خاطرنشان کرد: جلوگیری از رشد شیعه نیز توسط این جریان پیگیری می شود و دلیل به شهادت رساندن آیت الله نمر هم همین بوده که عربستان وقتی متوجه می شود داعش به سمت خود او برگشته است سعی کرد با این کار بین شیعه و سنی شکاف ایجاد کند و این شکاف ها روز به روز عمیق تر می شود که نمونه آن را درآتش زدن سفارت عربستان دیدیم و در عراق هم دو مسجد اهل سنت را خراب می کند و شما بدانید اگر اتفاق سفارت عربستان در ایران نمی افتاد در جهان این مشکلات پیش نمی آمد و بهانه ای به دست عربستان داده نمی شد.
اسلام هراسی مقدمه اسلام ستیزی
حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به اسلام هراسی به عنوان بعد دیگر اسلام ستیزی ادامه داد: ابعاد این بحث جهان را فراگرفته است و در غرب شعار درست می کنند که مسلمان خوب مسلمان مرده است و می گویند این ها که به خودشان رحم نمی کنند به غرب چگونه رحم و مروتی خواهند داشت و این نگاه را در سراسر دنیا دارند و دنبال اثبات تضارب تمدن ها است و می خواهد از رشد اسلام معتدل در اروپا رشد جلوگیری کنند و تا حدودی در این حوزه موفق بوده اند چون دیدند رشد اسلام از مسیحیت بیشتر بوده است و وحشت آنها را فراگرفت.
رییس پژوهشکده حج و زیارت حوزه تصریح کرد: حوزه دیگر مخرب این بوده که خواستگاه و نقطه جذب آنها نسل جوان است و شما وقتی نگاه می کنید قوه محرکه اسلام به این گروه جذب می شود و آنها با جذابیت های مختلفی آنها را به سوی خود می آورند و هجرت را مطرح می کنند و امر به معروف را هم با جهاد مطرح کرده است و قبل از آرامش، توحش را برای گرفتن زهرچشم قائل می شود و قتی همه تمکین کردند امت سازی شروع می شود و مرزها را برمی دارند و آن را بی معنا می دانند و با ایجاد رنگ هیجانی و تفسیر غلط جوان ها را جذب می کنند و چون هیجانی است نقش و جایگاه علما خارج می شود و به همین آنها رهبران دینی ندارد و فقط معنا را در جنگ و آدم کشی تعریف می کنند و شما نگاه کنید کسی مثل ابوبکر بغدادی که مهندس برق بوده خلیفه میشود.
وی ادامه داد: بحث دیگر افراط گرایی است و بی معنا دانستن توبه است و به کمترین مخالفتی سر می برند و در بازار بمب می گذارند و دقیقا آنها عقاید خوارج را دارند، با تساهل و تقریب غریب بوده و قربانیان اصلی این جریان هم شیعیان هستند همچنانکه در کشورهایی مثل اندونزی و مالزی پلیس ضد شیعه به وجود می آید.
حجت الاسلام علیزاده موسوی گفت: گروههای تکفیری و داعش، تأثیرات و دست آوردهایی هم برای اسلام داشته است و آن نوعی انزجار در عموم جامعه اسلامی به وجود آمده است و همین انزجار زمینه را برای یک فکر جایگزین یعنی اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) فراهم کرده است؛ شما نگاه کنید در میان علمای شیعه هیچ گاه فتوایی بر کشتن و کنار زدن اهل سنت نداریم و مردم مصر و نیجریه به همبن دلیل از خستگی روی به شیعه می آورد و این زمینه و بستر را برای ارائه اندیشه اهل بیت(ع) فراهم کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی وضعیت به شدت حساس است چراکه جریانات تکفیری هر لحظه به دنبال جذب هستند و از طرفی شیعیان در عراق و سوریه قربانیان اصلی هستند و ما باید طرح و برنامه های جامع فرهنگی و نظامی ارائه بدهیم، اخلافات درون مذهبی را که به وجود آمده است را پیگیری کنیم و این را با این عنایت به این که دور تا دور ما اهل سنت است و زمینه برای اختلاف فراوان است مورد توجه قرار دهیم و بدانیم تنها چیزی که ما را حفظ کرده است همگرایی و اتحاد بوده است./1330/پ202/ف2