۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۹۸۹۰
در مراسم رونمایی کتاب«الصحابة الکرام» مطرح شد؛

تأکید بر انتشار تألیفات تقریبی از سوی حوزه علمیه قم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به عنوان کتاب صحابة الکرام که رویکرد مسلکی و مذهبی ندارد، گفت: این کتاب با محتوای عالمانه ای که دارد نشان می‌دهد که شیعه به شناسایی حدود 600 نفر از صحابه پراخته است و این نیست که ما صحابه را صب کنیم و فقط صحابه را تعدیل نمی کنیم زیرا هیچ آدم عاقلی تمام افراد یک دوره را نمی‌تواند تعدیل کند.
محمد علي مهدوي راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، استاد حوز و دانشگاه، امروز در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «الصحابة الکرام» که در پژوهشگاه دفتر تبلیغات برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسأله شناخت صحابه اظهار داشت: تئوری عدالت صحابه یک جریان عمَری است و مبنای شرعی آن را هم روایت جعلی«اصحابی کالنجوم» درست کردند؛ در گذشته هم به این شکل که امروزه توسط سلفی ها جدی گرفته می شود نبوده و خود اهل سنت هم روی آن تعصب نداشتند.


حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که  این مسأله یک بحث جامعه شناختی را ایجاد کرد که موضع شیعه در رابطه با صحابه است، خاطرنشان کرد: در واقع این گونه نیست و مرحوم شرف الدین در کتاب خود می گوید اگر عقیده شیعه نسبت به صحابی را می‌خواهید بدانید همین دعای صحیفه سجادیه بس است که امام سجاد(ع) در دعایی بعد از درود بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به صحابه درود می فرستند و این یک تعبیر فرهنگی است.


وی با اشاره به عنوان کتاب صحابة الکرام که رویکرد مسلکی و مذهبی ندارد، ابراز داشت: این کتاب باید در لبنان و دیگر کشورهای اسلامی چاپ شود و با محتوای عالمانه ای که دارد نشان می‌دهد که شیعه به شناسایی حدود 600 نفر از صحابه پراخته است و  این نیست که ما صحابه را صب کنیم و فقط صحابه را تعدیل نمی کنیم زیرا هیچ آدم عاقلی تمام افراد یک دوره را نمی‌تواند تعدیل کند.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بسیاری از مؤلفان خود اهل سنت مانند البانی صحابه را تعدیل نمی‌کنند و حدیث اصحابی کالنجوم را تکذیب کرده‌اند، تصریح کرد: مرحوم آیت الله احمدیان گامی بلند در عرصه تقریب برداشته‌اند و آموزه حوزه نیاز به چنین تألیفاتی دارد.


حجت الاسلام مهدوی راد با اشاره به آثار ارزشمند دیگری که از این عالم به جای مانده است، خاطرنشان کرد: ایشان کتابی به نام المعمرون هم در علم رجال دارند که باید بتوانیم با احیای این مجموعه ها از این ظرفیت علما استفاده کنیم./843/پ202/س

ارسال نظرات