۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۱۰۰۳۵
رویترز:

آل سعود ادعای حکمرانی بر جهان اسلام را دارد

خبرگزرای رسا ـ وبسایت رویترز در تحلیلی راه حل مشکلات و بحران‎های خاورمیانه را گفت‎وگوی بین عربستان و ایران دانست.
تظاهرات عليه آل سعود در اعتراض به قتل شيخ نمر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با اعدام شیخ نمر و آگاهی از اقدامات عربستان در منطقه، تحلیلگر وبسایت رویترز پایان تقابل ایران و عربستان را شرط برقراری آرامش در منطقه خاورمیانه دانست.

 

محمد بعضی، در مقاله خود در رویترز گفت: اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه که خواستار پایان حکومت آل سعود در عربستان بود، تظاهرات مردم سراسر دنیا و محکومیت های جهانی را در پی داشت. اما اعدام این روحانی چگونه موجب بالاگرفتن تنش دیپلماتیک بین دو رقیب منطقه ای یعنی ایران و عربستان شد؟

 

این استاد دانشگاه آمریکایی، ابراز داشت که عربستان سعودی از توافقات هسته ای بین ایران و غرب، بهبود روابط ایران با کشورهای غربی و در نتیجه آزادسازی بسیاری از سرمایه های بلوکه شده ایران هراس دارد به طوری که این بهبود احتمالی اوضاع اقتصادی ایران را را یکی از دلایل پیشبرد سیاست منطقه ای ایران و تقابل بهتر با عربستان می داند.

 

استاد دانشگاه نیویورک به جنایات عربستان در یمن و کشته شدن 2600 غیر نظامی در حملات هوایی این کشور اشاره کرد و بحران سوریه را برگرفته از دخالت های ایران دانست.

 

وی ادامه داد: بر همه آشکار است که گروه های تروریستی از جمله با داعش و النصره با حمیات های مالی و لجستیکی مرتجعین عرب به ویژه عربستان، دست به کشتار مردم و غارت سرمایه های دو کشور سوریه و عراق می زنند.

 

اما با این وجود محمد بعضی، تاکید کرد که بحران های سوریه و یمن بدون گفت وگوی عربستان و ایران، پایان نمی یابد بلکه روز به روز رو به وخامت می گذارد و با این که عربستان بر حضور در کنفرانس صلح سوریه در 25 ژانویه تاکید کرده است، احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات بسیار ضعیف به نظر می رسد.

 

محمد بعضی ادامه داد: از این رو، انتظار می رود که بحران، خونریزی و قتل عام بیشتری از سوی داعش در سوریه؛ و نیز سوء استفاده القاعده شاخه شبه ججازیه عربستان از خلاء قدرت در یمن روز به روز افزایش یابد.

 

این استاد رشته خبرنگاری دانشگاه نیورک گفت: آل سعود با تکیه بر دو مکان مذهبی مسلمانان یعنی مکه و مدینه، ادعای مشروعیت داشته و نیز ادعای حکمرانی بر جهان اسلام را دارد و شاه سلمان مانند پیشینیان خود لقب خادم حرمین شریفین را یدک می کشد.

 

وی افزود: آل سعود و روحانیان وهابی افراطی که حمایت از آنان را عهده دار هستند، مشروعیت سیاسی را بر مبنای مفاهیم اسلامی در قرون پیشین تفسیر می کنند که در آن مسلمانان باید از حکام خود اطاعت کنند که این دیدگاه هرگز اختلاف عقیده در جامعه را برنمی تابد./847/ب904/د

ارسال نظرات