۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۳۱۰۰۵۰
حجت­الاسلام دهنوی تبیین کرد؛

ریشه‌های سرکشی و پرخاشگری در نوجوانانی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده با بیان این­که والدین بایستی زودرنجی و پرخاشگری نوجوانانشان را تحمل کنند گفت: درک مشکل، فعل و انفعالات هورمونی، بلوغ جنسی از عوامل سرکشی و پرهیجانی نوجوانان به شمار می رود که زود رنجی و بی­صبری­ها در نوجوانان بیشتر به خاطر این سه عامل است.
حجت الاسلام حسين دهنوي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده، در هیأت هفتگی آل یاسین قم به سخنرانی درباره زوایای روحی نوجوانان پرداخت و خاطرنشان کرد: فرزند از بدو تولد تا 11 سالگی کودک و با ورود به 12 سالگی تا 18 سالگی نوجوان نامیده می شوند.

 

وی اظهار داشت: دوره نوجوانی دوره عجیب و حساسی است و نوجوانان در این دوره هیجانات زیادی دارند و تعابیر زیادی همچون طوفان و فشار، انقلاب و سرکشی و زایش دوباره برای این دوره بکار می رود.

 

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به مقایسه نکردن دوران کودکی و نوجوانی فرزندانشان تصریح کرد: والدین نباید دوره کودک و نوجوانی را با یکدیگر مقایسه کنند و قیاسی مع الفارغ است و تفاوت بسیاری با هم دارند؛ یکی از ویژگی های این دوره سرکشی، عصیان گری و پرهیجانی نوجوانان است و سه علت دارد که درک مشکلات یکی از این علل ها است.

 

حجت­الاسلام دهنوی درباره درک مشکل در دوره نوجوانی توسط نوجوانان گفت: به این صورت است نوجوانان در این دوره مشکل را درک می کنند، اما توانایی حل آن را ندارند و در عین حال به والدین نیز تکیه نمی کنند و استقلال طلب می شوند که التهاب و هیجان ایجاد می شود.

 

وی فعل و انفعالات هورمونی را یکی دیگر از علل سرکشی نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: جسم، شناخت و عواطف از علل فعل و انفعالات هورمونی دوران نوجوانی به حساب می­آید؛ در این دوران در وجود نوجوانان هورمون های متعددی فعل و انفعالات پیدا می کند و بر روح و روان آنها تأثیرات منفی­ای می گذارد.

 

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به سومین علت عصیانگری نوجوانان اظهار داشت: بلوغ جنسی یکی دیگر از این عوامل است که پسرها غالبا در 15 سالگی به بلوغ جنسی می رسند، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق از 14 تا 16 سالگی متفاوت است.

 

حجت­الاسلام دهنوی با اشاره به بلوغ جنسی تصریح کرد: احتلام شبانه یا رویش موهای زِبر و زاید در قسمت هایی از بدن، نشانه های بلوغ جنسی و به تکلیف رسیدن است؛ سن ملاک نیست و یکی از نشانه های فوق یا رسیدن به سن چهارده سال و شش ماهگی ملاکی برای به تکلیف رسیدن است؛ زود رنجی و بی صبری ها در نوجوانان بیشتر به خاطر این سه عامل است. بلوغ جنسی در دختران 13 سالگی رخ می دهد که با توجه به مناطق و محیط آب و هوایی از 12 تا 14 سال متغیر است.

 

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه نتیجه بلوغ جنسی در نوجوانان التهاب به وجود می­آورد، گفت: کنترل مسائل جنسی در نوجوانان فشار می آرود و کنترل نکردن آن سبب گناه کردن و دست دادن احساس گناه به آنها می شود و ثمره آن التهاب در نوجوانان می شود.

 

وی یادآور شد: اگر نشانه هایی که گفته شد، زودتر از سن های ذکر شده مشاهده شود، نشان از رخ دادن بلوغ زودرس می شود و سبب بروز آثاری منفی در جسم و روح او می شود که یکی از آنها کوتاه ماندن قد بوده که راه حل آن مراجعه به متخصص غدد است؛ بلوغ زودرس در پسرها دلیلی بر انجام ندادن تکالیف دینی نمی شود.

 

حجت­الاسلام دهنوی درباره حساس بودن دختران بر تغییرات جسمشان خاطرنشان کرد: در دخترها مورد دیگری درباره سرکشی وجود دارد که حساسیت داشتن بر جسمشان است که این مسأله در انتخاب های مختلف آنها اعم از ازدواج، خرید لباس و کفش، رشته ورزشی و غیره تأثیرگذار است که این مسئله سبب بروز التهاب در آنها می شود.

 

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه والدین بایستی زودرنجی و پرخاشگری نوجوانانشان را تحمل کنند، اظهار داشت: با برخوردهای نامناسب آنها کنار بیایند و در دوران نوجوانی عدم ثابت عاطفی در آنها وجود دارد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند زنان و مردان مسلمان با نوجوانان خود نیکی کنیدف چرا که آنها زودرنج و رقیق القلب هستند.

 

وی در پایان سفارشی به فرزندان درباره رعایت احترام نسبت به والدین کرد و گفت: فرزندان بایستی به والدین خود توجه کنند و پدر و مادر دو گوهر گرانبها هستند؛ در روایت نقل شده است که اگر پدر و مادر کافرند نباید به آنها بی احترامی کرد؛ یکی از علل مرگ در نوجوانی و جوانی برحرمتی به والدین است؛ پدر و مادر از حیث اتصال و واسطه بین زمین و آسمان و برآورده شدن حاجات همانند ائمه اند/822/پ202/س

ارسال نظرات