۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۰۰۶۶
دردسرهای شبکه‌های اجتماعی؛

استعمار «فرانو» به دنبال تسخیر مغز انسان

خبرگزاری رسا ـ عضو هیٱت علمی موسسه امام خمینی(ره) قم با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی بزرگترین ترفند دشمن برای ترویج فرهنگ غربی هستند، گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از بارزترین مصداق‌های استعمار فرانوی دشمن هستند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد رهنمايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رهنمایی در برنامه «از رؤیا تا واقعیت رادیو معارف» با اشاره به اینکه بزرگ ترین ترفند دشمن برای ترویج فرهنگ غربی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، گفت: از قرن بیستم زمانی که غرب متوجه شد که با روش‌های بدون هزینه و بدون حضور فیزیکی در مناطق مختلف جهان تنها از طریق رسانه و تبلیغات می‌تواند کشورهای مختلف را تصرف کرده و فرهنگ آن‌ها را در راستای اهداف خود تغییر دهد از حضور نظامی و استعمار فیزیکی دست برداشت و به استعمار فرانو یا همان استحاله فرهنگی روی آورد.

 

وی افزود: کم هزینه بودن یا بدون هزینه بدون و تأثیر عمیق از مهم‌ترین دلایلی است که سلطه گران استعمار فرانو را جایگزین استعمار فیزیکی یا استعمار به اشکال قدیمی کرده اند.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از مصداق‌های استعمار فرانو فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و متأسفانه این فضا دارای تأثیرات عمیق، خزنده و دنباله داری بر روی روح و فکر و مغز انسان‌ها است و بدون اینکه شخص کاربر بداند در دراز مدت ذائقه و سلیقه او را تغییر می دهد.

 

حجت الاسلام رهنمایی ادامه داد: نخستین پایگاه اینترنتی به دست دو جوان یهودی راه اندازی شد که این پایگاه اینترنتی در مدت کوتاهی به برترین پایگاه جست جو و تأثیرگذارترین پایگاه اطلاع رسانی تبدیل شد که این موضوع نشان داد فضای مجازی اهمیت بسیار گسترده ای در تغییر ذائقه ها و آداب دارد.

 

وی افزود: هرچند اثرات فضای مجازی در بلند مدت مشخص می‌شود ولی یکی از مهم‌ترین اثرات این فضا عوض شدن ذائقه ها و واگرایی نسبت به آموزه های دینی و همگرایی با آموزه های غربی می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نوع جدید مغز ربایی همین شبکه‌های اجتماعی است که به راحتی می‌تواند مغز ها را به خود جذب کرده و موجب شود که خود فرد هزینه همگرایی با فرهنگ غربی را پرداخت کرده و به کشورهای غربی سفر کند.

 

حجت الاسلام رهنمایی ادامه داد: استحاله فرهنگی یکی از روش‌هایی است که دشمن از طریق آن آٰرام آرام فرهنگ قبلی کاربر را از بین برده و فرهنگ جدید را به او عرضه می‌کند و چون این کار را در دراز مدت و با ظرافت خاص انجام می‌دهد شخص گیرنده متوجه تغییر فرهنگ خود نشده و دراز مدت هرچه را دشمن به او القاء می‌کند انجام می دهد./968/پ202/س

ارسال نظرات