جایگاه و حرمت شورای نگهبان باید از سوی همگان حفظ شود/ دلایل عدم صلاحیت داوطلبان انتخابات به آنها اعلام شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین جوانآراسته عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امشب در نشست بایدها و نبایدهای نظارت در انتخابات خاطرنشان کرد: بررسی زوایا و ابعاد مختلفی نظارت بر انتخابات در سه محور فلسفه نظارت بر انتخابات، نهاد ناظر بر انتخابات و بایستههای نظارت بر انتخابات مورد بررسی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره فلسفه نظارت بر انتخابات اظهار داشت: جلوگیری از تخلفات مجریان، داوطلبان و هواداران یکی از فلسفههای نظارت بر انتخابات به شمار می رود؛ در هر انتخابات احتمال تخلف از ناحیه برگزارکنندگان و نامزدهای داوطلب برای ورود در عرصه انتخابات و گاهی از اوقات از ناحیه هواداران آنها صورت می گیرد؛ نظارت عاملی برای جلوگیری از این دست تخلفات است که قانونگذار آن را ضروری تلقی میکند.
وی افزود: جلوگیری از رقابتهای ناسالم داوطلبان و صیانت از آرای مردم از دیگر فلسفههای نظارت بر انتخابات است؛ شورای نگهبان نهادی صلاحیتدار در نظام سیاسی ایران است؛ نظارت میآید تا آخرین مرحله از فرآیند انتخابات منتهی به رأیگیری می شود؛ در آخرین مرحله که حساسترین مرحله انتخابات قلمداد میشود، نهاد ناظر و صلاحیتدار از آرای مردم به درستی صیانت میکند؛ نهاد صلاحیتدار در ایران، شورای نگهبان است که یکی از نهادهای بسیار مقتدر در نظام سیاسی آن به شمار میآید.
حجتالاسلام جوانآراسته به بیان وظایف اصلی شورای نگهبان پرداخت و تصریح کرد: نظارت تقنینی بر مصوبات مجلس شورای سلامی، تفسیر قانون اساسی به موجب اصل 98 قانون اساسی کشور، نظارت اجرایی به موجب اصل 99 قانون اساسی از وظایف اصلی شورای نگهبان است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: از وظایف فرعی شورای نگهبان عضویت اعضای این شورا در شورای بازنگری قانون اساسی ایران و حضور یکی از فقهای شورای نگهبان در شورای موقت رهبری از وظایف شورای نگهبان به شمار میرود که اگر رهبری فوت یا برکنار شود، شورای موقت رهبری تشکیل میشود که متشکل از فقهای شورای نگهبان و رؤسای قوای قضائیه و مجریه است.
وی با اشاره به یکی از بایستههای نظارت شورای نگهبان گفت: یکی از این موارد، مسأله قوانین است؛ چرا که شورای نگهبان نظارتش بر مبنای قوانین است و نظارت می کند؛ آن شرایطی را که قانونگذار برای انتخابکنندگان و انتخابشوندگان در نظر گرفته به درستی تأمین میشود که گاهی اوقات در این قوانین مشکلاتی میبینید که مقام ناظر در موقع ورود، اشکال به ناظر گرفته میشود، در حالی که حقیقتاً متوجه قانونی است که ناظر باید بر اساس آن عمل کند.
حجتالاسلام جوانآراسته با بیان اینکه قوانین نوعاً کمترین شرایط را در نظر میگیرد، خاطرنشان کرد: قانونی که در هر مورد وضع میشود، قانونگذار حداقلها را تعیین میکند که اینها باید رعایت شود و در انتخابات نیز همینطور است و شرایط انتخابشوندگان را کمترین شرایط در نظر میگیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مزایا و معایب جوان گرایی در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: جوانگرایی در انتخابات هم خوب و هم بد است؛ خوب بودن آن به این جهت است، کسانی که مسأله جوانگرایی را مطرح میکنند، دلیل شان این است که اگر سنشان بیشتر باشد آن تحرک لازم را نخواهند داشت و در جوانی شور و نشاطی وجود دارد که در سنین بالاتر کمتر است.
وی افزود: دلیل سلبی این مجلس، این است که ثبات لازم را ندارد و با توجه به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر 8 سال یکبار برگزار میشود، در طول این دوره ریزشهای زیادی از افراد کهنسال وجود دارد که فوت میشوند و باید انتخابات میان دورهای مجلس خبرگان رهبری برگزار کرد.
حجتالاسلام جوانآراسته با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری مجموعه ای نیست که بیاید از رهبری اعتبار بگیرد، تصریح کرد: شما باید مجلسی را تشکیل دهید که اساسا به رهبری اعتبار ببخشد و پشتوانه رهبری باشد و استوانههای فقهی، علمی و شخصیتهای تراز اول بلاد حضور داشته باشند و رهبری در نظام سیاسی ما رهبری سیاسی صرف نیست، بلکه رهبری معنوی نیز است و باید جایگاه معنوی در متن جایگاه علمی در حوزههای علمی را داشته باشند و این زمانی رخ میدهد که چه افرادی او را انتخاب میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره وجود تعداد اندکی مجتهد در مجلس خبرگان رهبری گفت: وجود تعداد کمی از مجتهدانِ قویِ جوان، خوب است، اما وجود جوانان در مجلس خبرگان در حد افراطی خوب نیست؛ خدا آن روز را نیاورد که روزی در انقلاب اسلامی، مجلس خبرگانی تشکیل شود که از این تعداد 60 نفر مجتهد نباشند، چرا که عاقبت انقلاب معلوم نیست که چه خواهد شد و حوزویان معنای این مسأله را متوجه میشوند.
وی درباره جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در قوانین نظارت بایستههایی قبل از انتخابات است و قانونگذار باید ضمن اینکه کمترین شرایط را در نظر میگیرد، باید جایگاه آن مجلس در نظر گرفته شود و به حدی تنزل پیدا نکند تا از آن مأموریتی که متوجه آنان است، نتواند به درستی و مؤثر نقش ایفا کند.
حجتالاسلام جوانآراسته با اشاره به اینکه شایسته نیست مقام ناظر در آنچه که جنبه اجرایی دارد، ورود پیدا کرده و دخالت کند، اظهار داشت: رعایت بیطرفی در تمام مراحل انتخابات از جمله تأیید و یا رد نامزدها از مسائلی است که باید مورد توجه شورای نگهبان باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اعمال فیلتر نظارتی شورای نگهبان باید درباره تمامی طیفها لحاظ شود، تصریح کرد: باید این مسأله درباره تأیید و صلاحیت اخلاقی افراد وجود داشته باشد و در تمامی طیفها کسانی هستند که شایستگی و عدم شایستگی اخلاقی، وثوق و اعتماد را دارند و هنگامی که تأیید صلاحیت شدههای علمی، اخلاقی و سیاسی شورای نگهبان را مشاهده میکنیم، باید در این بین، شاهد وجود افرادی از هر دو طیف باشیم و نشاندهنده این است که نهاد صلاحیتدار بیطرفی خود را اعمال کرده است.
وی درباره شفافیت در اعمال نظارت شورای نگهبان گفت: نهاد ناظر به طور مشخص، مستدل و مستند دلیل صلاحیت افرادی را که احراز نشده است، اعلام کند و این حق داوطلبان است که به عنوان مثال ده پانزده شاخص را مطرح کنند و رد افراد درباره شاخصهای مختلف در آنها مشخص شود و همچنین به آنها فرصت کافی نسبت به اعتراض درباره رد صلاحیتشان داده شود.
حجتالاسلام جوانآراسته درباره به رسمیت شناختن جایگاه شورای نگهبان از سوی تمامی افراد خاطرنشان کرد: جایگاه این نهاد نباید خدشهدار شود و جایگاه شورای نگهبان جایگاه رفیعی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در اصل 177 قانون اساسی که درباره شورای بازنگری است، رؤسای قوای سه گانه و در صدر این ترکیب اعضای شورای نگهبان قرار دارند؛ چرا که مفسران قانون اساسی اعضای شورای نگهبان هستند و باید جایگاه و حرمت این شورا حفظ شود./822/پ201/ج