۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۳۴۹
حجت‌الاسلام فرحزاد:

خضوع انسان را به خداوند نزدیک می‌کند/ شعر حافظ ترجمان دلدادگی به خدا

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شعر حافظ سراسر معرفت الله و عشق به خداوند است، گفت: حافظ در شعر خود از ما می‌خواهد که در برابر ائمه(ع) که همان نسیم وصل الهی هستند خاضع باشیم،چون هر چه خضوع انسان در برابر این نقاط اتصال بیشتر باشد به همان میزان به معشوق خود یعنی حضرت حق نزدیک‌تر می شویم.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان اینکه حافظ در شعر خود عرفانی ترین واژه‌ها را در قالب تمیثل بیان می کند، گفت: تمثیل قرآن در کلام حافظ نامه مشک باری است که عاشق به معشوق خود می‌نویسد.

 

وی افزود: نامه مشک بار نامه‌ای است که در گذشته های دور زمانی که عاشقی می‌خواست برای معشوق خود نامه بنویسد و او با باز کردن نامه عطرآگین شود جوهر قلم را با مشک مخلوط می‌کرد و متن نامه را می‌نوشت و به این ترتیب معشوق هنگامی که نامه عاشق را باز می‌کرد از عِطر خوش مشک عطرآگین می‌شد و حافظ هم قرآن را همچون نامه‌ای می‌داند که به محض باز کردن آن انسان از عِطر دل انگیز آن خوشبو می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حافظ در شعر خود حضرت رسول(ص) را مانند نسیم وصل و باد صبا می‌ داند که عاشق و معشوق را به هم می‌رساند یعنی انسان را به گمشده او که خداست وصل می‌کند، بنابراین همان‌گونه که باد صبا به خاطر خبر آوردن از معشوق مستحق مژدگانی است رسول خدا(ص) هم مستحق مژدگانی هستند زیرا انسان را به گمشده او یعنی حضرت باری تعالی می رساند.

 

حجت الاسلام فرحزاد افزود: مژدگانی که حضرت رسول(ص) در مقابل این کار بزرگ و خبر حیات بخش از ما انسان‌ها می‌خواهند اطاعت از اولیای الهی و ولی خدا روی زمین است که ولی خدا همان ائمه(ع) و فرزندان رسول خدا(ص) هستند.


وی با اشاره به اینکه حافظ در شعر خود از ما می‌خواهد که در برابر ائمه(ع) که همان نسیم وصل الهی هستند خاضع باشیم، گفت: هر چه خضوع انسان در برابر این نقاط اتصال بیشتر باشد به همان میزان به معشوق خود یعنی حضرت حق نزدیک‌تر می شویم.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: شعر حافظ ترجمان دلدادگی به خداوند است و کوته فکری است که ما هم مانند عده‌ای از هم عصران حافظ او را به شراب خوارگی، زن بارگی و شهوت رانی محکوم کنیم، بلکه باید به درجه بالای ایمان برسیم تا بتوانیم اشعار حافظ را در بعد عرفانی آن رمزگشایی کنیم./968/203/ب2

ارسال نظرات