۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۳۱۰۴۵۰
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خبر داد؛

برگزاری دو طرح هفته‌های قرآنی و جشنواره آیات/ توقف طرح بیمه فعالان قرآنی در مشهد

خبرگزاری رسا ـ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: در مجموع فعالان قرآنی کشور بالغ بر شش هزار و 500 نفر به منظور برخورداری از بیمه ‌فعالان قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت بیمه قرار دارند اما مشکل ما در حال حاضر کمبود اعتبار است به همین منظور صندوق بیمه فعالان قرآنی راه‌اندازی شد که 10 میلیارد تومان در راستای اعتبارات ردیف 17 به آن اختصاص داده شد.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، ظهر امروز، 21 دی‌ماه در نشست خبری با موضوع «طرح ملی تلاوت قرآن کریم» در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت درگذشت حمیدرضا عباسی، قاری ممتاز قرآن کریم به جامعه قرآنی کشور اظهار کرد: وزارت ارشاد از استمرار طرح ملی تلاوت حمایت می کند.

 

شیوه اختصاص بودجه قرآنی وزارت ارشاد

وی درادامه درباره شیوه اختصاص بودجه قرآنی وزارت ارشاد افزود: ما بودجه را یا به صورت سرانه و یا بر اساس طرح‌های ویژه مؤسسات اختصاص می‌دهیم و در حال حاضر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص بودجه بر اساس طرح‌های موفق قرآنی با هدف حمایت از طرح‌های موفق و مؤسسات قرآنی است.

 

وی افزود: قرار است ادغامی میان شورای توسعه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل تبلیغات اسلامی برای ارائه مجوز به مؤسسات قرآنی صورت بگیرد که این امر سبب ساماندهی و ایجاد شرایط بهتر برای مؤسسات قرآنی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حشمتی حمایت از تولیدات هنری قرآنی را از دیگر رویکردهای وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: این تولیدات شامل اسباب‌بازی‌، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم کوتاه، انیمیشن‌، فیلم‌نامه‌ و در بخش ادبیات شعر، قصه و دلنوشته‌های قرآنی می‌شود که متأسفانه در این خصوص تاکنون رشد قابل‌توجهی نداشته‌ایم.  

 

برگزاری دو طرح هفته‌های قرآنی و جشنواره آیات

وی درادامه درباره دیگر برنامه های قرآنی وزارت ارشاد ازبرگزاری دو طرح هفته‌های قرآنی و جشنواره آیات طی سال جاری اشاره کرد و افزود: در سه ماهه پایانی سال جاری دو طرح هفته‌های قرآنی و جشنواره آیات که با محوریت شعر و داستان است، اجرایی می‌شود.

 

وی ادامه داد: هدف از برگزاری جشنواره آیات که در خراسان رضوی با محوریت شعر و داستان برگزار می‌شود، شناسایی هنرمندانی است که در این راستا فعالیت می‌کنند، بنابراین علاقمندان می‌توانند تا پایان بهمن آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که استان خراسان همیشه در حوزه شعر و ادبیات از تمام استان‌ها یک سر و گردن بالاتر و در حوزه صوت و لحن نیز در کشور کم‌نظیر بوده و مرکزیت داشته است، بیان داشت: تلاوت‌های خوب قاریان این استان نیز به روشنی مؤید این امر است.

 

وی درباره بیمه فعالان قرآنی بیان کرد: در مجموع فعالان قرآنی کشور بالغ بر شش  هزار و 500 نفر به منظور برخورداری از بیمه ‌فعالان قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت بیمه قرار دارند اما مشکل ما در حال حاضر کمبود اعتبار است به همین منظور صندوق بیمه فعالان قرآنی راه‌اندازی شد که 10 میلیارد تومان در راستای اعتبارات ردیف 17 به آن اختصاص داده شد.

 

توقف طرح بیمه فعالان قرآنی

حجت‌الاسلام حشمتی افزود: متأسفانه تاکنون این بودجه را دریافت نکرده‌ایم و گرنه تمام این 6500 نفر و طبق 10 درصدی که دولت باید پرداخت کند و حدود 900 تا 960 هزار تومان می‌شود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دادیم اما چون این اعتبار این 10 درصد دریافت نشد، طرح را متوقف کردیم.

 

وی با تأکید بر اینکه هر کدام از چهره‌های مشهور قرآنی که وضعیت بیمه آن‌ها دچار مشکل است می‌توانند به ما مراجعه کرده تا مشکل را حل کنیم، ادامه داد: اما افرادی که از گذشته بیمه بودند و مدتی است وقفه افتاده و یا بیمه قاریان مشهور و بین‌المللی و حتی بیمه تکمیلی آن‌ها و افرادی که جا مانده‌اند را قطعا تأمین کرده و ادامه می‌دهیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از جشنواره تسنیم نیز اظهار کرد: اولویت نخست ما حمایت از تولیدات هنری قرآنی است از این رو از هر حرکتی که در این راستا صورت گیرد و منجر به تولید آثار هنری قرآنی مطلوبی شود، حمایت می‌کنیم.

 

افزایش بین 10 تا 15 درصد بودجه قرآنی نسبت به سال گذشته

وی درباره اختصاص بودجه قرآنی سال 95 با وجود کمبود بودجه دولت، اظهار کرد: دریافت اعتبار ما به دو نحو انجام می‌شود، یکی از طریق دولت که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد است و نسبت به سال 94 بین 10 تا 15 درصد افزایش داشته است و دیگری از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

 

حجت‌الاسلام حشمتی یادآور شد: از 200 میلیارد تومان مصوب هنوز بخشی را دریافت نکرده‌ایم اما بودجه‌ زیر نظر وزارت ارشاد را به صورت مرتب و ماهانه دریافت می‌کنیم.

 

وی با ابراز خرسندی از شرکت بیش از یک‌هزار نفر از قاریان نوجوان در طرح ملی تلاوت قرآن بیان کرد: خراسان رضوی از جمله استان‌های در کشور محسوب می‌شود که در بخش تلاوت و فعالیت‌های قرآنی بسیار شاخص بوده و پیشینه طولانی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه درنظر داریم در سال 2017 بهترین نمایشگاه قرآن را در مشهد برگزار کنیم یادآور شد: براساس طرحی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارائه کرده‌اند، یکی از قرآن‌های نفیس آستان قدس نیز احیاء و چاپ می‌شود که دراختیار شرکت‌کنندگان قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حمایت گسترده‌تر از طرح ملی تلاوت تأکید و  ابراز کرد: باید از این استعدادهای قرآنی با برگزاری دوره‌های تکمیلی و فشرده قرآنی در صورت نیاز و فراهم کردن اسباب تلاوت آنها در محافل و مجالس داخلی و حتی خارج از کشور از این استعدادهای قرآنی به بهترین شکل ممکن استفاده و زمینه رشد و پیشرفت روزافزون آن ها را فراهم کرد./934/202/ب3

ارسال نظرات