انسان مؤمن جهان را آکنده از برکات الهی و کافر جهان را آکنده از پلیدی میبیند
وی در ادامه به تشریح نگاه آکنده از ایمان و عقیده پرداخت و افزود: نگاه دیگر ریشه در ایمان دارد و با عقیده آمیخته است و این نگاهِ توام با ایمان و عقیده، با نگاهی که در راستای عقیده و ایمان قرار ندارد، تفاوت مبنایی دارد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: نگاهی که با عقیده، کاری ندارد در مشکلات زندگی دست و پا میزند، عالم را عالم بدبختی و گرفتاری و پایان عالم را مرگ انسان میداند و بر این باور است که این روزگار ما را نابود میکند و به موت که محیا شدن برای زندگی دیگر است، اعتقادی ندارد و این موضوع عین بدبینی است.
این کارشناس حوزوی با بیان اینکه مؤمنان معتقدند این عالم صاحب دارد و صاحبش خدای حکیم، رئوف، کریم، عالم و خبیر است، افزود: خدای متعال با بیان آیه وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا، میفرماید: آنهایی که با نام، یاد، دین و کتاب ما زندگی نمیکنند، زندگی خفقان آلود، سخت و طاقت فرسا و همراه با استرس، اضطراب، نگرانی، ناامیدی و تشویش دارند.
وی ادامه داد: آنهایی که با نام و یاد خدا زندگی میکنند و زندگیشان با برکت آمیخته شده، راحت، امیدوار، خوش بین و مؤمن هستند و آنها مصداق بارز آیه شریفه الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم به ذکر اللّهِ أَلاَ به ذکر اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، یعنی آنان که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا آرامش مییابد آگاه باشید که دلها به یاد خدا آرامش مییابد، هستند.
رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: انسان مؤمن جهان را آکنده از برکات الهی و کافر جهان را آکنده از پلیدی، بی نظمی و به هم ریختگی میبیند.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: خدای متعال درباره این که این جهان پادشاه و صاحب دارد میفرماید: وَتَبَارَکَ الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یعنی: منشأ برکات است، آن کسی که پادشاه این عالم است و همه این عالم در ید قدرت او قرار دارد و به ما میفهماند که کل عالم هستی نمایشگاه برکات الهی است.
این استاد حوزوی به آیه دیگر در این خصوص اشاره و تصریح کرد: خداوند در بخشی از آیه 54 سوره اعراف فرموده: أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ یعنی: هم خلق و هم امر، متعلق به خدای متعال است و همه در اختیار او است و او منشأ همه برکات الهی است.
این کارشناس سیاسی در خصوص خلق و امر که در این آیه به آن اشاره شده است، ابراز کرد: در خصوص عالم امر گفته میشود که خداوند به یک باره گفت کن فیکون. عالم خلق هم به معنای تدریجی بودن است و در معنای دیگر خلق به معنای قوانین و نظامات حاکم بر عالم و امر به معنای مادی بودن عالم است و همه اینها جلوه برکات الهی است.
امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند متعال درخصوص انسان میفرماید: ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ یعنی ای انسان سهمیه تو در آفریدههای خدا در خلقت و آفرینش محفوظ است و جسم، روح و خود انسان مجلای برکات الهی است و تو موجودی هستی که خدا برای نمایش برکاتش تو را خلق کرده است.
وی در خصوص برکت در قرآن، به آیه اول سوره فرقان اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند در قرآن میفرماید: تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا، کسی که قرآن را نازل کرده، منشأ برکات است و خدای متعال از طریق این کتاب برکات را روزی انسان میکند و هر چه انسان بیشتر با قرآن مرتبط باشد، صاحب برکات بیشتر میشود.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه موجودیت آسمانها منشأ برکات الهی هستند خاطرنشان کرد: اگر اهل قری یعنی مجتمعات انسانی که در شهر و روستا زندگی میکنند، بر اساس تقوا، عدالت و قسط زندگی کنند و شرک نورزند و مرتکب گناه نشوند، برکات الهی از آسمان و زمین به روی آنها گشوده میشود و این مهم نشان میدهد همه ذرات عالم برای انسان حامل برکت است.
رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه همه عالم اسماء الله است و در جایی ممکن است اسم مهر خدا و در جایی دیگر اسم قهر خدا بیان شده باشد، اظهار کرد: در قیامت مؤمن اسم جمال خدا را ملاقات میکند، مشمول مهر خدا میشود و نمایشگاهش بهشت است و کافر اسم جلال خدا را ملاقات میکند، مشمول قهر خدا میشود و نمایشگاهش جهنم است.
این مفسر قرآن کریم در پایان با بیان اینکه تمام عالم بستر میزبانی است، تصریح کرد: خدای متعال میزبان و انسان مهمان است و خدای متعال انسان را در عالمی آورده که از هر منظری به آن نگاه شود، مملو از برکات الهی است؛ هر چند جنبههای برکت باید به خوبی درک شود تا عقل، کتاب، مسجد، زندگی، فرزند و علم شامل برکت شود./955/202/ب3