۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۰۸۰۶
رییس هیأت بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی:

بازرسان، تبلیغات پیش از موعد نامزدهای انتخاباتی را گزارش می‌دهند

خبرگزاری رسا ـ رییس هیات بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی از تشکیل هیات‌های بازرسی با سه عضو در تمام شهرستان‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر این برای هر صندوق یک بازرس و برای هر 20 صندوق یک سربازرس توسط این هیات‌ها تعیین خواهد شد.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی نواداد رییس هیات بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی امروز در جلسه هیأت‌های بازرسی انتخابات استان و شهرستان‌ها، اظهار داشت: وزارت کشور بر اساس قانون، مامور اجرا و حسن جریان انتخابات است و بر این اساس هیات‌های بازرسی انتخابات در این وزارتخانه و همه استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

 

وی با بیان این که بازرسی از جریان انتخابات در کلیه مراحل و ارزیابی عملکرد عوامل اجرایی انتخابات مهم‌ترین وظایف هیات‌های بازرسی است، افزود: تبلیغات پیش از موعد و ترفندهای تبلیغاتی کاندیداها، عملکرد دستگاه‌های دخیل در امر انتخابات، سوءاستفاده از امکانات دولتی و تخلفات عوامل اجرایی و دستگاه‌های دولتی را از جمله مواردی اعلام کرد که بازرسان باید آنها را گزارش کنند.

 

نواداد خاطرنشان کرد: هیات‌های بازرسی انتخابات در ادوار گذشته عمدتا در روز انتخابات مسوولیت داشتند، اما وظایفی که در انتخابات پیش رو بر عهده این هیات‌ها گذاشته شده از روز ثبت‌نام تا روز اعلام نتایج انتخابات را شامل می‌شود.

 

رییس هیات بازرسی انتخابات استان با بیان این که هیات‌های بازرسی استان‌ها با پنج عضو تشکیل می‌شود، گفت: قانون اجازه داده است تا در استان‌هایی که بیشتر از 15 نماینده در مجلس دارند اعضای هیات بازرسی تا هفت نفر قابل افزایش باشد که بر این اساس هیات بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با شش عضو تشکیل شده است.

 

وی همچنین از تشکیل هیات‌های بازرسی با سه عضو در تمام شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: علاوه بر این برای هر صندوق یک بازرس و برای هر 20 صندوق یک سربازرس توسط این هیات‌ها تعیین خواهد شد.

 

به گفته نواداد، کنترل جریان انتخابات در روز رای‌گیری، حصول اطمینان از انجام صحیح، دقیق و به موقع وظایف قانونی مجریان انتخابات و شناسایی بازرسان صندوق‌ها را از جمله مهم‌ترین وظایف هیات‌های بازرسی انتخابات شهرستان‌ها به شمار می‌رود.

 

وی، شرط اول موفقیت در انجام وظایف را آشنایی کامل به قوانین و مقررات دانست و از اعضای هیات‌های بازرسی انتخابات استان خواست بر تمام قوانین مربوط به انتخابات مسلط باشند و توصیه کرد: بازرس‌ها را از میان افرادی انتخاب کنید که هیچ گونه گرایشی به کاندیداها نداشته باشند و در روز رای‌گیری اجازه اعمال سلیقه در روند رای‌گیری را به هیچ کس ندهند.

 

وی همچنین از هیات‌های بازرسی انتخابات شهرستان‌ها خواست به صورت مستمر تحولات انتخاباتی حوزه‌های تحت ماموریت خود را به هیات بازرسی استان گزارش کنند و با اشاره به اهمیت بالای انتخابات اسفند ماه، خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری مردم اصل بسیار مهم و قابل توجه در انتخابات است و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات از نظر شرعی و ملی وظیفه دارند زمینه‌های این مهم را فراهم کنند.


همچنین رسول مباشر جنت، دبیر هیات بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع بازرسی انتخابات در وزارت کشور، گفت: بازرسان انتخابات از طریق این سامانه، تحولات انتخاباتی را به صورت آنلاین گزارش خواهند کرد و عملکرد بازرسان از طریق این سامانه کنترل خواهد شد.

 

وی افزود: مردم و نمایندگان نامزدها نیز می‌توانند با این سامانه در ارتباط باشند و علاوه بر آن سامانه تلفنی 111 نیز در روز رای‌گیری آماده دریافت پیشنهادها، انتقادها و گزارش تخلفات احتمالی از سوی مردم خواهد بود.

 

جنت، از تهیه چک‌لیست‌های بازرسی انتخابات برای اولین بار خبر داد و گفت: در این چک‌لیست‌ها که در روز رای‌گیری در اختیار بازرسان قرار داده می‌شود بیش از 20 شاخص و ماموریت تعریف شده است که بازرسان باید انجام دهند./935/202/ب3

ارسال نظرات