۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۱۰۸۶۸
استاد حوزه علمیه:

اسلام تأکید بسیاری بر کار گروهی در سبک زندگی اسلامی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام در جامعه اسلامی اهمیت زیادی به خرد جمعی و کار گروهی داده است و فردگرایی را مقدم بر اجتماع قرار نداده است، گفت: البته این موضوع به این معنا نیست که اسلام به خاطر‌ جمع حق یک انسان را ضایع کند.
برنامه نشان راه بهشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی شامگاه امروز در برنامه راه بهشت از رادیو معارف با بیان اینکه روال زندگی انسان بر خلاف سایر موجودات تکراری و یکنواخت نیست و آنچه زندگی انسان را با سایر موجودات متفاوت کرده همین فرار از یکنواختی است، گفت: اگر زندگی انسان دچار تکرار شود انسان انگیزه خود را برای زندگی کردن از دست داده و خیلی زود ناامید می شود.

 

وی افزود: در روایت دینی هم بر این موضوع تأکید شده و حضرت علی(ع) در سخنان گوهر بار خود فرموده اند که« هر کس یک روز از زندگیش شبیه روز دیگر باشد مؤمن نیست».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خلاقیت عنصری است که زندگی انسان را از سایر موجودات مستثنی می کند، تصریح کرد: عنصر خلاقیت در همه انسان‌ها وجود دارد و آنچه موجب ارتقای زندگی انسان در طول ادوار تاریخی شده است همین عنصر خلاقیت است.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه تقویت عنصر خلاقیت در انسان‌ها نیازمند تربیت است، گفت: اسلام سعی دارد به وسیله بازی‌های مختلف در قالب آموزه های دینی این عنصر خلاقیت را در انسان تقویت کرده و ارتقا بخشد.

 

وی با اشاره به اینکه برآیند خلاقیت رسیدن به علم و دست یابی به توسعه تمدنی است، افزود: یکی دیگر از تکیه گاه های عنصر خلاقیت خرد جمعی است و رشد و پرورش خلاقیت در قالب جمع و خرد جمعی است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هر چه خلاقیت ناشی از خرد جمعی افزایش یابد به تبع آن رسیدن به یک جامعه متعالی انسانی و الهی سریع‌تر محقق خواهد شد به همین دلیل اسلام تأکید زیادی بر عنصر خلاقیت و خرد جمعی در تربیت کودکان دارد.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه در جامعه امروز ایران متأسفانه خانواده‌ها به عنصر خلاقیت در تربیت فرزندان خود کمتر توجه کرده و فرزند خود را با اندیشه‌های جمعی و کار گروهی آشنا نمی‌کنند، به همین دلیل بیشتر جوانان و نوجوانان ایرانی در کارهای فردی موفق هستند ولی میزان موفقیت آن‌ها در کارهای گروهی کم است.

 

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در تربیت دینی فرزندان خود موفق باشیم باید در کنار تأکید بر عنصر خلاقیت به تربیت دینی فرزندان خود نیز اهمیت ویژه ای بدهیم./968/203/ب2

ارسال نظرات