۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۱۱۰۰۲
استاد حوزه علمیه:

شاخصه جامعه پاک امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه پاک، جامعه‌ای است که شاخصه‌های حسینی داشته باشد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخصه های جامعه حسینی است.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کاظمی شامگاه امروز در برنامه به رنگ خدا از رادیو معارف با بیان اینکه جامعه پاک، جامعه‌ای است که شاخصه های حسینی داشته باشد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخصه های جامعه حسینی است.

 

وی افزود: در جامعه حسینی و در یک جامعه پاک مردم نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نبوده و به این نکته توجه دارند که عمل یک نفر بر روی سایر انسان‌ها اثر گذار است، به همین دلیل نسبت به رفتارهای هم دقت داشته و اگر فردی خدای نکرده منکری را مرتکب شده در کمال احترام و آرامش خطایش را به او گوشزد می‌کنند تا گناه در جامعه فراگیر نشود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در جامعه حسینی همه به دنبال احیای معروفات و اقامه حدود الهی هستند و کار و مشغله روزمره را بهانه عدم انجام معروفات قرار نمی دهند.

 

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اینکه متأسفانه در جامعه امروزی به بهانه شخصی بودن رفتار، فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به خوبی انجام نمی شود، گفت: همین موضوع موجب شده که گناه در جامعه مانند یک بیماری مسری فراگیر شود.

 

وی با تأکید بر این که متأسفانه مردم امروزه از ترس فقر انفاق نمی‌کنند و یا اینکه حاضر نیستند برای کسی کار خیری انجام دهند چون تصور می‌کنند که اگر به کسی خوبی کنند بعدها خوبی آن‌ها با بدی پاسخ گفته می شود، اظهار کرد: این تصور، تصور غلطی است و موجب شده که افراد زیادی که به کمک نیاز دارند از نعمت یاری دیگران محروم شده و نتوانند مشکلات خود را به راحتی حل نکند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در آیات قرآن بیان شده جامعه‌ای که از خوبی دور شود و از گناه پر شود زمینه عذاب الهی را فراهم می‌کند و اگر عذاب الهی بر قوم و گروهی نازل شود هیچ‌کس قادر نخواهد بود جلوی آن عذاب را بگیرد.

 

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اینکه برای رسیدن به جامعه پاک باید بساط گناه برچیده شود، گفت: برچیده شدن گناه تنها با همکاری همگانی برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر محقق می شود.

 

وی یادآور شد: در آیات و روایات به صراحت بیان شده که اگر در جامعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود و مؤمنان به افراد گناه کار لبخند زده و گناهشان را به آن‌ها گوشزد نکنند، ضمن اینکه در گناه آن‌ها شریک هستند آن جامعه را عذاب الهی فرا خواهد گرفت./968/203/ب2

ارسال نظرات