۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۱۱۳۶۹
رسانه‎های یونان:

شیخ نمر صدای ملت عربستان بود

خبرگزاری رسا ـ خبر اعدام مجاهد شیعه عربستان، به دست رژیم سعودی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های یونان داشت و تیتر برخی از روزنامه‌های این کشور بود.
شيخ نمر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود گذشت چند روز از انتشار خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر از سوی حاکمان سعودی، رسانه‌های یونانی هنوز به این خبر می‌پردازند و پرداختن به تیره شدن روابط ایران و عربستان را هم به تحلیل‌های خود افزوده‌اند.

 

روزنامه «کاتیمرینی» با تیتر «شروع انفجاری 2016» به طور مفصل به این خبر و پیامدهای آن پرداخت. اختلافات جدی بین ایران و عربستان و قطع شدن روابط دیپلماتیک در پی تحولات اخیر، موضوع دیگری بود که در این روزنامه پرداخته شده است. این روزنامه همچنین از تأثیر گذاشتن وضعیت نامطلوب اقتصادی عربستان بر اقتصاد جهان نیز ابراز نگرانی کرده است.

 

همچنین روزنامه یونانی «کاتیمرینی» در مقاله روز دوشنبه خود مورخ 21 دی نوشت: «عربستان به علت مشکلات داخلی و خارجی مانند دیگی است که می‌جوشد.»

 

اوردیک برسی، روزنامه‌نگار در مقاله خود در این روزنامه با استفاده از گزارش برات فیسک انگلیسی نوشت: «کشورهای بزرگ جهان به نظر نمی‌رسد که با عمل به مسایل اخلاقی و انسانی خود به اعدام‌های دسته جمعی هفته پیش عربستان اعتراض کنند. آل سعود هیچ چیزی برای نگرانی ندارند تا اینکه انقلاب در این کشور صورت گیرد.»

 

برسی در گزارش خود همچنین اظهار کرد: «در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 که رژیم دیکتاتور و وابسته شاه به علت حمایت همه‌جانبه غرب، به ملت و مشکلات جامعه توجهی نمی‌کرد، تا اینکه فشارهای اجتماعی درون کشور به حدی رسید که مردم قیام کردند و انقلابی را پایه‌گذاری کردند. بعد از چهار دهه حاکمان خودکامه عربستان نیز به همین دلیل مشکلات جامعه را نادیده می‌گیرند و هر صدای آزادی‌خواهی را در نطفه خفه می‌کنند و هر روز فشار بر دریچه جامعه افزایش و به حد انفجاری مشابه انقلاب ایران در سال 1979 رسیده است. تنش‌هایی که عربستان در هفته اخیر با ایران به راه انداخته است، در واقع تلاش‌های حاکمان عربستان سعودی برای کاهش فشارهای درون جامعه خود را نشان می دهند ولی اینگونه رفتارها نمی‌تواند جلوی حرکت مردم عربستان را بگیرد.»

 

خبرگزاری «گریک ریپورتر» که دفتر اصلی ان در آتن واقع شده هست هم با اشاره به وقایع اخیر منطقه نوشت: «سیاست های عربستان باعث شد تا علاوه بر ایران مردم کشورهای دیگر جهان از جمله یونان نیز اعتراض و نفرت خود را در مقابل سفارت این کشور ابراز کنند.»

 

این خبرگزاری ادامه داد: معترضان مسلمان شیعه و سنی در حالیکه علیه عربستان سعودی به دلیل به شهادت رساندن شیخ نمر شعار سر می‌دادند، از جوامع بین‌المللی و حقوق بشری خواستند که مانع اعدام‌های دسته‌ جمعی و ادامه چنین جنایاتی در عربستان شوند. معترضان همچنین از دولت یونان، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که جلوی اقدامات جنایتکارانه عربستان سعودی را بگیرند.»

 

سید محمد جمالی، رییس انجمن شیعیان یونان در مصاحبه‌ای به خبرگزاری «گریک ریپورتر» گفته است: رژیم سعودی از دست زدن به هیچ جنایتی ابا ندارد. آیت‌الله نمر، صدای رسای نه تنها شیعیان؛ بلکه همه مسلمانان جهان بوده و عربستان سعودی که خود از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان اسلام بوده و منطقه را به آشوب کشیده است، تحمل هیچ انتقادی را ندارد.»/982/ب103/د

ارسال نظرات