۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۳۱۱۴۲۳
استاد حوزه علمیه:

مؤمن هر کاری را با حجت شرعی انجام می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که مؤمن اهل تجاوز و تعدی به خود و دیگران نیست، گفت: مؤمن باید هر کاری را با حجت شرعی انجام دهد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، به خصائل و صفاتی که در مؤمن بالفعل وجود ندارد پرداخت و اظهار کرد: مؤمن سخت گیری بی مورد با خانواده و دیگران ندارد چون سطح توقعش از دیگران بیش از حد توان و نیرویشان نیست.

 

وی با بیان این که مؤمن بدبختی ندارد، افزود: مؤمن بدبختی ندارد تا به خاطر نکبت و بدبختی خودش دیگران را به بدبختی، خست و ذلت بکشاند، بلکه مؤمن همیشه معین است و دستگیری می کند. گناه عمدی خست و بدبختی می آورد.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که لجبازی و سرسختی جزء خصلت های مؤمن نیست، تشریح کرد: مؤمن حق را شناخته و پا روی حق نمی گذارد و حق محور، ولایت محور و عمل کننده به قول حق است، حتی اگر برایش سخت و تلخ باشد. فرد لجباز کسی است که حب دنیا دارد و برای به دست آوردن دنیای فانی خودش را به هر در و دیواری می زند. حب دنیا رأس و سرآمد تمام خطاهاست. همچنین مؤمن دروغ گو نیست.

 

وی به خصلت ناپسند دیگری پرداخت و تبیین کرد: مؤمن حسدورزی ندارد و تمام تلاشش در این است که نفر اول مسابقه در خوبی ها باشد و به داشته های کسی حسد نمی ورزد و برای خودش و دیگران دعا می کند. مؤمن غبطه دارد ولی حسد ندارد. مؤمن حرکت و تلاش دارد و حرکتش شتابدار، صحیح و با سرعت است. تلاشش بی نهایت معنوی و خدا به او لطف خاص دارد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که مؤمن ستم ندارد، افزود: مؤمن اهل تجاوز و تعدی به خود و دیگران نیست. مؤمن نیتش خیر، عملش صالح و ایمانش بالفعل است و فاسق بالفعل نیست چون فسق عمدی انسان را از ایمان بالفعل می اندازد.

 

وی در ادامه به صفات خوب مؤمن اشاره و تصریح کرد: مؤمن بایستی عالم یعنی آگاه به حکم خدا و عارف یعنی معرفت و شناخت داشته باشد. مؤمن عاقل؛ عاشق خدا و عاشق انجام وظیفه است از این رو انس به عبادت شرعی دارد. مؤمن حکیم است یعنی همیشه با رهبرش است، رهبر معصوم یا امام عادل. مؤمن هم هادی خودش و هم هادی دیگران است.

 

حجت الاسلام ضیایی به بیان صفات دیگر مؤمن پرداخت و خاطر نشان کرد: مؤمن فقیه است یعنی فهمش از دین سطحی نیست و عمیق است. مؤمن محدث است یعنی ذکر و یاد خدا را دائما به خودش و دیگران توصیه می کند تا مردم از خدا فاصله نگیرند. مؤمن مهذب است یعنی تهذیب نفس دارد. مؤمن صاعد حکیم است چون در میدان مسابقه صعودی می رود.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه به بیان چند نکته از نماز جماعت پرداخت و گفت: امام جماعت نباید برای مأمومین صبر کند با یک نفر هم می توان نماز را شروع کرد، به غیر از نماز جمعه. روحانی و پیش نماز باید جاذبه قوی داشته باشد و باید در چارچوب اسلام ولایی حرکت کند. نباید از خودش چیزی اضافه یا کم کند چون احکام اسلامی توقیفی است، یعنی کم و زیاد کردنش دست ما نیست فقط دست معصوم است. در روایات بسیاری آمده است امام جماعت نباید نمازش را طولانی کند و باید به اضعف مأمومین نماز به پا دارد./861/202/ب1

ارسال نظرات