۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۱۱۵۴۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

اسلام رحمانی، طرحی برای مقابله با آموزه‌های قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: آنچه امروز به عنوان اسلام رحمانی مطرح می‌شود به شکل ابزاری بوده و عکس‌العمل و واکنشی در مقابل آموزه‌های قرآنی دارد.
مهدي زادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، بعد از ظهر امروز در کرسی آزاداندیشی «بررسی ابعاد مفهوم اسلام رحمانی»، که در کانون اندیشه جوان برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان به اسلام رحمانی اشاره فرمودند اما دیده می‌شود که برخی بلندگوهای خاص قصد سوءاستفاده از این واژه را داشته و دارند که این خود جای سوال دارد.

 

وی با اشاره به سه رویکرد متفاوت درباره مفاهیم اساسی دین اسلام در طول 14 قرن تاریخ اسلام، افزود: نخستین رویکرد جامعیت دین اسلام است که در آن باید تمام آموزه‌های اسلام و حوزه‌های قرآنی را با هم دیده، تجربه کرد و فهمید، که نمونه بارز آن انقلاب اسلامی است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه عنوان کرد: رویکرد دیگر برخلاف رویکرد نخست است که صاحبان این دیدگاه به بخشی از آموزه‌های اسلامی را بزرگ کرده و آن را ترویج می‌دهند، رویکرد دیگر به دنبال فهم دین نیست بلکه می‌خواهد از آموزه‌های دین به نفع خود مصادره کند؛ نمونه تاریخی آن خوارج هستند که از جلمه لا حکم الا لله در راستای امری باطل استفاده کردند.

 

حجت‌الاسلام مهدی‌زادگان اظهار داشت: اغلب مسلمانان بر اساس رویکرد دوم جزئی از اسلام را گرفته و آن را بزرگ کردند اما رویکرد اول و سوم در برخی مواقع خاص دیده شده که رویکرد نخست با انقلاب اسلامی تجربه شد که در نظر داشت اسلام همه جانبه دیده شود.

 

وی افزود: رویکرد اول و دوم با هم مخالفت ندارند اما رویکرد اول و سوم مقابل یکدیگر هستند زیرا انقلاب اسلامی با رویکرد جامع‌نگر به شکل ابزاری ایجاد نشده است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان اسلام رحمانی مطرح می‌شود به شکل ابزاری بوده و عکس‌العمل و واکنشی در مقابل آموزه‌های قرآنی دارد./807/202/ب1

ارسال نظرات