۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۳۱۱۵۸۳
در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه تهران؛

نشست تخصصی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی با موضوع «گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها» با حضور کارشناسان رسانه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه برگزار شد.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی با موضوع «گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها امروز دوشنبه 28 دی ماه با حضور معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک، رییس شورای اطلاع رسانی دولت، قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما و مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشسست مجید قاسمی، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک با انتقاد از عملکر رسانه ها در توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: بیش از دو سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد، اما برنامه قابل توجه ای از رسانه ملی در رابطه با اقتصاد مقاومتی به نمایش گذاشته نشده است.

 

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به نگاه متفکران و دانشمندان اقتصادی به مقوله اقتصاد مقاومتی گفت: برخی رسانه‌ها از اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد ریاضتی نام بردند در حالی که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و این دو بسیار باهم متفاوت است،برخی رسانه ها به این پرداختند که اقتصاد مقاومتی موضوع  چندان مهمی نیست در حالی که روی این موضوع و سیاست های آن بسیار فکر  و برنامه ریزی شده بود.

 

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، گفت: سال 1376 وقتی مقام معظم رهبری موضوع ثروت باد آورده را مطرح کردند، برخی شروع به انتقاد  کردند در حالی که پشت این مفهوم، نظریه و تئوری در حوزه اقتصاد نهفته بود، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور ما مظلوم واقع شد در حالی که در مورد این قضیه اقدامات و فعالیت های بسیاری انجام شده بود.

 

قاسمی با تأکید بر غفلت رسانه ها در رابطه با اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از مظلوم ترین سیاست‌های بود که بعد از دوسال اجرایی شدن آن در حاله ای از ابهام است و باید در رابطه با آن فرهنگ سازی شود.

 

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک ایجاد تفکر و همکاری در وضعیت رقابتی و ایجاد فرهنگ اعتماد و همکاری را از جمله راه حل‌های برون رفت از این وضعیت دانست و افزود: فرهنگ‌سازی در این حوزه را باید از جوانان شروع کنیم، ایران اولین کشوری نیست که اقتصاد مقاومتی می پردازد بنابراین مدیران عالی‌رتبه کشور باید با اندیشمندان اقتصاد مقاومتی به گفتگو بپردازند و نقش رسانه ها در این رابطه تأثیرگزار است.

 

در ادامه این نشست علیرضا معزی، رییس شورای اطلاع رسانی دولت، با اشاره به برنامه‌ای که برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: وزارت خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش سه دستگاه اصلی متولی گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی است که نقش مهم و تأثیرگذاری در این امر دارند.

 

رییس شورای اطلاع رسانی دولت با تأکید بر گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در گفتمان سازی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی دارند، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای مطالبه ملی است بنابراین نباید گفتمان سازی برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی را نادیده بگیریم.

 

  عابدینی، قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما در ادامه این نشست، با اشاره به فعالیت های رسانه ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: از سال 1382 که بحث گفتمان اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بیش از 17 هزار مرتبه درباره این موضوع در رسانه ملی صحبت شده است.

 

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه گفت: تلاش خبرگزاری صدا و سیما در تصویرسازی مثبت از افراد، نهادها و سیاست هایی که پیرامون اقتصاد مقاومتی بوده است، تجربه نشان داده که اجرای اقتصاد مقاومتی در واقع از نوعی تحقیر ملی در عرصه بین المللی نسبت به خودشان جلوگیری کرده اند.

 

وی در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: رسانه ها باید روی موضوع اقتصاد مقاومتی با عنوان اقتصادی مردم محور و عدالت محور هم از جهت تولید و هم از جهت توزیع  بحث کنند و به آن  توجه کنند./818/202/ب2

ارسال نظرات