۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۳۱۱۷۲۴

واکنش حزب الله به حمایت جریان المستقبل از نامزدی میشل عون

خبرگزاری رسا ـ منابع خبری لبنان در حالی از استقبال حزب الله از حمایت رییس حزب نیروهای لبنانی از کاندیداتوری میشل عون خبر دادند که رییس حزب «المرده» همچنان خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌داند.
سيد حسن نصرالله و ميشل عون

 

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع آگاه اعلام کردند که حزب الله از اقدام شب گذشته سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی در حمایت از میشل عون، نامزد جریان 8 مارس در انتخابات ریاست جمهوری، استقبال می‌کند.

 

روزنامه الجمهوریة در خبری نوشت: حزب‌الله در جریان مقدمات و گام‌های حمایت جعجع از عون بوده و آن را امری خوب و گامی مثبت در به سرانجام رساندن پرونده انتخاب رییس جمهور جدید از طریق اجماع گروه‌های مسیحی می‌داند.

 

بر اساس این گزارش، گروه‌های سیاسی لبنان اعلام کرده بودند که در صورت اجماع مسیحیان بر یک نامزد مشخص، آنها نیز از اجماع آنها حمایت و استقبال خواهند کرد.

 

سلیمان فرنجیه، رییس حزب «المرده» از شخصیت‌های جریان 8 مارس که اخیراً «سعد حریری» رییس جریان «المستقبل» عزم خود را برای حمایت از وی به جای سمیر جعجع جزم کرده بود، بارها اعلام کرده بود که در صورت حمایت رییس حزب نیروهای لبنانی (جعجع) از میشل عون، او نیز از نامزدی عون حمایت خواهد کرد. «سامی الجُمیّل» از دیگر چهره‌های مسیحی مارونی لبنان نیز چنین موضعی را اعلام کرده بود.

 

با توجه به حمایت حزب‌الله از میشل عون، در صورتی که سایر گروه‌های لبنانی به موضع اعلامی خود عمل کنند، می‌توان پرونده انتخابات ریاست جمهوری را با انتخاب میشل عون خاتمه یافته تلقی کرد.

 

از طرفی وبگاه خبری تلویزیون «المنار» در خبری اعلام کرد که «سلیمان فرنجیه» شب گذشته پس از اعلام حمایت جعحع از عون، به دیدار «مار بشاره پطرس الراعی» سراسقف مسیحیان ماورنی لبنان رفت و تاکید کرد که همچنان خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌داند. سلیمان فرنجیه همچنین در صفحه رسمی‌اش در شبکه اجتماعی «توئیتر» نیز نوشت: من همچنان نامزد ریاست جمهوری هستم.

 

از طرفی دیگر روزنامه «الاخبار» نیز از دیدار «جبران باسیل» وزیر امور خارجه، رییس حزب «جریان ملی آزاد» و داماد میشل عون با سلیمان فرنجیه در آینده نزدیک خبر داد و به نقل از منابع آگاه، اقدام شب گذشته سمیر جعجع در حمایت از میشل عون را مایه آشفتگی فرنجیه توصیف کرد زیرا او این گام را باعث کاهش احتمال راهیابی‌اش به کاخ ریاست جمهوری می‌داند.

 

این گزارش حاکی است که فرنجیه از اینکه متحدش میشل عون تا صبح روز گذشته خبر عزم جعجع در حمایت از وی را به او اطلاع نداده و با وی هماهنگی نکرده بود، ناراحت شده است. اصرار فرنجیه بر اینکه همچنان نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، نیز به همین علت است.

 

سعد حریری نیز هم اکنون در برابر کار انجام شده قرار گرفته است زیرا پیش از این به میشل عون گفته که در صورت توافق مسیحیان بر وی، از او حمایت خواهد کرد.

 

گرچه منابع نزدیک به «نبیه بری» رییس پارلمان و رئیس «جنبش امل»، اعلام کردند که رییس پارلمان، از نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی سمت ریاست جمهوری حمایت می‌کند، «ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی «سوسیالیست ترقی‌خواه» اعلام کرد که طی نشستی با کارگزاران حزب متبوعش، درباره گام بعدی خود در خصوص پرونده انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

«سمیر جعجع» رییس حزب «نیروهای لبنانی» دوشنبه ‌شب با حضور در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «میشل عون» رییس فراکسیون پارلمانی «تغییر و اصلاح»، از نامزدی رقیب سابقش در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام حمایت کرد.

 

جعجع پس از جلسه پنج جانبه با عون، «جبران باسیل» وزیر خارجه و رییس حزب «جریان ملی آزاد»،‌ «ابراهیم کنعان» دبیر فراکسیون پارلمانی «تغییر و اصلاح» و «ملحم ریاشی» مسؤول اطلاع رسانی و ارتباط حزب نیروهای لبنانی، اعلام کرد: بعد از مطالعه، تفکر و بحث‌ و گفت‌وگوهای طولانی، حمایت حزب «نیروهای لبنانی» از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری برای خروج از آنچه ما در آن هستیم (بحران‌های داخلی و خارجی) را اعلام می‌کنم.

 

وی با اشاره به تحولات امنیتی در کشورهای اطراف لبنان، دشمنی رژیم صهیونیستی با کشورش را یادآوری کرد و متحدان خود در جریان 14 مارس را به حمایت از نامزدی میشل عون دعوت کرد.

 

رییس حزب نیروهای لبنانی همچنین همه گروه‌های  سیاسی کشورش را به حمایت از میشل عون و انتخاب وی به ریاست جمهوری فراخواند.

 

میشل عون نیز با قدردانی از حزب نیروهای لبنانی در اتخاذ تصمیم حمایت از نامزدی وی، همه گروه‌های لبنانی را به اجماع دعوت و تاکید کرد که با همه گروه‌های لبنانی همکاری خواهد کرد.

 

نامزد محور مقاومت اسلامی لبنان افزود: امیدواریم که روند انتخابات به خوبی برگزار شود. ما حامی همه گروه‌های لبنانی خواهیم بود و با هیچ کسی با نیرنگ رفتار نخواهیم کرد.

 

سمیر جعجع از سال گذشته نامزد جریان 14 مارس در انتخابات ریاست جمهوری و رقیب اصلی میشل عون بود که در پی عزم «سعد حریری» رییس جریان «المستقبل» برای حمایت از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان مسیحی «المرده» در انتخابات ریاست جمهوری،‌ تهدید کرد که با حمایت از میشل عون تلاش‌های سعد حریری را ناکام خواهد گذاشت./1321/ب102/د

ارسال نظرات