۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۳۱۱۷۸۶
حجت الاسلام عالی:

تربیت بدون نور ولایت، سبب ایجاد انحراف در جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که قبل از تعلیم و تربیت، باید نور ولایت زنده نگه داشته شود، گفت: در طول تاریخ هر فرقه انحرافی که شکل گرفت در رأس آن یک عالم بی تقوا وجود داشت که نور اهل بیت و ولایت در آن‌ها نبود.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس برنامه سمت خدا، در شام میلاد امام حسن عسکری در مسجد جامع نجف آباد به بیان برخی از ابعاد درس های اهل بیت پرداخت و گفت: دوران 250 ساله امامت اهل بیت را می توان به سه دوره تقسیم کرد.

 

وی با اشاره به دوره اول از زمان امامت حضرت علی(ع) تا شهادت امام حسین(ع) تصریح کرد: دوره اول، دوره حفظ اصل نور ولایت و اصل دین بود و به واسطه جریان سقیفه که در برابر جریان غدیر ایستاد، تنها هدفش خاموشی نور خدا و دین الهی بود و در مقابل این هجوم سنگین اهل بیت ایستادند و نور خدا را حفظ کردند.

 

حجت الاسلام عالی شهادت امام حسین(ع) را تثبیت کننده اسلام ناب برشمرد و افزود: با این که به ظاهر و به ظن دشمنان بعد واقعه عاشورا دین از میان رفت ولی عاشورا نقطه اوج تثبیت دین اسلام بود و بعد از شهادت امام حسین دل ها وارد یک دوره بیداری معرفتی نسبت به اهل بیت گردید و نوع برخورد مردم با اهل بیت به کلی تغییر کرد.

 

وی درباره دوره دوم که از زمان امام سجاد(ع) تا زمان امام رضا(ع) به طول انجامید، گفت: دوره دوم، دوره فرهنگ سازی اسلامی و آغاز نهضت علمی و فرهنگی است که در زمان ائمه قبل چنین فرصتی فراهم نشده بود به ویژه در زمان امام صادق(ع) که معارف چنان گسترش یافت که عنوان شیعه جعفری در میان مسلمانان رواج پیدا کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین درس هایی که از این دو دوره می توان گرفت را بحث تربیتی و آموزشی بیان کرد و افزود: تمام آنانی که در عرصه فرهنگی حضور دارند حتی والدین، باید بدانند که قبل از تعلیم و تربیت، باید نور ولایت زنده نگه داشته شود و برای انجام هر کار فرهنگی باید نور ولایت تقویت شده بعد به سراغ تربیت رفت.

 

وی با اشاره به فرقه های انحرافی و تکفیری که تنها مدعی اسلام هستند، تصریح کرد: در طول تاریخ هر فرقه انحرافی که شکل گرفت در رأس آن یک عالم بی تقوا وجود داشت که نور اهل بیت و ولایت در آنها نبود و هر چه علم آنها بالاتر می رفت، خطرناک تر می شدند و معلمان و مسؤولان فرهنگی باید بدانند اگر نور ولایت وجود نداشته باشد، هیچ رشدی صورت نخواهد گرفت.

 

حجت الاسلام عالی در ادامه بیان داشت: اگر در دوره ظهور همان گونه که در روایات وارد شده است، عقول مردم کامل می شود و جامعه مهدوی به صورت جهشی رشد می کند تنها به واسطه نور ولایت است و در واقع فضایل ولی خدا است که در بین مردم پخش می شود و این نورانیت امام است که مردم را رشد می دهد.

 

وی اصلی ترین مسیر رسیدن به سیر و سلوک را اتصال به ولی خدا بیان کرد و گفت: سیر و سلوک واقعی همین است که تمام رابطه ها و تعلقات را قطع و تنها به ولی خدا ارتباط داشته باشی و تنها معدن فضایل و نورانیت ائمه اطهار هستند که باید به صورت محور قرار گیرند تا مردم به رشد کامل برسند.

 

کارشناس برنامه به سمت خدا با اشاره به یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در سوالی بیان کردند که چرا در دوره های قبل هیچ یک از حوادث هم چون انقلاب مشروطه و ملی شدن صنعت نفت با این که مردم مطالبات حداقلی داشتند و علما نیز حضور داشتند، ادامه نیافت ولی انقلاب با وجود مطالبات حداکثری مردم این چنین در کل جهان ماندگار شد. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها و جریانات و نهضت‌های فکری، محوریت ولایت است که امام خمینی به عنوان نائب امام زمان سبب رشد مردم و تشکیل حکومت ولایی در کشور شد و تنها نور ولایت است که باعث رشد و تکامل خواهد شد.

 

حجت الاسلام عالی دوره سوم را دوره گسترش فرهنگ تشیع در سطح جهان برشمرد و گفت: ایجاد شبکه وکلا به ویژه در دوران امام حسن عسکری با وجود اختناقات شدید، ایجاد شبکه مرجعیت و به خاطر قدرتی که تشیع در این دوره پیدا کرده بود، خلفای بنی عباس ائمه را در مدت زمان کوتاهی بعد از امامت به شهادت رساندند.

 

وی در ادامه بیان داشت: یکی از شبهاتی که دشمنان در فضاهای مجازی ایجاد کرده اند، در زمینه مرجعیت است که مرجعیت از زمان صفویه وارد تشیع شده در حالی که این بزرگ ترین اشتباه تاریخ است و شبکه مرجعیت از زمان خود ائمه به ویژه در اوج اختناق بنی عباس، ائمه خود فقهایی را تربیت و برای تبلیغ به شهرهای مختلف می فرستادند./1306/202/ب1

ارسال نظرات