۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۳۱۲۰۷۰
عیسی‌نیا:

نمادهای اسلامی در انقلاب جایگزین نمادهای ایرانی شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که در انقلاب اسلامی میان نمادهای اسلامی و نمادهای ایران باستان هیچ همسویی اتفاق نیفتاده است، گفت: نمادهای اسلامی مانند امام حسین(ع)، نمادهای باستانی مانند رستم و ملی گرایی را محو می‌کند.
عيسي نيا عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا عیسی نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست نقد کتاب انقلاب اسلامی و نبرد نمادها که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تمجید از شخصیت نویسنده کتاب اظهار داشت: این اولین باری است که در ایران ابعاد نمادین انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و از این جهت این اثر قابل تقدیر است.

 

وی با اشاره به این که هر نوشته باید یک خلأ در جامعه را پر کند، افزود: باید در این کتاب به ارتباط میان چارچوب نظری و فرضیه بیشتر پرداخته می‌شد که متأسفانه در این کتاب از تقابل نمادها سخن گفته است ولی نگفته است که نمادها در مقابل چه چیزی مطرح می‌شوند و آیا در برابر ایده ها است یا موارد دیگر.

 

عیسی نیا به همسو انگاری نمادهای ایران باستان و نمادهای اسلامی در این کتاب اشاره کرد و گفت: به عقیده من در انقلاب اسلامی میان این نمادها همسویی اتفاق نیفتاده است بلکه جایگزینی صورت گرفته و نمادهای اسلامی مانند امام حسین(ع) و امت اسلامی، نمادهای باستانی مانند رستم و ملی گرایی و وطن پرستی را محو می‌کند.

 

وی با بیان این که در این کتاب برایند واحدی از همسویی نمادها ارائه نمی‌شود خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی هیچ گونه نماد سازی صورت نگرفت بلکه نماد هایی کهاز صدر اسلام وجود داشت مانند فرهنگ عاشوراو مهدویت و سایر نمادها احیا شد و هنر رهبرانی مانند امام خمینی(ره) و شهیر بهشتی و شهید مطهری ایجاد دغدغه برای احیای این نماد های فراموش شده در هویت ایران بود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عدم تفکیک میان ساختار و کارگزار در این نوشته اشاره کرد و افزود: در این کتاب نظریه‌ای ارائه نشده است که چگونه می‌شود این نمادهای درگیر را باهم جمع کرد و با به همین خاطر مخاطب تشنه می ماند./843/پ202/ی

ارسال نظرات