۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۱۲۰۷۲
برگزار شد:

کارگاه‌ تبلیغی نقدعالمانه‌ منبر با موضوع شیوه تحلیل ذکر مصائب اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ کارگاه‌ تبلیغی نقدعالمانه‌ منبر با موضوع شیوه تحلیل ذکر مصائب اهل بیت برگزار شد.
حجت الاسلام قادري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کارگاه‌ تبلیغی نقدعالمانه‌ منبر با موضوع «شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و با رویکرد «شیوه تحلیل ذکر مصائب اهل بیت (ع)» صبح امروز در محل نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.


حجت الاسلام قادری این جلسه را یک فرصت استثنایی برای خود دانست و محور سخنان خود را در دو محور خطابه و سخنرانی و استفاده از منابع محکم در مقتل قرار داد.


وی در ادامه با بیان اینکه این جلسه با جلسات عمومی فرق می کند و سخنران می‌داند که پای‌منبری های او صرفاً برای ثواب و اجر نیامده‌اند خاطر نشان کرد: باید در کنار نقد منبر ،محسنات را هم متذکر شد.


حجت الاسلام قادری با تاکید بر اینکه اگر سخنران روی ورودی و خروجی مباحث خود تسلط نداشته باشد دو ضرر را باید متحمل شود اظهار کرد: این دو ضرر یکی ضرر جدی نگرفتن مستمع هست که به مرور تغییر و کم کم مستمع جهت ثواب می آید نه معرفت افزایی بیشتر و ضرر دوم برای خود سخنران است که زمان مخاطب و مستمع را گرفته و هیچ علم و معرفتی به او اضافه نکرده است.


وی گفت: وقتی در مورد شخصیتی مثل حضرت معصومه (ع) منبر رفته‌اید، مثلاً معرفت و بصیرت او نسبت به امام زمان (عج) خود را می‌توانید توضیح دهید، یا در مورد فلسفه زیارت و زیارت ایشان نکاتی را بیان کنید، یا برخی از نکات را از زیارتنامه ایشان استخراج و ارائه کنید؛ در هر صورت اگر سخنرانی موضوع محوری نداشته باشد و بخواهید از هر قسمتی از زندگی و شخصیت او چیزی بگویید جالب نمی شود.


کارشناس کارگاه نقد عالمانه در ادامه به ادبیات خوب، صوت و نحوه‌ی بیان مطالب، ورود و خروج به بحث، برقراری ارتباط با مخاطب، تأکید کرد و افزود: برای موفقیت در منبر، یکی از نکات این است که احساس نکنید در جمعی که صحبت می‌کنید 90 درصد بی سوادند! این بسیار مهم است که مستمعین را جدی بگیرید.

 

حجت الاسلام قادری در این جلسه بر استفاده از فرصت منبر که در اختیار روحانیت است تأکید کرد و افزود: بزرگ ترین کاری که محققین و مورخین انجام دادند این بود که واقعه ی کربلا را ثبت و ضبط کردند.


حجت الاسلام قادری در پایان  این جلسه ضمن معرفی کتاب‌های مقتل الحسین، طبقات الکبری، انساب الاشراف، اخبار الطوال، مقتل یعقوبی، تاریخ طبری و الفتوح خاطر نشان کرد: باید از حرکت سلبی دست برداشت و جنبه‌ی اثباتی موضوعات و رویدادها را پررنگ کنیم  که اگر از منابع دست اول استفاده شود دست متخلفین خودبه خود رو می‌شود./859/202/ب3

ارسال نظرات