۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۱۲۴۵۸
استاد حوزه علمیه:

شیعه اثنی عشری صلح طلب ترین گروه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که شیعه اثنی عشری صلح طلب ترین گروه اسلامی است، گفت: زیرا همچون معصوم (ع) عمل می کند و مصلحت جامعه را بر مصلحت خویش مقدم می دارد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، اظهار کرد: کسی که خواهان عزت پایدار و رأفت است باید تواضع بالفعل داشته باشد چون معین اصلی خدا است.

 

وی با اشاره به فرمایش امام سجاد (ع) «برحذر باش از ریاست طلبی چون خداوند تو را ذلیل خواهد کرد و کسی که برای خدا تواضع کند خدا به او عزت می دهد» تأکید کرد: خواسته دشمن این است که هر که می خواهد ولی فقیه باشد ولی فقط آیت الله خامنه ای نباشد چون ایشان کاری به جلب رضایت دشمن ندارد ولی ایشان فقط برای رضای خدا تلاش کرده پس خدا ایشان را عزیزتر کرده است.

 

حجت الاسلام ضیایی در بیان صفات عرفای الهی ابراز کرد: عرفای الهی یعنی شیعه اثنی عشری غالبا مجتهد صالح، مرجع صالح، حکیم صالح و عمل صالح با نیت خالص دارند، اهل سکوت و صمت بجا هستند.

 

وی مؤمن را متحیر خواند و بیان کرد: مؤمن در دعا می خواند «یا دلیل المتحیرین» مؤمن حیران بوده چون به خدا و اهل بیت (ع) محبت دارد ولی درجه محبتش را نمی داند که این گونه حیرت مطلوب است و رو به سوی قرب الی الله دارد.

 

استاد حوزه علمیه حیرت در ضلالت را بسیار بد دانست و تصریح کرد: حیرت در ضلالت نسبت خدا و چهارده معصوم (ع) معنایی ندارد چون ذات خدا حکیم و علیم و معصوم (ع) نیز نه خیال گناه و نه ترک اولی دارد. وقتی فرد جاهل باشد در درکات سقوط بوده و پایان عمرش در راه طاغوت است.

 

خداوند متعال ظهور و تجلی دارد تجلی خدا در کلام منزلش، قرآن است

وی با بیان این که سخن گفتن خوب باعث اصلاح فرد، جامعه و جهان می شود گفت: کلام تجلی عقل گوینده است از این رو عقلانیت در کلام که با بیان عقلانیت آدمی تجلی پیدا می کند.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه افزود: خواستن باید حق بوده در درجات محبت باشد خواستن نابجا در درکات سقوط است بنابراین بایستی در تحصیل و کسب علم و دانستن جدی بود و باید از خود فراتر رفت و به واسطه معصوم (ع) با حالت تواضع به خدا وصل شد.

 

وی به تفاوت اطاعت و تبعیت پرداخت و خاطرنشان کرد: اطاعت با تبعیت متفاوت بوده اطاعت یعنی مطیع فرمان الهی بودن جهت مصلحت شخصی؛ ولی در تبعیت، تابع کسی است که کاری به مصلحت شخصیش ندارد تمام حواسش به مصلحت خداست تا با او سنخیت پیدا کند. در تبعیت ایثار، شهادت طلبی و فدایی معصوم (ع) معنا می گیرد.

 

استاد حوزه علمیه ویژگی انسان صالح و فرهیخته را علم مرکب دانست و تشریح کرد: انسان مؤمن فرهیخته که علم به آگاهی و مقدار نادانی خود دارد سؤال به جا و به موقع می کند چنین انسانی هیچ وقت در جهل مرکب نیست و در کثرت نمانده در آخر به وحدت می رسد اما نه به نوع این که توجیه گر اعمال ناشایست خود باشد یا فتوا بر خلاف حق بدهد قائل به تصویب شود؛ معصوم (ع) نیست مخطئه است اما علم دارد به مقدار آگاهی و جهلش، پس سؤال به جا می کند از پاسخ دهنده ای که معصوم (ع) است.

 

وی موجودات دیگر مثل حیوانات را دارای جهل مرکب خواند و تأکید کرد: حیوانات علم به بعضی اشیاء دارند ولی علم به مقدار آگاهی خود نداشته یعنی علم مرکب ندارند، لذا فاقد علم به جهل خود بوده و تا ابد در جهل مرکب می باشند. ابهام در مقام اثبات هم دارد پس همیشه در کثرت مانده و به وحدت نمی رسد.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که غریزه انسان می خواهد چشم چرانی کند ولی عقل فعال کاربردی مؤمن مخالفت می کند گفت: عقل فعال کاربردی تابع معصوم (ع) بوده و از خواسته های بی جا برحذر می دارد. نگاه به نامحرم را تیری از تیرهای خلاص شیطان می داند که اگر بخواهد از آتش جهنم رهایی پیدا کند نباید قبول کند.

 

وی شیعه اثنی عشری صلح طلب ترین گروه اسلامی است عنوان و ابراز کرد: زیرا همچون معصوم (ع) عمل می کند و مصلحت جامعه را بر مصلحت خویش مقدم می دارد./861/202/ب3

ارسال نظرات