۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۱۲۶۰۴
مدیر حج و زیارت خراسان شمالی خبر داد؛

اعزام 5 هزار زائر خراسان شمالی به عتبات عالیات

خبرگزاری رسا ـ مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: تا پایان سال جاری بیش از پنج هزار و 700 زائر از مناطق مختلف این استان به سفر زیارتی عتبات عالیات اعزام می شوند.
عتبات عاليات

محمدباقر قاصری، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به آغاز موج تازه اعزام زائران عتبات عالیات در استان، اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه تا بیستم اسفند سال جاری در مجموع هزار و 440 زائر از خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام می شوند.

 

وی با بیان اینکه این تعداد زائر در قالب 36 کاروان هستند که از این تعداد هفت کاروان به صورت هوایی و 29 کاروان نیز زمینی به عتبات عالیات سفر می کنند، افزود: به طور متوسط هزینه سفر به عتبات عالیات از خراسان شمالی، به صورت زمینی یک میلیون و 150 هزار تومان و هزینه سفر هوایی نیز یک میلیون و 620 هزار تومان است.

 

قاصری با اشاره به اینکه افزون بر این از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نیز چهار هزار و 293 زائر خراسان شمالی در قالب 117 کاروان به عتبات عالیات اعزام شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر این اساس تا پایان سال جاری در مجموع پنج هزار و 733 زائر از این استان به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

 

وی ادامه داد: از مجموع زائرانی که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه از خراسان شمالی به عتبات عالیات اعزام شده اند، سه هزار و 161 نفر به صورت زمینی و هزار و 132 نفر نیز به صورت هوایی به عتبات عالیات سفر کرده‌اند.

 

قاصری با یادآوری اینکه در ایام اربعین امسال نیز چهار هزار و 830 زائر از خراسان‌شمالی به عتبات عالیات سفر کردند، اظهار کرد: در این ایام به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شد که زائران این استان با ازدحام مرز در موعد اربعین روبرو نشوند.

 

وی با بیان اینکه برای اعزام زائران جدید به عتبات عالیات نیز برنامه‌ریزی های مناسبی از سوی مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه آزادبرهای عتبات عالیات در استان شناسایی شده و با همکاری و هماهنگی دادگستری استان با آنها برخورد قانونی می شود.

 

قاصری با اشاره به اینکه وجود و فعالیت آزادبرها در زمینه سفر زیارتی عتبات عالیات آسیب های زیادی را برای زائران به همراه دارد، ادامه داد: امنیت نداشتن کاروان های آزاد و نبود مدیر و روحانی در این کاروان ها از جمله آسیب های موجود در این زمینه هستند.

 

وی با یادآوری اینکه بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی، اعزام زائران به عتبات عالیات از سوی آزادبرها خلاف است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برخی مردم گمان می کنند آزادبرها نسبت به کاروان های رسمی، هزینه کمتری دریافت می کنند اما در عمل و در حین سفر به بهانه های مختلف وجوه غیرمتعارف و اضافه زیادی از این زائران درخواست شده و آنها مجبور به پرداخت این مبالغ اضافی می شوند.

 

قاصری ادامه داد: همچنین آزادبرها زائرات عتبات عالیات را بیمه نکرده و در حین سفر نیز به جای اسکان زائران در هتل های مناسب، آنها را بدون رعایت ظرفیت در اتاق های نه چندان مناسب اسکان می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه آزادبرها در سفر عتبات عالیات غالب خدمات رفاهی زائران را حذف می کنند، افزود: در کاروان های آزادبر کیفیت خدمات ارائه شده تغذیه ای نیز نامناسب بوده و با خدمات کاروان های رسمی زیر نظر حج و زیارت تفاوت عمده ای دارد.

 

مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه متأسفانه آزادبرها در این استان نیز فعالیت می کنند، اظهار کرد: غالب آزادبرهای سفر عتبات عالیات در روستاهای خراسان شمالی به دنبال جذب زائر بوده و اکنون بیشترین آزادبرها در خراسان شمالی در شهرستان های مانه و سملقان، جاجرم و اسفراین فعال هستند.

 

قاصری تصریح کرد: با توجه به خلاف بودن فعالیت این آزادبرها، بر اساس برنامه ریزی انجام شده با همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی از فعالیت این آزادبرها در استان جلوگیری خواهد شد.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 918 هزار نفر جمعیت دارد و تا پیش از وقایع اخیر، همه ساله از این استان قریب به هشت هزار نفر به حج عمره، حدود هزار نفر به حج تمتع و افزون بر هفت هزار نفر نیز به عتبات عالیات اعزام می شدند./9314/302/ب3

ارسال نظرات