۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۳۱۲۷۳۶
سخنگوی وزیر کشور:

لیست تأیید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان تا پایان امشب به وزارت کشور اعلام می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزیر کشور گفت: تا پایان امروز دوشنبه وقت قانونی رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد و باید لیست کسانی که تأیید نهایی می‌شوند از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شود.
حسينعلي اميري، عضو حقوقدان شوراي نگهبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حسنیعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره رد صلاحیت شدگان مجلس خبرگان، گفت: تا پایان امروز دوشنبه وقت قانونی رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد و باید لیست کسانی که تایید نهایی می‌شوند از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شود.

 

وی افزود: تا این ساعت که حدود ساعت پنج و نیم بعد از ظهر است هنوز اسامی خبرگان رهبری نهایی نشده البته تا ساعت 24 امشب وقت دارند ما هم در انتظار هستیم که اسامی به ما اعلام شود و آن را در  اختیار فرمانداری‌ها قرار دهیم.

 

سخنگوی وزیر کشور، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اعتراض‌های رد صلاحیت شدگان، عنوان کرد: بر اساس قانون رسیدگی به صلاحیت نامزدهای شورای اسلامی که در هیات‌های اجرایی انجام می‌شود تعدادی رد صلاحیت و تعدادی تایید صلاحیت شدند که به موجب قانون مرحله دیگری وجود دارد تا وضعیت این اشخاص در هیات‌های اجرایی مجدد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

امیری بیان داشت: الان در مرحله‌ای هستیم که شورای نگهبان به اعتراض کسانی که در استان‌ها رد صلاحیت شدند رسیدگی می‌کند در این مرحله قانون‌گذار بیست روز وقت گذاشته و شورای نگهبان باید ظرف 20 روز به این نوع اعتراضات هم رسیدگی کند.

 

وی افزود: قانون باز برای کسانی که در شورای نگهبان رد صلاحیت شدند مرحله دیگر قرار داده که می‌توانند به شورای نگهبان شکایت کنند بعد از آن نظر قاطع شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می‌شود و کار به پایان می‌رسد.

 

سخنگوی وزیر کشور در ادامه گفت: اسناد و مدارک رسیده در اثبات یا رد افراد به وزارت کشور واصل می‌شود ما نیز آن را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهیم و در واقع نظر وزارت کشور برای شورای نگهبان صرفا نظر کارشناسی و مشورتی است و قانونا صلاحیت نهایی با شورای نگهبان است.

 

امیری افزود: ما تلاش می کنیم به عنوان بخشی از نظام جمهوری اسلامی و به عنوان دستگاه مجری اسناد مدارک رسیده یا تحلیل‌هایی که بر اوضاع اجتماعی، سیاسی و امنیتی که ممکن است تاثیر داشته باشد و موضوع صلاحیت یا رد صلاحیت بر امنیت کشور تاثیر داشته باشد در اختیار شورای نگهبان قرار دهیم.

 

وی در خصوص کسانیکه به تبلیغات زودرس دست زدند، ابراز کرد: قانون انتخابات مجلس اسلامی فصلی به عنوان فصل ششم با موضوع انتخاباتی قرار داده است که امروز به آن مرحله نرسیدم و باید صبر کنیم چه کسانی تایید صلاحیت می شوند اگر احیانا نامزد یا طرفداری بخواهد دست به تبلیغات زودرس بزند در اختیار دستگاه ناظر قرار می دهد تا به آن رسیدگی شود.

 

امیری در خصوص انتخابات الکترونیک، گفت: این امر کاملا منتفی نشده است و کارشناسان در حال تبادل نظر با شورای نگهبان هستند.

 

وی در پایان در خصوص حادثه اتفاق افتاده در خوزستان خاطرنشان کرد: در استان خوزستان اتفاق ناگواری افتاد معاونت امنیتی وزارت کشور و استانداری خوزستان در حال بررسی موضوع و پیدا کردن عوامل و ریشه‌های آن هستند تا اقدامات قانونی انجام شود./807/202/ب1

ارسال نظرات