۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۳۱۳۱۹۵
آیت الله خاتمی در هم اندیشی استادان اخلاق حوزه های علمیه کشور:

باید در بحث­های اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد/ متن جامع اخلاقی لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزه­های علمیه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان یکسونگری آسیبی در مباحث اخلاقی گفت: معاونت تهذیب حوزه­های علمیه باید بیاید یک متن و موضوعات مورد نیاز و آیات و روایات و خاطرات مربوطه را جمع­آوری کند و شاید نیاز هم باشد هر سال این متون تغییر یابد، اما این نیاز حوزه های علمیه است.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران امشب در دوازدهمین هم­اندیشی اساتید اخلاق حوزه­های علمیه سراسر کشور در قم به سخنرانی با موضوع آسیب شناسی در عرصه تدریس اخلاق پرداخت و خاطرنشان کرد: مکرر گفته می­شود که حوزه در عرصه اخلاقی نیاز به دروس اخلاق دارد که این مسأله از مشکلات حوزه به شمار می­رود.

 

بیان خاطراتی از علما در باب اهمیت اخلاق

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان خاطره­ای در اهمیت اخلاق پرداخت و اظهار داشت: آیت­الله میرزا هاشم آملی به بنده گفت با آیت­الله سیدمحسن حکیم به درس آقا­ ضیا می­رفتیم؛ روزی دیدم که سید محسن دیگر به درس آقا ضیا نمی­آید، به ایشان گفتم چرا در درس شرکت نمی­کنی؟ گفت همزمان با درس آقا ضیا، یک درس اخلاق برپا شده و آن درس را برای خود ضروری­تر می­دانم و پس از تمام شدن آن به این درس می­آیم؛ این فقیه اهمیت درس اخلاق را با عمل خود بیان کرد.

 

وی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) تصریح کرد: در سال 1363 آیت­الله فاضل­لنکرانی(ره) از همه اساتید دعوت کرد و گفت که حامل پیامی از امام خمینی(ره) هستم؛ در جلسه ای شخصی گفت حوزه­های علمیه شهرها در حال خالی شدن است و همه به قم می­آیند؛ امام راحل گفتند خب بیایند، قم را دوست دارند؛ آنچه مهم است شما قم را در یابید و درس اخلاق بگذارید و از زبان من به همه اساتید (از پایه اول تا درس خارج) بگویید که هفته­ای یک روز حدیث اخلاقی بخوانند که طلاب همیشه با مضامین و مواعظ اخلاقی همراه باشند.

 

آیت الله خاتمی به بیان خاطره­ای از سفر رهبر معظم انقلاب قم پرداخت و گفت: رهبری در سفر اخیری که به قم آمدند، در جلسه شورای عالی مدیریت حوزه علمیه به حضورشان شرفیاب شدیم و در این جلسه در رابطه با اخلاق بر روی چند نکته تأکید کردند که طلاب ما اخلاق عملی می­خواهند، اینها خوب است، اما سازنده نیست.

 

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند الگوی عملی ارائه دهید و امام راحل را به عنوان یک الگوی عملی مطرح کردند و جمله­ای گفتند که اگر توانستید طلبه را نماز شب خوان بار بیاورید و اهل تهجد شود، 60 درصد کار اخلاق انجام شده است و کم کم اهل تخلق به صفات والای اخلاقی می­شوند.

 

بیان آسیب­هایی در رابطه با مباحث اخلاقی/پرهیز از بیان مباحث اخلاقی در مدارس علمیه

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آسیب­هایی در رابطه با مباحث اخلاقی خاطرنشان کرد: آسیب اول این است که معمولا آسیب­های مخاطبین به درستی ارزیابی نمی­شود؛ گاهی مدیران مدارس سلیقه خود را برای دروس اخلاق مطرح می­کنند و این در صورتی است که باید آسیب مدرسه را به استاد اخلاق بیان کند که آن را نمی­گوید و هر استاد اخلاقی که می­آید، درباره یک موضوع صحبت کند و مباحث تکراری بیان می­شود.

 

وی افزود: آسیب سوم که اختصاصی به درس اخلاق ندارد، یکسو نگری است؛ یک نصیحتی را آقای سید حمید روحانی می­گفت امام خمینی(ره) در نجف مکرر تکرار می­کرد، اما هنگامی که به ایران آمدند، دیگر بیان نکردند و آن این بود که بیشترین آسیب را کسانی به دین زدند که یک سو نگری به دین کردند.

 

باید در بحث­های اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد

آیت الله خاتمی درباره اهمیت دادن به مباحث اخلاق در دروس اخلاق اظهار داشت: درس­های اخلاق ما گاهی در سلوک فردی می­روند و خروجی آن طوری است که طلبه بعد از این درس با خود می­گوید بگذار مسائل اجتماعی را رها کنم و من باشم و زیارت حضرت معصومه(س) و جمکران؛ الگوی دین، مکتب همه جانبه است که مطرح نمی­شود و باید در بحث­های اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این­که وضعیت گوینده در تأثیرگذاری سخن بسیار نقش آفرین است، تصریح کرد: محاسن سفید استاد اخلاق در تأثیرگذاری بیان این درس نقش دارد؛ افرادی که راهی رفته­اند و محاسن خود را در این راه سفید کرده­اند باید بیایند موعظه کنند و تأثیرگذار خواهند بود.

 

متن جامع اخلاقی لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزه­های علمیه

امام جمعه موقت تهران افزود: مجلس خبرگانی که ریش سفیدی آیت­الله مشکینی را دارد، وقتی رهبری را انتخاب می­کند، مردم می­گویند ماشاءلله و نقش ایفا می­کند؛ نمی­گوییم استاد اخلاق جوان نباشد و این عرصه­ای است که باید به آن توجه کرد.

 

وی به متون اخلاقی حوزه علمیه پرداخت و گفت: حقیقت این است که ما هنوز متن اخلاقی روز نداریم؛ جامع­السعادات و معراج­السعاده را داریم که متون ارزشمندی هستند و معاونت تهذیب باید بیاید یک متن و موضوعات مورد نیاز و آیات و روایات و خاطرات مربوطه را جمع­آوری کند و شاید نیاز هم باشد هر سال این متون تغییر یابد، اما این نیاز حوزه های علمیه است.

 

آیت الله خاتمی متن جامع اخلاقی را لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزه­های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما یک متن جامع اخلاقی به اساتید بدهیم که از پایه 1 تا 10 یک ارتباط منطقی بین مباحث باشد مانند سایر کتب درسی، می­توانیم بگوییم تحولی در عرصه اخلاق ایجاد شده است؛ نیازی به تلخیص کتب اخلاقی نیست و مهم آن است که اخلاق روز مطرح شود.

 

آفات دروس اخلاق امروزی

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری درباره اهمیت وجود دروس اخلاق اظهار داشت: فضای اخلاقی، قصه کمبود ما در حوزه است؛ ما در دوره­هایی می­دیدیم که رغبت شدید به درس اخلاق آیت­الله مشکینی در مسجد امام قم بود و در برهه­هایی شب­های جمعه آیت­الله مظاهری درس اخلاق داشت و این فضای اخلاقی ایجاد می­کرد؛ در این عرصه ما مشکل داریم و اکنون باید آن فضا دو و سه برابر می­شد.

 

امام جمعه موقت تهران خود انتقادی را نمونه ای از اخلاق کاربردی بیان کرد و گفت: معاونت تهذیب حوزه علمیه در پی ایجاد جاذبه در عرصه درس­های اخلاق هستند، اما هنوز فضای اخلاقی جا نیفتاده است./822/

ارسال نظرات