۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۳۱۳۴۴۰
مدرس حوزه و دانشگاه:

ظهور امام زمان در پرتو صلاح و آمادگی هر چه بیشتر جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مدل های پیشنهادی اسلام برای آینده گفت: اسلام امری مبتنی بر فطرت و فطرت امری مشترک است.
امام زمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «بررسی تطبیقی سیره سیاسی معصومین(ع) با مسایل روز» با حضور حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، مدیر گروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری مشهد روز گذشته هشتم بهمن در جمع بانوان مبلغه در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام غلام نبی گلستانی در این نشست با بیان این که ائمه اطهار(ع) بعد از امام جواد(ع) فعالیت های متفاوتی در زمینه مهدویت انجام دادند، اظهار کرد: این امامان زمینه ساز ی می کردند و در شرایط حاضر وظیفه ماست که زمینه سازی کنیم.

 

ظهور امام زمان(عج) در پرتو صلاح و آمادگی هر چه بیشتر جامعه است

وی افزود: در رابطه با ظهور دیدگاه های منحطی در شرایط حاضر وجود دارد که از آن جمله می توان به انجمن حجتیه اشاره کرد که امام و رهبری را غاصب حق امام زمان(عج) می دانند که آنان جلوی فساد را می گیرند و ظهور به عقب افتاده است.

 

مؤلف و پژوهشگر حوزوی با بیان این که در این تفکر ظهور امام زمان(عج) منوط به حرکت انفجاری فساد در جامعه است و این برخلاف خود فلسفه غیبت است چرا که امام زمان(عج) به این دلیل غایب شد که جامعه آمادگی نداشت.

 

وی با طرح این پرسش که آیا همان عاملی که باعث غیبت شد، آیا می تواند باعث ظهور هم بشود، بیان داشت: و این درحالی است که ظهور امام زمان(عج) در پرتو صلاح و آمادگی هر چه بیشتر جامعه است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به مدل های پیشنهادی اسلام برای آینده گفت: اسلام امری مبتنی بر فطرت و فطرت امری مشترک است.

 

مراحل سه گانه ظهور

وی در ادامه به بیان مراحل سه گانه ظهور پرداخت و اظهار کرد: اولین مرحله براساس روایات انقلاب اسلامی است که می تواند زمینه ساز ظهور باشد و دومین مرحله این است که در کشورهای دیگر هم انقلاب می شود و تبدیل به اتحاد جماهیر اسلامی می شوند و مرحله سوم زمانی فرا می رسد که بخش عمده ای از جهان اسلامی هستند و زمینه برای ظهور فراهم است.

 

مدیر گروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری مشهد درادامه به بررسی شناخت موضعگیری امامان در برابر جریان های انحرافی پرداخت و گفت: در حال حاضر با توجه به این که خود شیعه 37 راه و روش دارد با کاستی هایی در زمینه شناخت این جریان ها مواجه هستیم.

 

اگر کسی خودش در متن انقلاب نباشد نمی تواند انقلاب را تحلیل کند

وی با بیان این که مشکلات ما در شناخت روش های چندگاه در دو قالب مشکلات عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شوند، خاطرنشان کرد: از مهم ترین مشکلات عمومی اینست که نگارندگان تاریخی، شناسایی جغرافیایی نسبت به حوادث تاریخی ندارند و این موضوع قابل بررسی است چرا که اگر کسی خودش در متن انقلاب نباشد نمی تواند انقلاب را تحلیل کند.

 

مؤلف و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: وجود خلأهای تاریخی و نکات مبهم در باره نقل حوادث تاریخی تا بدانجا پیش می رود که  که در اختلاف نقل های مورخین حادثه ای اتفاق می افتد به گونه ای که نمی توان هیچ ارتباطی بین این نقل پیدا کرد واین درحالی است که یک واقعه بیان می شود ولی به دلیل گرایش های مورخ شکل نقل ها با یکدیگر متعارض می شود.

 

وی در پایان با اشاره به وقایع تاریخی در جعل احادیث گفت: معاویه کارخانه حدیث سازی و جعل سازی درست کرده بود و گاه تعداد روایات در منطق عمر و سن مورخان نمی گنجد به طوری که مردم را گنگ می کنند و از طرفی باید گفت که فطرت از بین رفتنی نیست اما با حوادث متفاوت ممکن است کمرنگ شود./934/202/ب3

ارسال نظرات