۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۳۱۳۶۸۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

توازن بین حاکمیت الهی و مردمی حفظ شود

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر حفظ توازن بین حاکمیت الهی و مردمی گفت: تمام هنر و دقت مسؤولان باید در راستای توازن بخشیدن بین حاکمیت الهی و مردمی باشد.
حجت الاسلام احمد واعظي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام احمد واعظی امروز در همایش علما و روحانیان هرمزگان در بندرعباس، گفت: رکن رکین ولایت فقیه یکی از نمادهای حاکمیت الهی و دینی در قانون اساسی است.

 

وی، حاکمیت دینی ولایت فقیه، اسلام  و اصول و ارزش های اسلامی را سبب اعتبار ولایت فقیه در جامعه اسلامی شده دانست.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از شورای نگهبان به عنوان دومین نماد حاکمیت الهی یاد و تصریح کرد: شورای نگهبان از 5 فقیه و یک حقوقدان تشکیل شده که ذیل نهاد ولایت فقیه است.

 

وی، در ادامه، شورای نگهبان و ولایت فقیه را تبلور بخش حاکمیت دینی عنوان کرد و بیان داشت: در کنار حاکمیت الهی، حاکمیت مردمی نیز وجود دارد که در چارچوب حاکمیت دینی در جامعه شناخته شده است.

 

حجت الاسلام واعظی با تاکید بر رعایت توازن بین 2 حاکمیت الهی و مردمی گفت: امام راحل فرمودند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد؛ و این بیانگر برداشت امام راحل از اسلام و اعتماد عمیق ایشان به ملت ایران است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: شخصیت امام راحل یک شخصیت کم‌نظیر در تاریخ اسلام است و بعد از معصومین، شخصیت‌های نادری چون امام راحل به منصه ظهور رسیدند.

 

وی شخصیت امام خمینی(ره) را از جهات گوناگون و در شاخه‌های مختلف علوم اسلامی در توفیق و تهذیب نفس، شخصیتی خاص دانست که در کنار فضائل علمی و معنوی موفق شد یک حرکت اجتماعی عظیم تحقق بخشد.

 

حجت الاسلام واعظی، ادامه داد: حرکت عظیم امام راحل در واقع احیای اسلام در زمان طاغوت بود به خارج از مرزهای ایران انتقال یافت و یک موج عظیمی از اسلام خواهی و احساس هویت و شخصیت دینی را در منطقه و جهان ایجاد کرد.

 

وی، تحقق نظام سیاسی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: این حکومت اسلامی، منعکس کننده آمال و آرزوها و اهدافی است که دین مقدس اسلام و مکتب اهل بیت نسبت به یک جامعه دینی داشت.

 

حجت الاسلام واعظی، گفت: پیوند اسلام و سیاست، یک پیوند ذاتی و درونی است که در برخی از روشنفکران اسلامی در جهان عرب، آن را پیوند تاریخی می پندارند.

 

وی، در ادامه افزود: برخی از روشنفکران اسلامی در جهان عرب و در داخل کشور، این پیوند را تاریخی می دانند و معتقدند که مردم زمان به پیامبر(ص) به عنوان یک رهبر اقتدا کردند و ربطی به بطن و متن اسلام ندارد و پیوند بین سیاست و دین یک پیوند تاریخی است که می توانست شکل نگیرد و این یک درک ناقص از دین اسلام است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابرازداشت: دو اقتدار و حاکمیت با عنوان حاکمیت الهی دینی و حاکمیت مردمی با مطالعه قانون اساسی به عنوان تبلور فهم علما و بزرگان، مشاهده می‌شود.

 

حجت الاسلام واعظی در پایان بر رعایت اصول اسلامی در جامعه کنونی تاکید کرد و بیان داشت: ارزش‌ها و اصول اسلامی باید معتبر باش، بنابراین قانون مغایر و مخالف با اسلام در کشور ایران به تصویب نمی‌رسد./851/202/ب3

ارسال نظرات