۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۳۸۰۸
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

با راه‌اندازی اینترنت ملی می‌توانیم جلوی معایب اینترنت فاسد آمریکایی و غربی را بگیریم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی گفت: البته اگر دغدغه جدی وجود داشت و برنامه‌ریزی صحیح و جامع از سوی مسؤولان اجرایی و مدیران متخصص، صورت می‌‌گرفت و با راه‌اندازی اینترنت ملی می‌توانستیم جلوی معایب اینترنت فاسد آمریکایی ـ غربی را بگیریم با این حال، سؤال اساسی این بود حالا که زحمت نکشیده و کالای استاندارد خودمان را درست نکرده‌ایم؛ آیا باید نه تنها نسبت به کالاهای غیراستاندارد غربی مقابله نکنیم بلکه با آغوش باز و با شیفتگی تمام آنها را بپذیریم؟ معیار معقول در این مسأله چیست؟
تاثير اينترنت بر فرهنگ جامعه

حجت الاسلام سید رضا موسوی مدرس کشوری جنگ نرم و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با اینکه آیا مقابله با تکنولوژی جدید روز صحیح است یا خیر؟ اظهار داشت: برخی معتقدند از آنجا که تکنولوژی در عرصه‌های گوناگون، هر روز در حال پیشرفت است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد از این رو چه بخواهیم چه نخواهیم، فناوری‌های ارتباطی جدید (از جمله نسل سوم تلفن همراه) به کشور آمده و فراگیر شده است؛ بنابراین مقابله با آنها صحیح نیست. در پاسخ به آنان باید گفت؛ لازم است بررسی شود که کارآیی ابزار جدید در خدمت به بشریت یا انحطاط و تباهی او به چه میزان است؟ نکته اساسی در بحث تکنولوژی این است که؛ آیا باید با هرچه که محصول علم و فناوری است موافقت کرد و بدون قید و شرط آن را بخاطر اقتضائات زمان و به عنوان پیشرفت قبول نمود و با آن مخالفت نکرد یا خیر؟

 

وی بیان داشت: به عنوان نمونه، سلاح‌های اتمی و میکروبی محصول قرن حاضر و از فناوری های جدید می‌باشد؛ اما آیا این تکنولوژی، مثبت و به صلاح بشریت است؟ آیا صنعت پرنو و نیز تحول فن‌آوری در مواد مخدر، برای تعالی انسان و آبادانی جامعه بشری است؟ آیا تکنولوژی بودن امور مذکور، می تواند توجیه‌گر آن باشد که از آنها جلو‌گیری نکنیم؟ پاسخ کاملا روشن است چراکه به همان‌ میزان که فناوری و ابزار نوین، می‌تواند در جهت مثبت و تعالی انسان قرار گیرد و آبادانی و هدایت را به ارمغان آورد می‌تواند در جهت منفی و تباهی آدمی بوده و موجبات ویرانگری و ضلالت بشریت را فراهم کند بنابراین پذیرش هرگونه تحول در عرصة فناوری نوین به بهانه اینکه مقتضای علم و پیشرفت است صحیح نیست.

 

این مدرس کشوری جنگ نرم خاطرنشان کرد: در موضوع نسل سوم تلفن همراه، ما مخالف اصل این فناوری و اینترنت پرسرعت آن نیستیم بلکه مهم آن است که در چه بستری راه‌اندازی شود چرا که اگر در بستر اینترنت جهانی باشد به جهت تبعات منفی و مخاطرات فراوان اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و مواردی از این قبیل؛ مخالف هستیم اما اگر در بستر اینترنت ملی باشد این تکنولوژی را مفید می‌دانیم.

 

وی تصریح کرد: سخن اصلی ما در فناوری‌های ارتباطی این است که چرا در طول 20 سال که فناوری‌های ارتباطی در داخل کشور شروع به گسترش کرده، ما خود پیشرفت علمی و فنی چندانی در این زمینه نداشته‌ایم؟ اتفاقاً به دلیل اینکه مسئولان مربوطه و مدیران متخصص در موضوع فنآوری اطلاعات و فضای مجازی، برنامه‌ریزی و تلاش برای پیشرفت در این عرصه نداشته‌اند امروز ضربه‌پذیر هستیم.

 

موسوی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه صورت می‌گرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید ارتباطی در خدمت فرهنگ و منافع ملی بود. آیا این انتظار نابجا است که از مسؤولان اجرایی انتظار داشته باشیم همان‌گونه که با برنامه‌ریزی صحیح آنها و تلاش جوانان تحصیل‌کرده کشورمان در علوم پزشکی، صنایع نظامی، فناوری‌های هسته‌ای، نانو و دیگر علوم به پیشرفت‌های قابل اعتنا رسیده است؛ در زمینه فناوری‌های ارتباطی نیز ( که به عقیده بسیاری از دانشمندان ساده‌تر و دست‌یافتنی‌تر از علومی که ذکر شد می باشد) به پیشرفت برسد؟

 

وی افزود: امروزبه دلیل اینکه برنامه‌ریزی صحیح و تلاش جدی نکرده‌ایم از برخی ابزار‌هایی استفاده می‌کنیم که نه تنها تناسب با فرهنگ مردم ایران ندارند بلکه تبعات نامطلوب و تخریب فرهنگی نیز در پی‌دارند چراکه تفاوت ما با برخی کشورهای دیگر، از جمله مخالفینمان آن است که آنها در این زمینه زحمت کشیده و دانشگاه و صنعتشان را بسیج کرده و ابزار فرهنگ ‌سازی ای که در اختیار آنها است مانند اینترنت را تولید کرده‌اند؛ اما ما اینجا نشسته‌ایم و دانشگاه و صنعتمان در این مسیر هیچ کار جدی و درخوری انجام نمی‌دهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان گفت: البته اگر دغدغه جدی وجود داشت و برنامه‌ریزی صحیح و جامع از سوی مسئولان اجرایی و مدیران متخصص، صورت می‌‌گرفت و با راه‌اندازی اینترنت ملی می‌توانستیم جلوی معایب اینترنت فاسد آمریکایی ـ غربی را بگیریم با این حال، سؤال اساسی این بود حالا که زحمت نکشیده و کالای استاندارد خودمان را درست نکرده‌ایم؛ آیا باید نه تنها نسبت به کالاهای غیراستاندارد غربی مقابله نکنیم بلکه با آغوش باز و با شیفتگی تمام آنها را بپذیریم؟ معیار معقول در این مسأله چیست؟

 

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری معیار را ذکر کرده و فرمودند: ضروری است آنچه را که از غربی‌ها و بیگانگان می‌گیرید ارزیابی کنید تا ببینیم به درد ما می‌خورد یا نه؟ اگر صددرصد به درد ما می خورد؛ صددرصد قبول کنید اگر صددرصد به درد ما نمی‌خورد و مضر است، صددرصد رد کنید و اگر بین این دو تاست به همان اندازه‌ای که به درد می خورد قبول کنید و ما بقی‌اش را رد کنید.

 

موسوی در پایان یادآور شد: نیاز امروز ما تنها استفاده بدون بررسی این ابزارها نیست (تا همگان بفهمند که ما با تکنولوژی روز دنیا غریبه نیستیم ) بلکه امروز نیازمند بررسی دقیق و حساب شده و موشکافانه این ابزارها همراه با فرهنگسازی مناسب جهت استفاده از این ابزارها توسط متخصصان داخلی هستیم تا بتوانیم استفاده صحیح و اصولی از آنان داشته باشیم؛ البته در کنار آن لازم است در مسأله راه اندازی اینترنت ملی کوشا باشیم تا با خیالی آسوده از تکنولوژی روز بهره مند شویم./9703/302/ب3

ارسال نظرات