۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۱۸۰
نویسنده رمان آه باشین:

مطالعه رمان انسان را با شیوه‌های جدیدی در زندگی آشنا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نویسنده رمان «آه باشین» با اشاره به اهمیت نگارش و مطالعه رمان، گفت: رمان انسان را وارد یک زندگی می‌‌کند و زیستمان جدیدی به زندگی می‌دهد؛ انسان‌ها هرچه بیشتر رمان بخوانند، خط بهتری از زندگی شخصیت‌های گوناگون به دست می‌آورند.
رمان آه با شين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد کاظم مزینانی عصر امروز در نشست تخصصی «داستان انقلاب؛ هویت، چالش و راهکارها» که در نمایشگاه «انقلاب اسلامی، هنر اسلامی» در کتابخانه جدید حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: رمان یک پدیده پست مدرن است که در بستر جوامع غربی شکل گرفت.

 

نویسنده رمان «آه باشین» بیان کرد: نویسنده برای پرداختن به شخصیتی همچون شاه، با تعارض‌های بسیاری مواجه است که از جمله می‌توان به موانع وزارت ارشاد، ‌موانع دینی و مذهبی و موانع ادبی اشاره کرد.

 

وی با بیان این‌که نسل جدید به شدت باسواد هستند و هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرند،‌ ادامه داد: یک نویسنده برای بررسی شخصیت شاه، باید حقیقت جویانه به میزان خوب یا بد بودن شاه پهلوی بپردازد؛ این تراز انسان مدرن است.

 

مزینانی ابراز کرد: پیش از دهه پنجاه، شخصیت‌های خانواده‌ها شباهت‌های بسیاری با هم داشت اما از سال 1348 منحنی تغییرات به قدری گسترده صورت گرفت که هر نسل با نسل قبلی، تفاوتی از زمین تا آسمان دارد.

 

وی افزود: ایدئولوژی مذهبی بیشترین ضربه را به روایت‌های داستانی انقلاب زده است چراکه با یکی شدنش با حاکمیت می‌تواند هر مسأله‌ای را توجیه کند.

 

این نویسنده رمان خاطرنشان کرد:‌ باید بررسی کرد که آیا مذهب ملازم نظام ما است؟ نقش سنتی و مدرن آن به چه صورت است؟ مذهب در گذشته که زلال و دلنواز بوده است اما امروز تفاوت بسیاری با گذشته دارد.

 

وی یادآور شد: دنیای امروز به جایی رسیده است که جوانان دیگر خدایی را قبول ندارند؛ من به عنوان یک رمان نویس که متنی را می‌نویسم تا نسل‌های آینده نیز بخوانند، مذهب زلالی را به تصویر می‌کشم.

 

مزینانی تأکید کرد: مذهبی که با قدرت عجین می‌شود، می‌تواند آن را توجیه کند و قدرت نیز مذهب را توجیه کند؛ به این می‌گویند مذهب ایدئولوژیک است؛ اما باید دانست که ادبیات از پایین به بالا شکل می‌گیرد و امکان ندارد که با ایدئولوژیک خاصی، دیدگاهی را تحمیل کرد.

 

وی گفت: نشان دادن شاه در معمای شاه، دیو گونه و غیرهنرمندانه است و این هیچ‌گاه جذابیتی ندارد؛ حقایق را نمی‌توان نادیده گرفت و لازم است که هنرمندانه حقایق پشت صحنه را به تصویر کشید.

 

این نویسنده کتاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا رمان هنرمندانه‌ای به غیر از «آه باشین» و «شاه بی شین» در عرصه روایت انقلاب وجود ندارد؟ گفت: جمهوری اسلامی اگر کمتر در عرصه فرهنگ دخالت کند و تنها نقش هدایتی به عهده بگیرد، دوگانگی وحشتناک موجود در ادبیات برداشته می‌شود.

 

وی تأکید کرد:‌ داستان نویسی کودکان دور بودن آنان از فضای انقلاب را نشان می‌دهد؛ به هیچ وجه به فضای انقلاب نزدیک نیستند.

 

مزینانی عنوان کرد: وزارت ارشاد اگر نقش هدایتی داشته باشند و نه حمایتی، تا این‌که بخواهد بودجه و جایزه را به افراد خاصی هدیه کند، بسیاری از مشکلات عرصه داستان نویسی انقلاب برداشته می‌شود.

 

وی اظهار داشت:‌ نویسنده امروز ایران در یکی از بهترین دوره‌های تاریخی قرار گرفته است؛ نسل جدید می‌توانند قلم زده و بنویسند همانط‌ور که هزاران نفر داستان‌هایی می‌نویسند که اصلا قابل چاپ نیست.

 

وی با بیان این‌که جامعه غربی، جامعه خطی است، ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که رمان خواندن اصلا چه اهمیتی دارد؟ باید گفت که شعر در حال کنار رفتن است چراک ه تنها بیانگر احساس لحظه‌ای انسان‌ها است.

 

این نویسنده کتاب ابراز کرد: رمان انسان را وارد یک زندگی می‌‌کند و زیستمان جدیدی به زندگی می‌دهد؛ انسان‌ها هرچه بیشتر رمان بخوانند، خط بهتری از زندگی به دست می‌آورند؛ رمان سبب می‌شود که زندگی شخصیت‌های مختلف از انسان‌ها را به درستی تصور کرد./997/202/ب2

ارسال نظرات