۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۳۱۴۱۸۷
حجت الاسلام شریعتی تبار:

حضور منسجم مردم در صحنه لازمه حکومت ولایی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریعتی تبار در حرم مطهر رضوی گفت: حکومت و نظام اسلامی که در رأس آن ولایت فقیه است، نیازمند حضور منسجم و متحد مردم در صحنه است.
حجت الاسلام شريعتي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی امشب در ویژه برنامه های تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه دهه فجر در رواق امام خمینی(ره)، اظهار کرد: وظیفه جامعه و امت اسلامی در عصر غیبت از نظر سیاسی و حکومتی کفر به طاغوت است و کسی مجاز نیست زیر چتر طاغوت، ظالمان، ستمگران و دشمنان اسلام برود.

 

وی تصریح کرد: حکومت اسلامی در عصر غیبت نیازمند رهبر است و از آن جا که عقل بشر و قانون الهی برای هر کسی حد و مرزی قائل است، حق تصرف به قلمرو و حدود دیگران را نمی‌دهد، بنابراین حکومت و ولی امر لازم است تا با قانون‌شکنان، متجاوزان به مرز و خطوط قرمز به موقع برخورد شود.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: در زمان غیبت امام زمان(عج) ولایت، مدیریت و امامت جامعه اسلامی در اختیار مجتهد جامع الشرایط، اسلام شناس، عادل، شجاع، سیاستمدار، مدیر و مدبر است؛ این موضوع مورد تأکید و تأیید فرهنگ اسلامی و قرآن ما و مورد تأیید عقلانیت نیز هست.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: مسأله ولایت فقیه عامل و سند مشروعیت نظام، عامل اقتدار، صلابت، عزت، استقلال ماست، همچنین از عوامل مهم پیروزی انقلاب، تداوم و استمرار آن است.

 

حاکمیت مردم سالاری دینی

امام جمعه سابق تربت حیدریه مطرح کرد: با نگاهی به تاریخ در می یابیم که هر ملتی دارای حکومتی منحصر به فرد خویش بوده است که ملت ما نیز دارای حکومت جمهوری اسلامی بر مبنای مردم سالاری دینی است.

 

وی بیان کرد: مردم مسلمان با تعهد اسلامی خویش پای صندوق های رأی حضور یافته و با انتخاب شایسته ترین فرد به او حق نمایندگی در مجلس شورای اسلامی می دهند تا مصالح ملت، منافع کشور، عزت نظام با قانون گذاری و نظارت خود تظمین کنند.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: مردم رییس جمهور انتخاب می کنند تا در پرتوی قانون اساسی این ملت که میثاق امام و شهدا است، با گرفتن مشروعیتش از ولی فقیه سکان قوه مجریه را به دست گیرد.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ادامه داد: مردم همچنین نماینده های مجلس خبرگان را انتخاب می کنند تا آنان درباره مسأله مهم ولایت فقیه به موقع و حکیمانه تصمیم گیری کنند، همانند زمان ارتحال امام خمینی(ره) که با انتخاب شایسته دشمنان اسلام را مأیوس کردند.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار خاطرنشان کرد: ولایت و حق صاحب اختیاری بر آدم در وهله اول از آن خدا؛ خالق جهان و آفریدگار انسان، مالک علی الاطلاق عالم و نظام آفرینش است که خدای متعال حق ولایت را به رسولش عنایت فرموده است.

 

ابعاد ولایت

وی با بیان این که پیغمبر(ص) در زمان حیات خویش جدا از مقام معنوی و عصمت دارای سه مسؤولیت اجتماعی بودند، عنوان کرد: مقام رسالت و پیامبری که احکام و معارف خدا را از طریق وحی دریافت، آن ها را در میان مردم تبلیغ و به آنان تعلیم می داده است که پیغمبر اکرم(ص) در این دو مرحله دریافت و تعلیم، معصوم و به دور از هرگونه خطایی بودند.

 

امام جمعه سابق تربت حیدریه افزود: دوم مقام قضاوت، حل و فصل مشکلات قضایی، دعاوی و اختلافات مردم است، که از سوی خداوند به مردان و زنان مؤمن خطاب شده باید تسلیم قضاوت و داوری های خدا و رسولش باشند.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین آمده است، ایمان مردم وقتی به اکمال می رسد که در مشاجرات و اختلافات خود به رسول یا حاکمی که ایشان تعیین فرموده است، مراجعه کنند و در برابر صدور هر گونه حکمی تسلیم باشند.

 

وی مطرح کرد: رهبری سیاسی سومین مسؤولیت اجتماعی رسول خدا بود که ایشان در رأس حکومت اسلامی بودند و زمام امور سیاسی، اجتماعی و نظامی به دست رسول خدا(ص) بود.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: پیامبر اکرم(ص) به عنوان رییس، رهبر، حاکم، سیاستمدار جامعه اسلامی بودند البته تنها حضرت محمد مصطفی(ص) دارای این مسؤولیت نبودند و سایر انبیاء تنها مبلغ احکام الهی، بلکه مسؤولیت دفاع از حدود کشور اسلامی، ایجاد نظام سیاسی و اجتماعی، تشکیل سازمان اقتصادی و اداری، مدیریت و رهبری جامعه را عموم انبیاء به خصوص پیامبر اکرم(ص) به دوش داشتند.

 

وی با اشاره به این که پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه حکومت اسلامی را پایه گذاری کردند، گفت: حکومت و نظام اسلامی نیازمند حضور منسجم و متحد مردم در صحنه، نیروهای نظامی و دفاعی، دستگاه اقتصادی، دستگاه قضایی، دستگاه امنیتی و اطلاعاتی است.

 

امام جمعه سابق تربت حیدریه تصریح کرد: تمام دستورات نظامی، اقتصادی، قضایی در سوره های مدنی قرآن کریم آمده است و پیامبر اکرم(ص) به طور عملی از آن ها به عنوان رهبر جامعه اسلامی بهره برده اند.

 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) بر جامعه ولایت دارند و قرآن کریم هم فرموده مؤمنان بدانید ولایت پیغمبر از شما بر شما بیشتر است، چون خود بر مال و جانتان ولایت دارید در حالی که پیامبر(ص) صاحب اختیار و ولی امر شما است و از ایشان باید اطاعت کنید.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار به آیه «یاایهاالذین امنو اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامرمنکم: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را اطاعت کنید» اشاره کرد و گفت: منظور از اولامر در قرآن کریم ائمه اطهار(ع) هستند به این معنا که پس از رسول خدا، امامان بر جامعه ولایت دارند و خدا امر به اطاعت از آن ها فرموده است.

 

وی افزود: تمام ائمه(ع) با نظام های طاغوت زمان خویش در ستیز بودند و در این راه به زندان رفته، شکنجه شده، مسموم شده و به شهادت رسیده اند و چنان چه کسی در جامعه دوستدار بقاء طاغوت، ظالم و فاسد باشد خود از ظالمان است./1308/202/ب2

ارسال نظرات