۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۳۱۴۸۶۸
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی مشهد:

رشد انسان در توجه به داشته ها و شکر آن ها است نه برجسته کردن کمبودها

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت، شرایط امروز جامعه را «دَهر عَنود و کَنود؛ زمانه منحرف و ناسپاس»، توصیف کرد و گفت: از نشانه های این انحراف و ناسپاسی این است که محسنین یعنی انسان های پاک و دلسوز در جامعه مقصر و گنهکار شناخته می شوند.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت، معاون سابق آموزشي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد امشب در نشست شرح مواعظ اخلاقی امیرمؤمنان علی(ع) که با عنوان سلوک علوی در مسجد العلی برگزار شد، گفت: قرب خدا و سلوک در مسیر او با پیروی و اطاعت، اطاعت با وجود محبت و محبت در صورت معرفت میسر می شود.


معیار قرب، میزان اطاعت از خداوند است/ برخی دچار توهم قرب هستند
وی با بیان این که قرب و معنویت ممکن است وهمی و خیالی یا حقیقی باشد، افزود: معیار قرب خداوند، شور و حال معنوی نیست بلکه به میزان اطاعت از خداوند بستگی دارد چرا که هر حال خوشی حاکی از قرب خدا نیست و شیطان می تواند در انسانی که وظایفش را به درستی انجام نمی دهد هم حس و حال معنوی ایجاد کند.


حجت الاسلام نظافت اظهار کرد: اسلام، دینی کامل و جامع همه ابعاد فردی، سیاسی، اجتماعی و عبادی است و برای هر یک از این عرصه ها دستوراتی دارد بنابراین اگر فردی به مسائل سیاسی اجتماعی توجه داشته باشد اما از مسائل عبادی غافل باشد یا به عکس، دچار توهم قرب شده است.


شناخت نعمت ها و شکر آن ها؛ از مهم ترین راه های قرب خداوند 
استاد حوزه علمیه مشهد، یکی از راه های مهم قرب خداوند را شناخت نعمت ها و شکر آن ها برشمرد و با اشاره به آیه شریفه «...لَتُسئلُنَّ عَن النّعیم»، گفت: به فرموده معصومین(ع)، روز قیامت خداوند از بزرگ ترین و کلیدی ترین نعمت که ولایت به معنای حاکمیت اسلام است از ما سؤال می کند نه از نعمت آب و نان؛ اگر توانستیم پاسخگوی نعمت ولایت باشیم پاسخ سایر نعمت ها را هم می توانیم بدهیم.


برخی قدر نعمت انقلاب را نمی دانند
وی با اشاره به آیه شریفه «ولَن یَجعلُ الله للکافرینَ علی المؤمنین سَبیلاً»، تصریح کرد: خداوند راضی نیست مسلمانان تحت حاکمیت کفار زندگی کنند بر این اساس پیروزی انقلاب اسلامی نعمت بزرگی بود که متأسفانه بسیاری قدر آن را نمی دانند.


از راه های شناخت نعمت ها، توجه به ضد آن ها است/بزرگترها وضعیت پیش از انقلاب را برای جوانان بازگو کنند
حجت الاسلام نظافت، توجه به ضد نعمت ها را یکی از راه های شناخت آن ها از دیدگاه امیرمؤمنان علی(ع) معرفی و خاطرنشان کرد: ایشان مکررا به دوران جاهلیت ومصایب و محرومیت ها و مظالم آن دوران اشاره می کنند تا مردم متوجه شوند پیامبر(ص) چه کار بزرگی انجام دادند و قدردان این نعمت باشند.


مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به آیه شریفه «و أمّا بنعمة رَبّکَ فَحَدّث»، یادآور شد: امروز نیز بزرگترها باید وضعیت پیش از انقلاب و طاغوت را برای جوانان بازگو کنند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.


رشد انسان در توجه به داشته ها، شکر آن ها است نه برجسته کردن کمبودها
وی افزود: از اشکالات اکثر ما این است که به جای نعمت ها، اغلب گرفتاری ها و کمبودها را می بینیم که این همان دامی است که شیطان برای آدم و حوا پهن کرد و آنان را با وجود نعمت رفاه و امنیت به معصیت خدا وا داشت.


حجت الاسلام نظافت اضافه کرد: هنر شیطان این است که انسان را متوجه نداشته ها می کند در حالی که رشد انسان در توجه به داشته ها، شکر آن ها و استفاده از آن ها در مسیر قرب خدا است.


ویژگی های جامعه منحرف و ناسپاس/ محسنین و دلسوزان مقصر شناخته می شوند
استاد حوزه علمیه، شرایط امروز جامعه را به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، «دَهر عَنود و کَنود؛ زمانه منحرف و ناسپاس»، توصیف و اظهار کرد: از نشانه های این انحراف و ناسپاسی این است که محسنین یعنی انسان های پاک و دلسوز در جامعه مقصر و گنهکار شناخته می شوند.


وی با بیان این که معروف و منکر گاهی از دیدگاه خدا و اهل بیت و گاهی از دیدگاه مردم تعریف می شوند، گفت: در برخی دوره ها مسؤولان با تغییر جو فرهنگی جامعه و افکار و ذائقه مردم، منکر و معروف از دیدگاه مردم را با تعریف آن از دیدگاه الهی منفک کردند.


حجت الاسلام نظافت افزود: در چنین حالتی اگر دلسوزان و محسنین منادی معروفی باشند که از دیدگاه خدا معروف و از دید مردم، منکر است، قطعا مردم خوششان نمی آید و اگر کسی برای جلب رضایت مردم، خشم خداوند را بخرد، منافق است.


نقش مهم حکام، وزرا و نمایندگان مجلس در فرهنگ سازی و تغییر ارزش ها
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به این که 34 سال پیش ساده زیستی، استکبارستیزی، استقلال، حجاب و طرفداری از محرومان ارزش و معروف بود اما امروز این ها به منکر تبدیل شده است، در تبیین علل تغییر ارزش ها و قلب معروف ها به منکر، گفت: با انقلاب اسلامی، ارزش ها در جای خود قرار گرفت و معروف شناخته شد اما پس از رحلت امام، برخی مسؤولانی روی کار آمدند که خلاف مسیر ایشان حرکت و ذائقه مردم را تغییر دادند.


وی با بیان اشاره به نقش مهم حکام، وزرا و نمایندگان مجلس در فرهنگ سازی تصریح کرد: این تغییر ذائقه موجب شد مقصران اصلی در حاشیه امن قرار گرفته و طلبکار باشند.


پیشروی ظالمان و گنهکاران
حجت الاسلام نظافت، دومین ویژگی زمانه منحرف و ناسپاس را پیشروی ظالمان و گنهکاران معرفی و خاطرنشان کرد: محسنین تنها کسانی هستند که می توانند جلوی این پیشروی را بگیرند اما اگر از چشم مردم افتاده باشند دیگر نمی توانند مردم را برای جلوگیری از ظلم و دفع خطرات متحد کنند.


نیروهای ارزشی یا آگاهی ندارند یا اهل عمل نیستند
وی افزود: سومین ویژگی جامعه منحرف از دیدگاه امیرمؤمنان علی(ع)، این است که نیروهای ارزشی آن از آنچه می دانند سودی نمی برند و اهل عمل به دانسته ها نیستند یا مواردی را که نمی دانند سؤال نمی کنند و خودسرانه و بدون آگاهی وارد مید ان عمل می شوند.


مردم از خطراتی که تهدیدشان می کند غافلند
استاد حوزه علمیه ادامه داد: همچنین چهارمین ویژگی جامعه منحرف این است که خطراتی آن  را تهدید می کند ولی مردم نمی ترسند چرا که سرگرم هستند.


حجت الاسلام نظافت با بیان این که همه ما در برابر خون شهدا مسؤول هستیم و باید جواب دهیم، تأکید کرد: نمی شود کنار کشید و بی تفاوت بود باید به وظیفه عمل کنیم.


وی یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، تأثیر توسلات و امدادهای غیبی را نشان داد اما باید دقت کرد توسل برای کسانی که در میدان عمل و در حال تلاش هستند اثر دارد./930/202/ب1

ارسال نظرات