۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۳۱۵۰۸۷
استاد سطح عالی حوزه خراسان مطرح کرد؛

ضرورت تحکیم موقعیت و جایگاه در مقابله با محارب دین

خبرگزاری رسا- استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان این که اعلام غضب بی جا شاه کلید هر شرارتی است، گفت: در حقیقت در جنگ با محاربین باید جایگاه خود را محکم کرد و به دور از سستی در جایگاه مناسب غضب به جا و تشدیدی داشت.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه مباحث تهذیب نفس با مدیریت بر خویشتن از جلد یازدهم وسائل الشیعه که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، با بیان این که اعلام غضب بی جا شاه کلید هر شرارتی است، اظهار کرد: هر کسی و با هر دین، مذهب و نژادی که اعلام غضب بیجا کند، مبنا و اساس ایجاد هر نوع شرارتی است.


وی ادامه داد: لفظ کل از کلمات دائم اضافه بوده و معنی عام شمولی دارد یعنی به یکباره همه افراد جامعه را در بر می گبرد، در حقیقت شرارت پس از اعلام غضب نیز نکره است، همچنین عام اطلاقی یا عموم ادل بدل در علم اصول که پایه فقهی دارد، استفاده شده  و در هر زمان، مکان و حالتی ممکن است نوع متفاوتی از شرارت ایجاد شود.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که این شرارت زیاده و نقصان و شدت و ضعف دارد، تصریح کرد: میزان شرارت بسته به زمان و مکان تفاوت دارد همانطور که صدام فرد شروری بود و  خط مقدم جبهه یا  شهر ها و استانها را نابود می کرد،، در حقیقت خداوند متعال واجب الوجوب بالذات و  مخلوقات واجب الوجوب بالغیر هستند.


حجت‌الاسلام ضیایی با بیان این که شرارت متعلق به همه موجودات عالم بوده و به انسان اختصاص ندارد، خاطرنشان کرد:  علم تشخیص، مقابله و جلوگیری از ایجاد شر، نباید با گمانه زنی اتلاف گردد، همچنین اگر در معرض اتلاف قرار گیریم یعنی هم به خود و هم به دیگران شر رسانده ایم و احیای نفس خیر بوده و در نقطه مقابل شر قرار دارد.


وی با بیان این که نسبت به دشمن محارب باید غضب به جا و تشدیدی داشت، یادآور شد: امیرمؤمنان در نهج البلاغه بیلن می کند که در جنگ با محاربین جای خود را  محکم کن، مدیریت را باید در جنگ با محارب حفظ کرد، همچنین گاهی برخی ها در ملاقات با دشمن احترام می کنند و در دیدار با مومنان رفتار زننده ای دارند و این نشان از سستی کاری مومنان کشور دارد.


استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در اعمال باید غضب به جا و سازگار با شرایط داشت، تأکید کرد:  بی شک غضب بی جا ظلم و حرام بوده و بنا به گفته امام محمد باقر(ع) در این باره ایشان هیچ گاه از ذاکران غضب بیجا راضی نیستند  تازمانی که او را وارد آتش جهنم کنند.


حجت الاسلام ضیایی با بیان این که باید تهذیب نفس و کنترل بر خویشتن را در هر شرایطی حفظ کرد، اظهار کرد: کنترل شهوت و غضب بیجا از شاخه های تهذیب نفس بوده و تمامی گناهان به این دو غلبه نفسانی باز می گردند، همچنین امام باقر(ع)  می فرمایند که مرد باش و وقتی غضب بیجا بر تو مستولی شد، مدیریت خود را از دست نده.


وی با بیان این که امروز دشمن به دنبال جدل میان مسلمانان در داخل کشور است، گفت: بنا به بیان ائمه اطهار(ع)  در خالت غضب و ناراحتی سریعا حالت خود را تغییر بده زیرا که  تغییر حالت، تو را ازدپلیدی شیطان رجیم و  وسوسه های او مصون داشته و  کار جاهلانه در آن زمان از تو بر طرف می شود.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «انما المومنون اخوه» تصریح کرد:  تمامی کسانی که ولایت  را پذیرفتند،  برادر دینی ما هستند و همه باید بدانند که تداوم غضب بیجا با لفاظی و فحاشی همراه است و باید سریع تغییر حالت دهیم زیرا که  اگر اعلام غضب بیجا در خانواده تکرار شود، فرزندان از محیط خانواده دور می شوند.


حجت الاسلام ضیایی افزود: اعتماد و تکیه به بیگانگان استحکام خانواده را تخریب می کند، همچنین امام محمد باقر(ع) در این زمینه به ما  معیار داده اند که تکیه بر این معیارها  آرامش و آسایش خانواده را به هم نمی زند،همانطور که همه می دانند دست روی شانه گذاشتن غضب را فروکش می کند و حضرت موسی(ع) در زمان غضب هارون دست خود را بر روی شانه او گذاشت و چون یک قسمه لمس است غضب او فروکش کرد.

 

وی با بیان این که باید مومن عالم صالح بوده و سکوت های به جا و مناسب داشته باشد، خاطر نشان کرد: عقل و فکر وب، متمرکز بوده و سکوت های به موقع دارد، همچنین علامت عقل بشر تفکر بوده و نشانه تفکر خوب نیز سکوت های به موقع است و در جلد نخست اصول کافی آمده است که برای اطاعت باید عاقل بود و سکوت های به جا داشت.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان  با بیان این که برای علم و حکمت عملی باید به حکیم مراجعه کرد، یادآور شد: بدون شک آنچه که از حکیم مومن ساکت تراوش کند، علم و حکمت بوده و لفاظی در ،ار او نیست، همچنین در این صورت ضریب معرفت به ولایت فقیه با می رود، همچنین طبق نظر امام صادق ضریب اطاعت از پرودگار متعال با همنشینی با مومن بالا می رود؛ در حقیقت منافق لفاظی زیاد و عمل کم داشته و نباید با کارهای سبک ، دون شان از چشم اجتماع بیافتد./864/202/ب2

ارسال نظرات