۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۵۲۱۶

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ شناسایی موقوفه‌ای با ارزش 30 میلیارد ریال در جوار حرم رضوی، سنددار شدن 91 هکتار اراضی موقوفه نواب، اخذ پنج سند مالکیت موقوفات شهرستان نیشابور و ثبت وقف با نیت تحصیل دانش آموزان بی بضاعت سبزوار، عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام ذاکری، رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد از شناسایی یک موقوفه در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) خبر داد و اظهار کرد: این ملک شامل یک ساختمان مسکونی و دو دربند واحد تجاری که بر اساس اسناد و مدارک دست یافته شناسایی شده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این ساختمان به مساحت 268 مترمربع در جوار حرم رضوی قرار دارد که پس از بررسی اسناد و مدارک شناسایی ،ارزش آن بیش از 30 میلیارد ریال برآورد شد.

 

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد به نحوه شناسایی این موقوفه اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام افراد محلی مبنی بر وجود ملک موقوفه در محله نوغان مشهد در نزدیکی حرم رضوی، بررسی لازم نسبت به مشخص شدن وضعیت ثبتی ملک صورت گرفت و در نهایت مشخص شد که پلاک ثبتی ملک مذکور بعنوان یک باب ساختمان و دو دربند تجاری بعنوان وقف ثبت شده است.

 

حجت الاسلام ذاکری با اشاره به اهمیت نقش همکاری های مردمی در شناسایی موقوفات، اظهار کرد: از مردم تقاضا دارم تا چنان چه اطلاعاتی مبنی بر وجود املاک موقوفه ای که سوابقی از آن ها در اداره اوقاف ثبت نشده دارند، این اطلاعات را به اداره اوقاف اعلام کنند تا پیگیری لازم برای شناسایی و تثبیت املاک موقوفه انجام شود و از تضییع موقوفات در تصرف افراد جلوگیری شود.

 

کشف 5 موقوفه در شهرستان تربت حیدریه
حجت الاسلام محسن لطفی رئیس اداره اوقاف شهرستان تربت حیدریه در خصوص موقوفه های شناسایی شده بیان داشت:با همکاری مردم و همت کارکنان اداره اوقاف شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون 5 موقوفه شناسایی شده که پس از ثبت در سامانه جامع موقوفات بر اساس نیت واقفین مورد استفاده قرار می گیرد.


وی بیان داشت: قدیمی ترین وقف شناسایی شده مربوط واقف خیر اندیش عبدالرسول مریمی است که در سال 1256 هجری قمری مصادف با سال 1218هجری شمسی وقف شده است.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تربت حیدریه گفت: این موقوفه که حدود 176 سال قدمت دارد شامل سه ساعت و نیم آب از قنات کدکن واقع در بخش رخ شهرستان تربت حیدریه است.


لطفی افزود: از بین وقف های شناسایی شده این موقوفه دارای ارزش بالایی است اما در حال حاضر ارزش این موقوفه کارشناسی نشده است. 


وی اظهار کرد: بیشتر وقف های کشف شده با نیت خیرات و مبرات، هزینه های مسجد روستایی که وقف در آن واقع شده و همچنین تعزیه داری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) صورت گرفته است.


رییس اداره اوقاف تربت حیدریه تصرح کرد: در سال جاری هفده موقوفه که مربوط به سالهای گذشته بود نیز با تلاش کارکنان این اداره تنظیم سند و دارای رابطه استیجاری شد.


لطفی در ادامه گفت: این موقوفات و موقوفات شناسایی شده شامل زمین مزروعی، زمین مسکونی، زمین کشاورزی و آب و اراضی می باشد و در روستاهای بخش بایگ، مرکزی، زاوه، مه ولات و رخ واقع است.

 

91 هکتار اراضی موقوفه نواب دارای سند مالکیت شد
حجت الاسلام ذاکری رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان این که اخذ سند مالکیت موقوفات به خاطر اهمیت در حفظ و حراست از موقوفات از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: با اخذ دو سند مالکیت موقوفه میرزا ابو صالح رضوی(نواب) بیش از 91 هکتار از اراضی این موقوفه  دارای سند مالکیت شد.


وی با اشاره به فعالیت های اداره اوقاف ناحیه یک مشهد در 9 ماهه اخیر اظهار کرد: این اداره از سال گذشته براساس تأکیدات نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص اخذ اسناد مالکیت موقوفات و در همین راستا به صورت جدّی اهتمام ویژه ای داشته اند و در نهایت از ابتدای سال تا کنون موفق به اخذ تعداد 563 سند مالکیت برای موقوفات شده است.

ذاکری در ادامه از اخذ 1200 جلد سند مالکیت موقوفات ناحیه یک مشهد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تا کنون کار صدور این تعداد سند نهایی شده که امیدواریم به زودی اسناد مالکیت آن ها صادر شود.


وی در پایان گفت: در سال گذشته نیز با پیگیری این اداره و همکاری اداره ثبت مشهد ، تعداد 446 سند مالکیت رقبات موقوفات مشهد اخذ شده است.

 

ثبت وقف نیم میلیارد ریالی در روستای علی آباد شور سبزوار
حجت الاسلام حسین نیساری رییس اداره اوقاف  و امور خیریه سبزوار بیان داشت: وقف سنت حسنه ای درراستای ارائه خدمات به دیگران است ومصداق صدقه جاریه محسوب می شود.


وی  با اشاره به ثبت وقف جدید در این شهرستان افزود: واقف نیک اندیش ،محمد علی آبادی دو قطعه زمین مزروعی به مساحت سه هزار و 500 متر مربع را با نیت  تأمین هزینه های جاری مسجد جامع  روستای علی آباد شور وقف کرد.


نیساری با توجه به موقعیت مکانی موقوفه اظهار داشت: قطعه اول این موقوفه از غرب به کال ششتمد، قطعه دوم از شرق به قنات دولت آباد و از جهت  شمال  به زمین موقوفه مسجد جامع این روستا منتهی می شود.


وی ارزش این موقوفه را نیم میلیارد ریال  اعلام کرد و 
گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 9 وقف جدید از سوی خیران سبزواری در این شهرستان به ثبت رسیده است.

 

اخذ پنج سند مالکیت موقوفات شهرستان نیشابور
علی تنهایی کارشناس امور ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: به همت کارکنان اوقاف شهرستان نیشابور با اخذ پنج برگ سند مالکیت مربوط به ششدانگ عرصه و اعیان دو پاساژ در مرکز شهرستان 47 رقبه متصرفی منفعتی دارای سند مالکیت شد.


کارشناس امور ثبتی اداره اوقاف نیشابورتصریح کرد: کل این پاساژها شامل هفت موقوفه است که فقط دو موقوفه آن مشهور به موقوفه طالبی دارای سند مالکیت بوده است.


وی در ادامه افزود: بخش عمده این پاساژها شامل چهار موقوفه می باشد که از سوی واقف خیر اندیش حاج رضا بند علی و همچنین موقوفه پلاک 6 فرعی شامل 353 متر مربع زمین نیز از سوی واقف خیر اندیش ملا باقری وقف شده است.


تنهایی اضافه کرد: این موقوفات در سال 1277 هجری شمسی و با نیت تعزیه داری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) وقف شده است.


وی گفت: چهار سند مالکیت اخذ شده مربوط به موقوفه حاج رضا بندری و یک سند مربوط به موقوفه ملا باقری می باشد.


کارشناس امور ثبتی اداره اوقاف نیشابور ارزش این موقوفات را 45 میلیارد ریال اعلام کرد.


ثبت وقف جدید با نیت تحصیل دانش آموزان بی بضاعت از سوی نیکوکار سبزواری
حجت الاسلام حسین نیساری بیان داشت: واقف خیراندیش یاسین شیرخانی تعداد250اصله درخت پسته به همراه 40 دقیقه آب موتورعمیق وشش هزار متر مربع زمین زرا عی درروستای شیرخان  را با نیت صرف هزینه تحصیل دانش آموزان نیازمند وقف  کرد.


وی ارزش وقف مذکور را 600میلیون ریال اعلام کرد.


نیساری در ادامه بیان داشت: وقف یکی ازتعالیم اجتماعی اسلام است که موردتایید قرآن کریم است وهمواره درآیات قرآن ستوده شده است.


وی افزود: نبی مکرم اسلام (ص) نیز خود از اولین واقفان بودند و همچنین دردوران حیاط خود وقف های زیادی را ثبت کردند.


حجت الاسلام نیساری گفت: احادیث فراوانی از پیامبر اعظم(ص) در خصوص سنت حسنه وقف وجود دارد که اهمیت این موضوع را می رساند.

 

برگزاری 20 آیین غباروبی از ابتدای سال 94 در بقاع متبرکه کاشمر
محمدرضا علی نیا مسؤول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: آیین معنوی غبار روبی با تلاوت آیاتی ازکلام وحی آغاز و پس ازاجرای مداحی توسط ذاکر اهل بیت(ع) نذورات داخل ضریح جمع آوری شده و سپس غبار روبی و عطر افشانی می شود.


وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 20 آیین غبار روبی با حضور استاندارخراسان رضوی, علیرضا رشیدیان و دیگر مسئولان اجرایی شهرستان کاشمر در بقاع شهرستان برگزار شده است.


علی نیا با بیان اینکه از ابتدای سال10 ،6 و 4 آیین غبار روبی به ترتیب در بقاع متبرکه امامزادگان سید مرتضی(ع) ،سیدحمزه(ع) و سید محمد(ع) برگزار شده است، اضافه کرد: وجوهات جمع آوری شده در مراسم غبار روبی صرف امور عمرانی از جمله ساخت وساز، بازسازی و اجرای برنامه های فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه می شود.

 

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه کاشمردر خصوص برنامه های عمرانی بیان داشت:به منظور رفاه حال زائرین عملیات عمرانی در قالب توسعه فضای سبز بقاع متبرکه، بازسازی فضای اطراف امامزادگان، ساخت سرویس های بهداشتی و هموارسازی و آسفالت جاده های اطراف و منتهی به این سه بقعه صورت گرفته است.


علی نیا در ادامه در خصوص برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه تصریح کرد:  مراسم تحویل سال, گرامیداشت 15خرداد, سوگواره یاس نبوی، طرح ضیافت الهی ، مراسم ادعیه و برگزاری مراسم جشن ولادت و عزاداری ائمه اطهار (س) از جمله برنامه های فرهنگی و مذهبی است که در بقاع شهرستان برگزار می شود.

 

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به موقعیت جغرافیایی آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) گفت: با توجه به اینکه آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) در مرکز شهرستان واقع شده  بیشترین برنامه‌ های فرهنگی، مذهبی در این مکان مطهر اجرا می شود که این برنامه ها می تواند تاثیر بسزایی در توسعه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی داشته باشد.

 

تولید 22 تن ماهی قزل آلا در اراضی موقوفه گوهرشاد آغا
مسعود صباغیان رئیس اداره اوقاف ناحیه دو مشهد اظهار کرد: سالانه 22 تن ماهی قزل آلا با ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در اراضی موقوفه گوهرشاد آغا تولید می شود.


رئیس اوقاف ناحیه دومشهد با بیان اینکه دو سال از احداث استخر پرورش ماهی قزل آلا می گذرد، بیان کرد: این استخر در ابعاد40×25 و ارتفاع سه متر در روستای محسن آباد در پنج کیلومتری شهر گلبهار واقع شده و در خرداد ماه امسال 60 هزار ماهی یک گرمی جهت پرورش به این استخر تزریق شده است.

 

صباغیان در ادامه گفت: آب استخر ماهی از طریق چاه آب 24 ساعته ای که در یکی از باغات اوقاف این منطقه قرار دارد تامین که در نهایت پس از استفاده دوباره برای آبیاری مزارع به زمین های زارعی باز گردانده می شود و می توان گفت ماهی های تولیدی این استخر به دلیل وجود منبع آب سالم از مرغوب ترین نوع خود به شمار می روند.


وی با اشاره به این که دوره پرورش و بهره برداری 7 الی 9 ماه به طول می انجامد و سالانه یک بار ماهی به این استخر تزریق می شود، تصریح کرد: خرید و تغذیه ماهی ها در این دوره حدود یک میلیارد و سیصد میلیون ریال هزینه داشته است و پیش بینی می شود که پس از پایان مرحله پرورش در اسفند ماه جاری، 22تن ماهی قزل آلا با وزن های 800 تا 1.5 کیلوگرمی قابل بهره برداری باشد.


وی افزود:در نهایت از فروش این ماهی ها ، 2 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه در جهت حفظ عین موقوفه گوهرشاد آغا حاصل خواهد شد.


رئیس اوقاف ناحیه دو مشهد با بیان اینکه اجرای این پروژه ها در اراضی موقوفه باعث احیا و بهره وری موقوفات می شود اظهار کرد: پرورش ماهی یکی از پروژه های این موقوفه است که در راستای اقتصاد مقاومتی صورت می پذیرد و زمینه اشتغال زایی تعدادی از ساکنین آن منطقه را نیز فراهم آورده است./930/101/ب1

ارسال نظرات