۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۳۱۵۳۲۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

مشتاق امام زمان باید اعمال و رفتارش با امامش سنخیت داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: مشتاق امام زمان(عج) باید با ایشان سنخیت داشته باشد، بنابراین باید علم یقین داشته باشد تا از این حیث، زینت اهل بیت(ع) شود، عملش بر طبق علم و یقین بوده تا عملش صالح بالفعل بشود و در این صورت صالح بالفعل با مصلح کل که ائمه(ع)، سنخیت بالفعل دارد و چنین شخصی می تواند ادعا کند که منتظر واقعی است.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه که پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد با بیان این که طبق روایات شیعه، حرف زدن از عمل است که خوب آن ثواب و بد آن عقاب دارد، اظهار کرد: اموال، انفس، آبرو و ناموس مردم از امور شدید است و انسان باید زبان خود را کنترل کند، پیامبر(ص) فرمودند «کسى که خود را از ریختن آبروى مردم نگهدارد، خدا در قیامت از عیب او در گذرد، و هر کس خشم خود را از مردم باز گیرد، خداى تبارک و تعالى عذاب روز قیامت را از او باز گیرد».
 

وی با اشاره به این که علم آموختن ظرفیت می‌خواهد و باید اول ظرفیت را بالا ببری بعد طلب علم کنی، تصریح کرد: طالب علم نباید غضب بی جا داشته و نیز باید به دنبال علم یقین باشد، چرا که فرضیات، نظریات، احتمالات، گمانه زنی، سلیقه ها، حدسیات و سطحی نگری ها علامت حبّ دنیا هستند که تمامی این ها سراب است و در سراب انسان در گناه و فسق و فجور فرو می رود.
 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه خاطر نشان کرد: علم یقین، خدا و کلام خدا که قرآن صامت‌اند و علوم اهل بیت(ع) و سنت ایشان نیز همه قرآن ناطق‌اند پس این ها همه آب حیات طیبه هستند و ما سر آب هستیم «عینا یشرب بها عبادالله» به عبارتی خدا علم اش ذاتی و علم معصوم لدنّی است و من و شما طالب علم یقین ایم که کسب علم و یقین بر ما واجب مؤکد بنابراین ما"سر آب" حیات طیبه ایم و نه "سراب" و باتلاق که جیفه دنیا بوده و حبّ دنیا سرآمد هر خطاکاری است.
 

حجت الاسلام ضیایی جهان قبل از ظهور امام زمان(عج) را جهانی مرده خواند که پس از ظهور به مدیریت خیر جهانی ایشان زنده می شود، اظهار کرد: در روایات شیعه می فرمایند که علم 27 درجه دارد و تنها دو درجه آن قبل از ظهور مکشوف است و حضرت حجت(عج) پس از ظهور ادامه اش را برای مردم تکمیل می کنند بنابراین تشنگان قبل از ظهور باید «سر آب» حیات طیبه باشند و نه این که در «سراب» باشند و از طرفی دیگر از شیعه و سنی روایت داریم که طلب علم نافع و یقین کامل بر هر مرد و زن مسلمان واجب مؤکد و این مشکلی مشهود در حوزه و دانشگاه است که آن چه را دین دستور می دهد نیست تا وحدت محقق شود.
 

وی خاطرنشان کرد: کسی که مشتاق امام زمان(ع) باید با ایشان سنخیت داشته باشد بنابراین باید علم یقین داشته باشی تا از این حیث زینت اهل بیت(ع) شوی، عملت برطبق علم و یقین باشد تا عملت بشود صالح بالفعل و در این صورت صالح بالفعل با مصلح کل که ائمه(ع) سنخیت بالفعل دارد و چنین شخصی می تواند ادعا کند که منتظر واقعی است.
 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که طالب علم نافع، 202 بار در روایات شیعه آمده است، اظهار کرد: طالب علم نافع بر روی بال ملائک حرکت می کند و نیز مرحوم محمد تقی مجلسی در کتاب روضة المتقین آورده است که برای طالب علم نافع کل شیئ حتی ماهیان دریاها صلوات می فرستد و استغفار می کند.
 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که اگر علم نافع داشته باشی و طالب آن نیز باشی در واقع تمام شرف را یک جا داری، افزود: نشر زکات علم نافع واجب وممحدوح ولی نشر و تعلیم علمهای غیر نافع مثل علم سحر، شعبده بازی، تنجیم و امثال آن حرام از طرفی بزرگترین سرمایه هر فرد عمرش و در دروان جوانی که دوران طلایی عمر است باید به تحصیل علم نافع بپردازد بنابراین انسان نباید بدون دلیل و با خیالات زندگی کند و می تواند با علم نافع، عمل صالح، نیت خالص، احیای سنت رسوال الله و احیای شعائر دین زینت اهل بیت(ع) باشید.
 

وی خاطر نشان کرد: شخصی که حلال زاده و ذات خوبی دارد ولی در جهل مرکب به سر می برد اگرچه علم نافع نداشته باشد ولی با موعظه یک نفر مومن به سمت علق نافع سوق داده می شود چرا که پذیرش و ظرفیت آن را دارد ذات ات خوبه چون پدر و مادر داری حلال زاده ای یعنی شاکلت خوب است حالا اگر من ذات خوب ولی در جهل مرکب باشم و شما یک نفر مؤمن مرا موعظه می کند اگرچه علم نافع نداشتم ولی سوق داده می شود چرا که هر انسانی خودش را دوست دارد و کمال طلب و می خواهد سعود کند در سراب بودن سقوط  ولی سر آب بودن، سعود و از مشرب وحی است.
 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که نباید قرآن به غیر علم تفسیر شود، خاطر نشان کرد: در روایات آخرالزمان داریم که مردم خوششان می آید از این که قرآن تفسیر به رأی کنند درصورتی که چنین فعلی، نسبت دروغ به خدا و انبیاءو مرسلین محسوب می شود و اگر به عمد فتوا به غیر علم داده شد، بدعت ها زیاد می شود و جایگاه چنین فردی آتش است.

 

حجت الاسلام ضیایی بیان کرد: امام حسین(ع) فرمودند «گفتارت از علم یقین ات تجاوز نکند(یعنی فقط علم و یقین بگو و سخن پردازی و گمانه زنی و حتی قطاعی نباشد) چرا که وقتی بیشتر باشد هر چند هم آدم خوبی باشید به یکی از این دو حالت ها مبتلا می شوید یا لفاظی که عمر خود و دیگران را حرام کردی و یا دروغ که حرام است./844/202/ب2

ارسال نظرات