۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۳۱۵۴۱۹
آیت‎الله جوادی آملی:

معرفت یافتن نسبت به فرشتگان و انبیا الهی سبب جلوگیری از گناه می‎شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: انسان نمی‎داند فرمان خداوند را زیرپا می‎گذارد یعنی چه، و انبیا و اولیا را نظیر رهبران مادی می‎دانند و آن‎ها را نتیجه انتخاب مردم می‎دانند، اگر بدانند که فرشتگان و انبیا و وحی و نبوت چه معنایی دارد، آن گاه از گناه دوری می‎کند.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، روز یکشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود، در ادامه تفسیر سوره مبارکه دخان گفت: سوره مبارکه دخان جزو حوامیم سبعه است و قسمت عمده مطالبش اصول دین و مخصوصا وحی و نبوت است.

وی افزود: قرآن را به عظمت و بلندی توصیف کرد که برای آن براهینی ذکر کرد، بخشی از این براهین به خود قرآن بازمیگردد و بخشی هم به ملاحظه فرستنده قرآن و نازلکننده قرآن بازمیگردد، فرمود این کتاب مبین است، حق را از باطل، صدق را از کذب، حسن را از قبیح و بالاخره بهشت را از جهنم جدا میکند، مبین کسی است که بینونت بین اشیا را رعایت میکند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: مبین به کسی میگویند که کاملا مرزبندی کند، الف از ب جدا است، این دو را با هم مخلوط نکند، آن نوشتهای که کاملا مرزبندی میکند آن تبیان و مبین است، مهندسی عالم را تبیین میکند، در رأس هرم این قدرت خداوند قرار دارد و خدا را با این اوصاف مشخص میکند، کارگزاران نظام آفرینش را مشخص میکند، میفرماید خداوند در رأس این هرم است، پس کل ربوبیت از آن او است.

وی با بیان این که خداوند در ادامه تبیین جزییات نظام آفرینش کارهای فرشتگان را نیز خاطرنشان میکند، اظهار کرد: فرمان اول از او صادر میشود و بعد تفریق میشود، جریان حیاتبخشی را به اسرافیل(ع) و جریان مرگ را به عزراییل(ع) و جریان علم را به جبراییل(ع) و جریان کیل و رزق و روزی را به میکائیل(ع) میدهد، اینها کارگردانان اولیه هستند و از فرشتگان زیر مجموعه آنان به نام مطیع و از این فرشتگان به نام مطاع یاد میکند.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که حضرت عزراییل(ع) مسؤول مرگ است اما فرشتگانی در زیرمجموعه او قرار دارند که کارهای جزیی را انجام میدهند، ابراز کرد: در قرآن فرمود عزراییل زیرمجموعههای فراوانی دارد، عزراییل(ع) برای قبض روح هر کس نزول نمیکند، چه این که حضرت جبراییل(ع) نیز برای تعلیم هر کسی نازل نمیشود.

وی با اشاره به آیه « لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ یُحْىِۦ وَیُمِیتُ ۖ رَبُّکُمْ وَرَبُّ ءَابَآئِکُمُ ٱلْأَوَّلِینَ ﴿٨﴾»، خاطرنشان کرد: غیر از همین خدایی که در درون است دیگران نه، آن وقت تلاش و کوشش دیگران که خبر آن چیست و ممکن است «موجود» باشد، الا به معنای غیر است، نه این که صحنه نفس خالی باشد، فرمود غیر از این کسی که تو داری و دلت به او گرم است، دیگران نباشند، چون او پروردگار آسمانها و زمین است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با قرائت آیه «فَٱرْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِى ٱلسَّمَآءُ بِدُخَانٍۢ مُّبِینٍۢ ﴿١٠﴾یَغْشَى ٱلنَّاسَ ۖ هَـٰذَا عَذَابٌ أَلِیمٌۭ ﴿١١﴾»، ابراز کرد: میفرماید این طور نیست که ما همیشه نصیحت بکنیم و ما بگیر و ببند هم داریم، این طور نیست که همهاش نصیحت و بگو باشد، فرمود منتظر باش روزی که آسمان دخان بیاورد، یا مربوط به زمان حضرت پیامبر(ص) است یا جزو اشراط الساعه است که جزو مقدمات قیامت است، یک دخانی میآید که آسمان این دخان را میآورد، این یک نوع عذاب است یا بوده است، آنها وقتی عذاب را میبینند میگویند که ما ایمان میآوریم.

وی با اشاره به این که انسان تا در دنیا هست، دارای اختیار است، اظهار کرد: روزی میآید که روز بطشه کبری است و خداوند در آن روز انتقام میگیرد، البته آن چه که خداوند متعال انتقام میگیرد یقینا کمتر از آن جرمی است که انجام داده است و انسان نمیداند فرمان خداوند را زیرپا میگذارد یعنی چه، و انبیا و اولیا را نظیر رهبران مادی میدانند و آنها را نتیجه انتخاب مردم میدانند، اگر بدانند که فرشتگان و انبیا و وحی و نبوت چه معنایی دارد، آن گاه از گناه دوری میکند./914/پ202/ج

ارسال نظرات