۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳۱۵۷۳۹
رییس دانشگاه الازهر:

داعش و جریان‌های مشابه آن «مفسد فی الأرض» هستند

خبرگزاری رسا ـ گروه داعش و سایر جریان‌های مشابه آن را «مفسدین فی الارض» خواند و گفت: مجازات عناصر این جریان‌ها، «حدّ محارب» (اعدام) بوده که در قرآن به آن اشاره شده است.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ابراهیم الهدهد رییس دانشگاه الازهر مصر، این مطلب را در همایش «الازهر در مقابله با تروریسم و تندروی» که در سالن اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره برگزار شد، بیان کرد.

 

وی درباره دلیل عدم تکفیر داعش از سوی مرکز اسلامی الازهر به‌عنوان بزرگترین مرجع دینی اهل تسنن جهان گفت: «مقابله‌ به مثل با دیگران امر منطقی و معقولی نیست، بنابراین ما کسی را از دایره اسلام خارج نمی‌‌دانیم مگر این که اصلی از اصول دین را نپذیرد و یا این که نماز و روزه را انکار کند».

 

رییس دانشگاه الازهر در ادامه سخنان خود بر ضرورت حفظ میراث اسلامی تأکید کرد و گفت: «من با حذف بخشی از میراث اسلامی مخالف هستم، بلکه باید در این زمینه گزینش صورت گیرد و همچنین، مسلمانان را باید نسبت به بخش‌هایی از این میراث بدون ترک کامل آن، هشدار داد».

 

الهدهد تصریح کرد: الازهر با هیچ کس قصد دشمنی ندارد و آنچه اخیرا درباره دادگاهی‌کردن «اسلام البحیری»، فعال رسانه‌ای منتقد احیای میراث اسلامی در مصر توسط الازهر گفته می‌شود، نادرست است، زیرا این یک مسئله قضایی است و الازهر هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در اسلام نص مقدس و نص مقدر وجود دارد، نص مقدس همان قرآن و سنت صحیح نبوی است و امکان فهم آن‌ها بدون فراگیری قواعد و اصول ویژه وجود ندارد و هر آنچه جز آن است، میراث مقدر (نص مقدر) است که امکان بحث و بررسی و رد و قبول آن وجود دارد.

 

ابراهیم الهدهد در پایان گفت: «ما رفتار و آداب اختلاف‌نظر را از فقهای دینی آموخته‌ایم، زیرا مطلوب این است که علوم شریعت را با شرایط و مقتضیات روز متناسب سازیم».

 

چهل‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره 27 ژانویه تا 10 فوریه(7 تا 21 بهمن) برگزار می‌شود و 34 کشور عربی و 13 کشور غیرعربی در این نمایشگاه حضور دارند./982/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات