۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۹۱۴
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان:

ممانعت از اشاعه فحشا به وسیله تکنولوژی سبب عقب ماندگی نمی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی با بیان این که برخی معتقدند ترس و نگرانی از فناوری ها و ابزارهای جدید همیشه وجود داشته است اما بعد از مدتی از بین می‌رود، گفت: ممانعت از اشاعه فحشا به وسیله تکنولوژی سبب عقب ماندگی نمی شود.
نسل سوم تلفن همراه

حجت الاسلام سید رضا موسوی مدرس کشوری جنگ نرم و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با نگرانی‌ نسبت به استفاده از نسل سوم تلفن همراه، گفت: برخی معتقدند ترس و نگرانی از فناوری ها و ابزارهای جدید همیشه وجود داشته است اما بعد از مدتی از بین می‌رود به عنوان نمونه، زمانی که ویدئو آمد نگرانی و ممانعت وجود داشت اما بعدها جلوگیری از آن منتفی شد همچنین مواضعی که مقابل ماهواره گرفته شد و سپس به دلیل عدم توان مقابله گسترش یافت و مباحثی از این دست، بنابراین نگرانی‌ نسبت به استفاده از نسل سوم تلفن همراه نیز به تدریج با استفاده از آن منتفی خواهد شد.

وی بیان داشت: ترس و نگرانی انسان گاهی از روی جهل است که چنین ترسی نادرست و منفی است مانند ترس از تاریکی اما گاهی ترس از روی آگاهی نسبت به مضرات و آسیب‌ها می‌باشد مانند این که انسان به دلیل ترس از مار در سوراخی که ممکن است لانه مار باشد انگشت نمی کند؛ این ترس و نگرانی مثبت و معقول است؛ ترس‌ها و نگرانی‌های معقول و مثبت سبب پیدایش سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با میلیاردها دلار سرمایه در کل جهان شده است؛ مثلاً به دلیل ترس از بیماری‌ها، ترس از عوارض برخی کالاها و مواردی از این دست؛ سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های بزرگ استاندارد و دیگر مراکز به وجود آمده‌اند قطعا نبود این نوع ترس‌ها موجب عقب‌ماندگی کشورها و عدم پیشرفت جوامع انسانی می شود بنابراین از بین رفتن ترس مردم نسبت به مواردی که ترس و نگرانی در آن موارد معقول است نشان‌دهنده درستی آن موارد نیست بلکه حکایتگر عدم سلامت مردم و عقب‌ماندگی جامعه است.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار داشت: ممانعت از ویدئو در اوایل انقلاب و دهه 60 به این دلیل بود که استفاده غالب از این وسیله در آن زمان برای فیلم‌های نامناسب بود چرا که در آن دوره برخلاف اواسط دهه 70 به بعد فیلم مفید و مناسب بسیار کم بود و دلسوزان نگران اشاعه فساد و فروپاشی نهاد خانواده و از دست رفتن جوانان بودند چنانکه در پرتو همین نوع نگاه‌ها بود که دهه 60 از پاک‌ترین دوره‌های فرهنگی ایران معاصر شناخته می‌شود و در این دوره جوانانی که ایمانشان آنها را به جانبازی در راه دین و کشور می‌کشاند پرورش یافتند.

وی عنوان داشت: اکنون بعد از سال‌ها می‌توان به قضاوت نشست که این منطق، نه تنها منطق پوسیده و کهنه‌ای نبوده و نیست، بلکه از قوت و تازگی نیز برخوردار می‌باشد به گونه‌ای که حتی برخی کشورهای اروپایی وجود ترس و نگرانی در این زمینه را منطقی دانسته و جهت رفع آن سرمایه‌گذاری می کنند چرا که اینترنت و ماهواره در برخی بخش‌ها به نوعی تکثیر همان عکس و فیلم‌ است که روزی در ویدئو از آن ترس وجود داشت و البته گذر زمان نه تنها این نوع نگرانی را از بین نبرده بلکه منطقی بودن آن را ثابت کرده است از این روامروزه در بسیاری از کشورها به دلیل ترس از فروپاشی خانواده‌ها و جلوگیری از آسیب‌های اخلاقی؛ سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است.

این مدرس کشوری جنگ نرم افزود: مقام معظم رهبری درباره ماهواره به صراحت مطالبی را فرموده‌اند که پاسخ‌گوی برخی شبهات می‌تواند باشد چنانچه ایشان فرمودند: «امروز سلطه گران در همه جای دنیا (هر جایی به تناسب) در فکر سلطه فرهنگی هستند که یک نمونه اش هم همین ماهواره است. این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فناوری ماهواره پیشرفت خواهد کرد و بدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویر ماهواره را بگیرند پس از حالا جلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحی نیست. آن کسی که این منطق را مطرح می کند باید بگوید برای جلوگیری از آن [فناوری جدید هم] چه کار تازه ای باید کرد. این منطق و استدلال، این گونه باید نتیجه بدهد. البته دشمن فناوری را پیشرفته می کند. در مقابل، شما باید فکر کنید که با تطوّر و پیشرفت فناوری ماهواره، چه کارهایی را می توانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید. اما این استدلال که چون دشمن پیشرفت می کند پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوِ راهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علی العجاله مانع است مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش آمده، آن وقت بگوییم ما که نمی توانیم بیشتر از دو ساعت مقاومت کنیم پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید شاید پیروز شدید. این چه حرفی است؟! قانون ممنوعیت ماهواره که مجلس شورای اسلامی چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد یک قانون کاملاً درست و بجا بود حدّاقلش این است شما توانسته‌اید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید».

وی ابراز داشت: با تأمل در سخان مقام معظم رهبری در می یابیم که مسأله مورد نظر ایشان تعقیب نشد چراکه ایشان فرمودند دشمن پیشرفت کرده و ماهواره آورده است، شما هم پیشرفت کنید و جلویش را بگیرید اما چنین نشد. سال‌هاست که گفته می‌شود تا چند هفته دیگر بدون هیچ بشقابی می‌‌توان از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کرد پس چرا در این مدت، به فکر تأسیس یک سازمان فنی برای مقابله با ماهواره‌های دشمن نیافتادیم؟ آیا توان علمی کشور در این حد نبوده است یا این که در این مسیر عزم جدی وجود نداشته است؟

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان تصریح کرد: به نظر می رسد کور کردن ماهو‌اره‌های دشمن از هدف قرار دادن موشک‌های کروز آمریکایی یا کنترل پهباد فوق پیشرفته آمریکایی سخت‌تر نبوده است از سوی دیگر درباره‌ بحث ماهواره تکالیف مختلفی بر عهده برخی از ارگان‌های فرهنگی مثل صدا و سیما و دیگر ارگان ها گذاشته شده بود که متأسفانه پی‌گیری نشد.

وی در پایان گفت: در هر حال حتی امروزه با وجود بیشترشدن نسبی استفاده از ماهواره، قطعا آزاد کردن رسمی آن، خطر استفاده از آن را گسترده‌تر خواهد ساخت و مفاسد فرهنگی و اجتماعی آن را وسعت می بخشید بنابراین ممانعت رسمی و قانونی، مسلما تا حدودی در کمتر بودن نسبی مفاسد آن تأثیرگذار است./9703/302/ب1

ارسال نظرات