۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۳۱۶۲۷۶
از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی رونمایی شد؛

کتاب چهارم "انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک" استان اصفهان

خبرگزاری رسا ـ کتاب چهارم "انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک" استان اصفهان بر اساس اسناد ساواک و فرمانداری نظامی اصفهان در مهرماه 1357 که بیشتر شامل راهپیمایی های دانش آموزان و گروه های مذهبی و حمله فرمانداری نظامی به آن ها است، در 22 بهمن از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی رونمایی شد، در این کتاب بنای حذف هیچ سندی در کار نبوده و بررسی اسناد فارغ از گروه بندی های سیاسی صورت گرفته است.
مرکز اسناد انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، کتاب چهارم "انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک" استان اصفهان، همزمان با 22 بهمن رونمایی شد، این کتاب از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر شده و حوادث  و رخدادهای مهم انقلاب اسلامی در مهرماه 1357 در استان اصفهان را بر اساس اسناد ساواک و فرمانداری نظامی اصفهان روایت می کند.

در ابتدای این کتاب می خوانیم: انقلاب اسلامی ایران به عنوان اصیل ترین انقلاب قرن بیستم مرهون تلاش ها و مجاهدت همه ی اقشار جامعه در تمام نقاط کشور است، شناخت این انقلاب مردمی کامل نخواهد شد مگر آن که همه ی ابعاد آن اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در بعد کشوری مورد بررسی قرار گیرد، بی تردید بررسی ناقص پدیده ی عظیمی چون انقلاب اسلامی ایران نه تنها از شکوه و عظمت آن می کاهد، که سبب می شود تا شناخت ما از نقش امام خمینی(ره)، روحانیون و نیروهای انقلابی در شهرهای مختلف کشور ناقص بماند.

استان اصفهان به دلیل بافت مذهبی و اهمیت ویژه ای که در جریان انقلاب داشت از مهمترین کانون های انقلاب اسلامی به حساب می آید، به طوری که یکی از اولویت های رژیم پهلوی تلاش برای مهار انقلاب در استان اصفهان بود.

اسناد این مجموعه که مقطع زمانی 1/7/57 تا 30/7/57 را شامل می شود، نگاهی از دریچه ی اسناد ساواک به انقلاب اسلامی در اصفهان است، با وجود کمبودها و نواقص ذاتی این اسناد، می توان با قاطعیت اعلام کرد که این اسناد شناخت دست اولی از سیر رویدادها و مواضع انقلابیون را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد و اقدامات و تصمیم های رژیم پهلوی رابدون دخل و تصرف به قضاوت مردم خواهد گذاشت.

تقابل نیروهای مذهبی و حکومت پهلوی در مهرماه یکی از مهمترین صحنه های رویارویی دو گروه در سال 1357 بود، از مهم ترین حوادث این ماه هجرت تاریخی امام خمینی(ره) به پاریس و ناکارآمدی دولت آشتی ملی شریف امامی بوده است.

پس از اعلام حکومت نظامی در اصفهان و بعضی شهرهای استان کلیه امور اطلاعاتی و امنیتی در فرمانداری نظامی متمرکز شد که به علت کامل بودن اخبار و اطلاعات فرماندار نظامی از اسناد فرمانداری نظامی هم در این کتاب استفاده شده است.

برای گردآوری این مجموعه، کلیه پرونده های انفرادی و موضوعی بدون در نظر گرفتن وضعیت سیاسی، اجتماعی افراد و گروه ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی کهخ به هر نحوی به حرکت انقلابی مردم اصفهان مربوط بوده مورد بررسی قرار گرفته و تدوینگران بنای خذف سندی را نداشته اند.

نماینده ناشر در گفتگو با خبرنگار رسا در اصفهان، اظهار داشت:  این کتاب بر اساس روزشمار و به ترتیب روزهای تاریخی است و بیشتر شامل راهپیمایی های دانش آموزان و گروه ها ی مذهبی در نقاط مختلف استان و حمله فرمانداری نظامی به آن هاست، پیش از این کتاب اول از دوران فوت حاج آقا مصطفی خمینی شروع شد و کتاب دوم و سوم هم با تحصن های مردم در منزل آیت الله خادمی پایان یافت.این کتاب در چاپ اول در زمستان 1394 و در 1000 نسخه به چاپ رسیده است، آدرس ایمیل: info@historydocuments.ir /869/203/f3

ارسال نظرات