مردم آبروی نظام را در روز 22 بهمن حفظ کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز شنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: سوره مبارکه دخان در مکه نازل شد و به اصول کلی دین و بخشی از معارف توحیدی و وحی و نبوت را بیان میکند، برای تأیید آن مطالب عقلی درباره وحی و نبوت، داستانهایی از انبیا هم ذکر میکند.
وی افزود: فرمود آلفرعون در اثر آن ستمی که کردند به هلاکت رسیدند و نعمتهای فراوانی را ترک کردند، ترک آنان روی اختیار نبود، در سوره مبارکه شعرا دارد که ما آنان را از آن سرزمین بیرون کردیم، نه این که آنان به طور طبیعی مردند، یک وقت انسان به طور عادی رخت برمیبندد و میراث او به ورثه میرسد اما در جریان آلفرعون این ترک کردن با خارج کردن همراه بود.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که آلفرعون نمیخواستند سرزمینشان را ترک کنند، اما خداوند آنان را از سرزمینشان بیرون برد، اظهار کرد: یک عده از بنیاسرائیل در مصر ماندند و یک عده از بنیاسرائیل از مصر خارج شدند، بنیاسرائیل دو گروه شدند و یک گروه مهاجر و یک گروه مقاومت کردند و حاضر شدند بمانند حالا یا به آنان الهام شده است که فرعون به هلاکت میرسد یا گفتند ما همین طور هستیم.
وی اظهار کرد: مسأله اعتقاد به خدا سهم تأثیرگذاری در تربیت انسان دارد اما آن که تأثیرگذاری عملی فراوانی دارد اعتقاد به معاد است، کسی که به معاد معتقد نیست میخواهد جلویش باز باشد، شما اعتقاد به معاد را که بردارید هیچ فضیلتی ضامن اجرا و هیچ رذیلتی ضامن ترک ندارد، چرا از شهوت و لذایذ صرف نظر کند، چرا خودش را به زحمت بیندازد، هیچ فضیلت و رذیلتی عامل ترک ندارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: سیدالشهدا فرمودند اگر دین ندارید، آزادمرد باشید، این یک وظیفه شرعی است، الان ما در بحث بینالمللی و ملی یک سلسله قراردادهایی داریم باید به آنها وفا کنیم، در بحثهای منطقهای قراردادهایی داریم باید به آنها وفا کنیم، در بینالمللی با روسیه و مشرکان و کمونیستها قرارداد داریم، «المؤمن عند شروطهم»، یعنی مؤمن باید به قراردادهای خود باید وفا کند.
وی با بیان این که خداوند به امت اسلامی هشدار میدهد و میگوید این یهودیها گروهی هستند که ساختار اصلی آنان خیانت است، ادامه داد: به پیامبر(ص) فرمود این طور نیست که تو پیامبری برایت حرمتی قائل باشند، هر روز برایت نقشه میکشند، فرمود حالا اینها دستشان کوتاه شد و خداوند برای اولین بار آنان را بیرون کرد از دیارشان، الان میگوییم برای اولین بار این کار شده است، این نعمت خوبی است اما گاهی این اولین بار یک اولیت زمانی است و سبب فخرآفرینی نمیشود،
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این اولیت ثوابی دارد یک اول و اولی داریم که این واقعا فخر است، خاطرنشان کرد: درباره حضرت امیر(ع) اول کسی بود که ایمان به پیامبر(ص) را قبول کرد، این افتخار دارد، آن روز تشخیص این که چه حق و چه باطل است و پذیرش همه خطرها و اعدام و ترور کار آسانی نبود، خداوند در سوره حشر فرمود من برای اولین بار این یهودیهای مقتدر در مدینه را بیرون کردم.
وی بیان کرد: بعدها بیشتر به شما قدرت دادیم، نه دوست خیال میکرد و نه دشمن و انقلاب ما هم همین طور بود، خیال میکردند که کاخها و قللشان آنان را نجات خواهد داد، انقلاب اسلامی هم واقعا همین طور بود و نه دوستان و نه دشمنان فکر میکردند امام و رهبری این کار را انجام میدادند، نه سیاستمداران داخلی و نه خارجی فکر میکردند که نجات مییابند، خیلی از دوستان میگفتند که مشک با درفش نمیشود، که خداوند به فرد فرد این ملت سعادت و سیادت بدهد که آبروی نظام را در روز 22 بهمن حفظ کردند.
وی با بیان این که مؤمن در بحثهای بینالمللی و منطقهای و داخلی نزد امضایش ایستاده است، ابراز کرد: یک ملت با کافر و مشرک تعهدی بسته است، باید پای تعهد خود بایستد، دین این چنین حرفی زده است، دین جهانی چنین حرفی میزند، وجود مبارک سیدالشهدا چنین حرفی را زده است، اگر کسی به شریعت معتقد نباشد، این کارها را هم نمیکند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: گاهی انسان میبیند که فردی معتقد به معاد نیست اما برخی از فضایل را که انجام میدهد آن فطرتش بیدار میشود، اما اگر کسی معدوم شد، و معاد نبود چه لعنت به او بکنیم و چه رحمت به او بگوییم اثری ندارد، نه نسبت به بازماندگانشان میشود در اثر خیال رنجی ببرند، اما این رحمت و لعنت بر آنان تأثیری ندارد./914/پ202/ج