۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۳۱۶۵۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

فتوای تاریخی ارتداد سلمان رشدی برتری دفاع از اصول و ارزش‌ها بر سیاست خارجی

خبرگزاری رسا ـ کوشکی گفت: برخی مقامات وزرات خارجه به امام خمینی(ره) درباره حکم اعدام سلمان رشدی اعتراض کردند و امام (ره) با دوراندیشی که داشتند در پاسخ آنها فرمودند «هر دیپلمات غربی که ایران را ترک کند، با سرافکندگی باز خواهد گشت» و تاریخ سخن امام راحل را ثابت کرد.
کوشکي

محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز صدور حکم تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد و اعدام سلمان رشدی اظهار داشت: انتشار کتاب آیات شیطانی از سوی سلمان‌رشدی با حمایت و پشتیبانی انگلستان و جهان استکبار پس از پذیرش قطعنامه 598 همراه بود؛ زیرا تصور می‌شد جمهوری اسلامی به واسطه ضعفش این قطعنامه را پذیرفته است.

 

انتشار کتاب آیات شیطانی علیه مقدسات اسلامی با حمایت جهان استکبار

وی ابراز داشت: سلمان رشدی مسلمان‌زاده و اهل هند بود که با بروز رفتارهای ارتداد آمیز و در نهایت نوشتن کتاب آیات شیطانی مرتد شد و انتشار گسترده کتاب آیات شیطانی با زبان‌های مختلف در سراسر جهان، یک حرکت معنادار برای سنجش میزان حساسیت جهان اسلام نسبت به مقدسات مسلمانان به ویژه شخصیت نبی‌اکرم(ص) بود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به واکنش‌های مختلف جهانی در اعتراض به انتشار کتاب آیات شیطانی اشاره کرد و یادآور شد: پس از انتشار کتاب آیات شیطانی، واکنش‌هایی در جهان اسلام از جمله در پاکستان انجام شد که مردم مسلمان پاکستان به این حرکت اعتراض کردند و حتی در راهپیمایی اعتراض آمیز با سرکوب دولت وقت پاکستان چندین نفر شهید و زخمی شدند.

 

وی افزود: اعتراضات مردم پاکستان و کشورهای اسلامی دیگر، بازتابی در جهان نداشت و امام خمینی(ره) در این مقطع، فتوا و حکم تاریخی مبنی بر اعدام سلمان‌رشدی به سبب ارتدادش را صادر کردند.

 

اولویت مقدسات اسلامی بر قوانین بین‌المللی در اندیشه امام خمینی(ره)

کوشکی، وجوه امتیاز فتوای اعدام سلمان رشدی را برشمرد و تصریح کرد: حکم تاریخی امام خمینی(ره)، اقدام شاخصی بود از این جهت که نشان داد قوانین بین‌المللی برای یک مسلمان تا زمانی محترم است که احترام مقدسات اسلامی حفظ شود و اگر تناقضی میان مقدسات اسلامی و قوانین بین‌المللی پدیدار شد، مسلمانان متعهد باید قوانین بین‌المللی را به نفع مقدسات اسلامی زیر پا بگذارند.

 

وی افزود: حکم امام خمینی(ره) به صورت علنی، نقض کننده حق حاکمیت همه کشورهایی بود که کتاب آیات شیطانی را چاپ و نشر داده بودند؛ زیرا در ظاهر قوانین بین‌المللی این‌گونه است که رهبر یک کشور، فقط در محدوده قانونی کشورش می‌تواند قانون‌گذاری، حکم و دستور صادر کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به اهداف امام خمینی(ره) از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی اشاره و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با اطلاع از قوانین بین‌المللی با هدف دفاع از ساحت پیامبراکرم(ص) و مقابله با حرکت جهان استکبار موضع‌گیری کرده و اعلام کردند که «هر ناشری در هر گوشه از جهان، آگاهانه اقدام به انتشار این کتاب کرده یا در آینده آن را منتشر کند، واجب‌القتل است و هر مسلمانی در این راه کشته شود، شهید محسوب می‌شود».

 

بازتاب و استقبال گسترده از فتوای امام خمینی(ره) در جهان

کوشکی به بازتاب و استقبال گسترده از فتوای امام خمینی(ره) در جهان اشاره کرد و گفت: بیش از 200 هزار مسلمان انگلیسی از ملیت‌های مختلف در حمایت از حکم تاریخی امام خمینی(ره)، تظاهرات بی‌سابقه‌ای را در انگلیس برپا کردند که بزرگترین اعتراض گسترده تاریخی تا آن زمان در انگلیس و لندن محسوب می‌شد و کار به جایی رسید که سازمان کنفراس اسلامی در آن مقطع تحت فشار افکار عمومی، به فاصله چند ماه مجبور شد، حکم و فتوای امام خمینی(ره) را تأیید کند.

 

وی به بازتاب‌های داخلی فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر اعدام سلمان رشدی اشاره و تأکید کرد: در آن زمان برخی از مقامات وزارت خارجه با فتوای امام مخالف بودند و تصور می‌کردند که ترمیم روابط کشور با اروپا و غرب بعد از جنگ اهمیت و اولویت دارد؛ از این‌رو حکم امام سبب شده که سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی در ایران، خالی شود و دیپلمات‌های خارجی، ایران را ترک می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ابراز داشت: برخی مقامات وزرات خارجه به امام خمینی(ره) درباره حکم اعدام سلمان رشدی اعتراض کردند و امام (ره) با دوراندیشی که داشتند در پاسخ آنها فرمودند «هر دیپلمات غربی که ایران را ترک کند، با سرافکندگی باز خواهد گشت و مهم نیست که حرکت ما برای دیپلمات‌های غربی خوشایند باشد یا نه؛ مقدسات اسلام از هر امری برای ما جدی‌تر است».

 

فتوای تاریخی برتری دفاع از اصول و ارزش‌ها بر سیاست خارجی در ماجرای سلمان رشدی

وی افزود: تاریخ سخن امام خمینی(ره) را ثابت کرد و دیپلمات‌هایی که به نشانه اعتراض، سفارت‌خانه‌ها را در تهران ترک کرده بودند؛ مجبور شدند با سرافکندگی به ایران برگردند؛ بنابراین هرکسی که از دین خدا و مقدسات دفاع کند؛ چنان اقتداری پیدا خواهد کرد که همه دنیا در برابر او سر تعظیم فرود آورد.

 

کوشکی یادآورشد: هیچ کشوری به دلیل قانون نقض حاکمیت، نسبت به حکم امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد و اعدام سلمان رشدی اعتراض نکرد و به صورت عملی ثابت شد که حد و مرز دفاع از مقدسات باید چگونه باشد./908/ت302/ی

ارسال نظرات