ولایت ولی حق لازمه تربیت الهی انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان حجت الاسلام حبیب الله شعبانی استاد حوزه علمیه قم در نشست تبیین مواضع نامزدهای مجلس خبرگان در همدان با اشاره به اهمیت تلمذ طلاب در محضر اساتید حوزه و احترام به آنان، ابراز داشت: مباحث حوزوی و پیشرفت علمی در حوزه با احترام به اساتید و مباحث اخلاقی ارتباط مستقیم دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام افرادی که در مسیر الی الله حرکت می کنند با یکدیگر تفاوتی ندارند چرا که همه افراد در راه اعتلای کلمه الله حرکت می کنند و هدف همگی آنان یکی است.
حجت الاسلام شعبانی گفت: هدف خلقت انسان مه بر فطرت خداشناسی آفریده شده در عالم عبودیت است و این امر با تربیت الهی محقق می شود و اگر مسیر تربیت الهی برای انسان محقق شود انسان به نفس راضیه نائل می شود.
وی در ادامه افزود: انسان با رسیدن به نفس راضیه مقدمات رسیدن به مقام نفس مطمئنه را هموار می کند و در نهایت به نفس مطمئنه نائل می شود و همه این امور هم به واسطه ولایت ولی حق است.
استاد حوزه علمیه قم رسیدن به قلب سلیم را لازمه تربیت در محضر ولی حق توصیف کرد و گفت: تا زمانی که ائمه معصومین(ع) در جامعه هستند تربیت افراد از سوی آن افراد صورت می گیرد ولی در زمانی که حجت خدا در جامعه نباشد این وظیفه بر عهده علما و مجتهدان است.
وی افزود: ولایت فقیه از دو نظر بررسی می شود نخست بررسی ولایت فقهی از منظر فقهی و دوم بررسی ولایت فقیه از منظر کلامی که ولایت فقیه در ادامه بحث ولایت، امامت و نبوت بحث می شود. از همین رو است که امام خمینی(ره) می فرماید که ولایت فقیه ادامه راه انبیا است.
حجت الاسلام شعبانی با اشاره به برخی شبهات درباره ولایت فقیه، ابراز داشت: برخی می گویند که سابقه ولایت فقیه به آغاز انقلاب بر می گردد در حالی که این گونه نیست و شیخ مفید به عنوان یکی از علمای نزدیک به زمان غیبت در کتاب المغنه می گوید اگرامام معصوم(سلطان عادل) در جامعه حاضر نبود بر علما و مجتهدان واجب است که تمام اموری که بر امام معصوم مترتب می شود را در دست گیرند.
وی ادامه داد: مرحوم آیت الله خویی نیز در کتاب جهاد خود قائل به ولایت عامه است و این قائل بودن به ولایت عامه در زمان قبل از انقلاب با ولایت مطلقه چندان تفاوتی نمی کند و به معنای دقیقتر؛ مطلقه به معنای آن است که ولی فقیه در زمان تزاحم میان دو چیز بتواند یکی از آن دو را تشخیص دهد و این امر در میان احکام اولیه نیز صدق می کند./979/202/ب1