۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۷۰۴۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

آموزش در مدارس علمیه باید پژوهش‌محور باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که آموزش‌های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش‌محور باشد، گفت: آموزش منهای پژوهش امکان‌پذیر نخواهد بود و اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به یقین بازدهی علمی در آن حوزه‌ها کاهش خواهد یافت.
مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه اعضای شورای استانی جشنواره علامه حلی، گفت: تحقیق و پژوهش رسیدن به اصل و ریشه پدیده و یا حقیقتی است که انسان می خواهد با آن آشنا شود و در تعبیری دیگر تحقیق رسیدن به حق و حاق موجودی یا حقیقتی است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ما میراث گران بهایی که از علما و فقهای دینی داریم نشان از وجود تحقیق و پژوهش سطح بالا بوده و هر محققی امروز بخواهد در علم اصول تحقیق کند بی نیاز از بزرگان این عرصه نخواهد بود، ادامه داد: مراجع و علمای دینی ما بهترین الگو برای طلاب جوان ما در عرصه پژوهش هستند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه‌های علمیه تاکنون در هیچ برهه‌ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید براین که آموزش‌های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش‌محور باشد، تصریح کرد: آموزش منهای پژوهش امکان‌پذیر نخواهد بود و اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به یقین بازدهی علمی در آن حوزه‌ها کاهش خواهد یافت.

 

وی با بیان این که نظام آموزشی کنونی در حوزه با تقویت پژوهش به شکوفایی خواهد رسید، خاطرنشان کرد: پژوهش یک رکن اساسی آموزش در حوزه است و اساتید و مدیران مدارس باید پژوهش های کاربردی و محوری را در دروس حوزه تقویت کنند.

 

مدیرحوزه های علمیه مازندران با اشاره به این که پژوهش محوری باید از همان سال های ابتدایی ورود طلاب به حوزه به آنها آموزش داده شود، بیان داشت: حرکت در این مسیر می تواند پژوهش را به عنوان یک مسأله جدایی ناپذیر در میان طلاب نهادینه کند.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که امروز در حوزه های علمیه علم پژوهش برپا شد و در مازندران نیز طلبه ها و اساتید کارهای خوبی انجام دادند، افزود: در حال حاضر معاونت های آموزش و پژوهش در مدیریت حوزه علمیه مازندران از هم تفکیک شدند.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود.

 

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنان خود با بیان این که جشنواره استانی علامه حلی را فرصتی برای تقویت پژوهش در حوزه های علمیه فراهم می کند، گفت: این جشنواره بستری را برای طلاب جوان فراهم می کند تا داشته های پژوهشی خود را بیشتر ظهور و بروز دهند.

 

وی با بیان این که تحقیق و پژوهش رسیدن به اصل و ریشه پدیده و یا حقیقتی است که انسان می خواهد با آن آشنا شود، افزود: مسأله پژوهش با اصل فعالیت های حوزوی ارتباط تنگاتنگی دارد و لزوم تقویت آن هر روز بیشتر احساس می شود.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند مقدمه است، خاطرنشان کرد: جشنواره علامه حلی می تواند بستر تقویت فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه را به خوبی فراهم کند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش در حوزه های علمیه باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: دایره تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه باید همانند گذشته گسترده شود و حوزه و روحانیت باید الگو تحقیق و پژوهش در جامعه اسلامی باشند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که امروز ضرورت اقتصا می کند مسأله پژوهش را از سطوح پایین در مدارس علمیه ترویج و گسترش دهیم تا شاهد تقویت آن در سال های آتی باشیم، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود./950/202/ب1

ارسال نظرات