۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳۱۷۰۶۰
آیت‎الله جوادی آملی:

مصالح ساخت آسمان‎ها و زمین حق است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که مصالح ساخت آسمان‎ها و زمین حق است، گفت: خداوند هیچ چیز را از عدم نیافرید، تبدیل شدن عدم به وجود محال است، اما این که خداوند قبلا آسمان و زمینی را که نبود تبدیل به آسمان و زمین کرد، حق است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه دخان گفت: برخی میگویند بنیاسرائیل برترین قوم تاریخ بودند به این دلیل که خداوند از آنان در قرآن بسیار ذکر کرد، دلیلی ندارد که این قوم نسبت به اقوام دیگر برتر باشد، اینها هم مثل سایر افراد هستند، برخیشان مؤمن هستند و برخی کافر هستند، در قرآن آیات بسیاری در مذمت بنیاسرائیل آمده است که نشان میدهد آنان قوم برتر نیستند.

 

وی با اشاره به این که مصالح ساخت آسمانها و زمین حق است، اظهار کرد: خداوند هیچ چیز را از عدم نیافرید، تبدیل شدن عدم به وجود محال است، اما این که خداوند قبلا آسمان و زمینی را که نبود تبدیل به آسمان و زمین کرد، حق است، اما اشیا هر کدام سابقه عدم دارند، اشیایی که معدوم هستند ذات اقدس اله قبل از ایجاد به آنان علم دارد و بعد به این معلومش فرمان هستی میدهد، این معدوم موجود میشود، خدای سبحان هر چیزی را که اراده کند ایجاد میکند، اما خداوند لاشیء را شیء نمیکند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: آن کسی که با امام صادق(ع) ارتباط ندارد راه بسیاری به خطا رفته است، الان قدمای ثمانیه که اهل سنت قائل هستند چی هست؟ این قدمای ثمانیه میگویند خداوند عالم به علم است که علم زائد بر ذات میشود و در درون خود یک کفر مستتر است، اما وقتی هشام به حضرت میگوید شما چه طور خداوند را وصف میکنید نمیگوید که ما میگوییم او علیم است، بلکه میگوییم او علم است، او حیات است، این طور حرف زدن با آن طور حرف زدن فرق دارد.

 

وی افزود: خداوند به پیامبر(ص) فرمود ما کسانی را قبل از اینان خاک کردیم که اینان یک دهم ثروت و قدرت آنان را نداشتند، بعد در جریان قارون فرمود ما کسانی را خاک کردیم که به پای قارون هم نمیرسیدند، یمن خیلی از اینها دور نیست، ملوک یمن سرزمین فراوانی داشتند و به عذاب الهی دچار شدند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: خداوند میفرماید ما بازیگر نیستیم، ما عالم را جز به حق خلق نکردیم، الان از یک مهندسی بپرسند شما این شبستان مسجد اعظم را با چه خلق کردید، میگوید مصالح آسمانی، سیمان و گچ و اینها است، ما از خداوند میپرسیم شما عالم را با چه خلق کردید، این سؤال ما را جواب بدهید، فرمود ما عالم را با حق خلق کردیم، این عالم باطل نمیپذیرد./914/پ202/ج1

ارسال نظرات